Te tanie SUV-y spalają ok. 1 litra benzyny na 100 km! Zwłaszcza te modele kierowcy kupują jak szaleni [LISTA]

Gdy ceny paliw nie rozpieszczają kierowców w całej Europie, przy zakupie nowego auta coraz częściej sprawdzamy „ile pali”. Obecnie najbardziej ekonomicznymi konstrukcjami są hybrydy plug-in (PHEV), które pozwalają nawet w ciężkim SUV-ie uzyskać spalanie 1l benzyny na 100 km. Jeśli spojrzymy, które auta PHEV sprzedają się teraz najlepiej, możemy częściowo być zaskoczeni.

Ford Kuga PHEV
Podaj dalej

Który SUV był hitem sektora PHEV?

Jato Dynamics przeanalizowało rejestracje nowych samochodów w styczniu na największych rynkach europejskich. Wśród najbardziej oszczędnych hybryd plug-in kierowcy w 2022 r. najczęściej kupowali Forda Kuga PHEV. Od początku tego roku ten model także jest najpopularniejszy, bo w styczniu przybyło 3 174 rejestracji. Względem stycznia 2022 to wzrost o 9 proc. Ford Kuga był jedynym modelem PHEV w minionym miesiącu, który przekroczył w Europie liczbę 3 tys. rejestracji.

Ford Kuga 2020 PHEV
fot. Ford

Na drugim miejscu znalazło się Volvo XC40, których dostarczono 2 757 szt. To nieco słabszy początek roku dla tej odmiany XC40-tki (-17 proc.), ale właściciel marki – chiński koncern Geely – ma duże powody do zadowolenia. Na trzecie miejsce wskoczył ich chiński SUV premium Lynk & Co 01, który oferowany jest jedynie na wybranych rynkach Starego Kontynentu. W styczniu ten model zarejestrowano aż 2 629 razy. Jakby tego było mało, w czołowej czwórce znalazła się hybryda plug-in Volvo XC60 z mocnym wynikiem 2 539 rejestracji.

Czołową piątkę skompletowała Kia Sportage PHEV, na którą zdecydowano się 2 304 razy. Równie nieźle sprzedawała się w takiej wersji Kia Niro, bo naliczono jej 2 143 rejestracje. Powyżej 2 tys. egzemplarzy dostarczyły jeszcze tylko BMW (Seria 3 – 2 124 szt.) i Hyundai (Tucson – 2 046 szt.). Blisko tego pułapu był Jeep Compas (1 952 szt.), ale do szczęścia zabrakło 48 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę w styczniu wśród europejskich PHEV uzupełnił Mercedes GLA (1 290 szt.).

Wyniki sprzedaży aut PHEV w Europie - styczeń 2023
graf. twitter.com/lovecarindustry

Spalają mało, ale sprzedają się tak sobie

Co ciekawe, mimo że hybrydy plug-in zużywają najmniej paliwa, to ich sprzedaż maleje. W styczniu 2023 r. w Europie sprzedano 67 tys. egzemplarzy, co stanowi spadek o 6 proc. względem początku zeszłego roku. W przypadku aut z wtyczką, klienci coraz śmielej sięgają po pełne elektryki (BEV). Ich sprzedaż w Europie wzrosła o 14 proc. (93 tys. szt.) w porównaniu do poprzedniego stycznia. Podobny trend widać w Polsce, bo w minionym miesiącu przybyło nam 1 077 BEV-ów przy 689 szt. PHEV-ów.

Przeczytaj również