Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Platinum ORLEN OIL.
Rośnie zainteresowanie samochodówkami
W Polsce przez lata młodzi ludzie tracili zainteresowanie szkołami technicznymi, w tym samochodowymi. W efekcie już teraz z rynku docierają alarmujące dane, że w branży coraz mocniej odczuwa się braki kadrowe. Dobrze wykwalifikowani mechanicy dziś pracę mogą dostać od ręki, zwłaszcza zaznajomieni z najnowszymi technologiami. Szczęśliwie widać, że młodzież znów garnie się do „samochodówek”. Widać to m.in. po tym jak wzrosła liczba uczestników w Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników.
„To jest wielkie święto młodych i zawodowych mechaników” – przekonuje Adrian Dekowski, organizator mistrzostw. „W tym roku zgłosili się bardzo licznie, bo w półfinałach wzięło udział 10,5 tys. osób. Razem z naszym partnerem strategicznym Platinum ORLEN Oil przebijamy wszelkie możliwe statystyki. Ci ludzie, którzy pojawili się tutaj są już wygrani, bez względu na wynik” – podkreśla.
Młodzież widzi szansę w elektromobilności
Choć nadal najpopularniejszą kategorią mistrzostw jest Młody Mechanik, to na przestrzeni lat hitem staje się już inna. Mowa o kategorii Elektromobilni, w której trzeba wykazać się wiedzą z zakresu pojazdów zelektryfikowanych, w tym zeroemisyjnych. Na rynku takich osób brakuje, a zapotrzebowanie będzie tylko rosło. Gdy w 2018 r. powołano tę kategorię, nie wyglądało to zbyt optymistycznie. Jednak teraz Polacy wiedzą, że ta specjalizacja będzie zyskiwać na znaczeniu.
Zresztą w obliczu braków kadrowych, każda węższa specjalizacja niemal gwarantuje sukces. Zaangażowanie młodych ludzi udowadnia, że jest w nich sporo ambicji do bycia jak najlepszymi w swoim fachu. Uczniowie szkół samochodowych rywalizowali w tym roku w 6 kategoriach. Oprócz kat. Młody Mechanik i Elektromobilni były to Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych, Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Mechanik Motocyklowy oraz Młody Lakiernik. Dodatkowo bardziej doświadczeni rywalizowali w kat. Mechanik Zawodowy.
Wielka pomoc ekspertów i znanych ambasadorów
„Zainteresowanie było ogromne” – przekonuje Anita Wierciak-Kaperek, dyrektor biura marketingu ORLEN Oil, strategicznego partnera mistrzostw. „Młodzi ludzie mierzyli się ze swoją wiedzą. Oprócz tego, że my im zadawaliśmy pytania, na które byli zobligowani odpowiedzieć, to mogli skorzystać z wiedzy technologicznej naszych ambasadorów i ekspertów. Chętnie dzieliliśmy się tą wiedzą, bo jednak brakuje na rynku dobrych mechaników. To zaś przekłada się na nasze bezpieczeństwo” – zaznacza.
W strefie Platinum ORLEN Oil wśród ambasadorów znaleźli się znani kierowcy rajdowi z rodziny ORLEN Team oraz ich wyczynowe maszyny. Pojawił się m.in. znany z Rajdu Dakar Kuba Przygoński, a także startujący w WRC2 Miko Marczyk oraz Kajetan Kajetanowicz. Każdego dnia odbywały się też konkursy dla odwiedzających strefę Platinum ORLEN Oil. Dziś, 2 kwietnia odwiedzający Międzynarodowe Targi Poznańskie mają na to ostatnią szansę. Podobnie jak w piątek, gwiazdą strefy będzie najmłodszy rajdowy mistrz Polski w historii, Miko Marczyk.