Który SUV był hitem sektora PHEV?
Jato Dynamics przeanalizowało rejestracje nowych samochodów w styczniu na największych rynkach europejskich. Wśród najbardziej oszczędnych hybryd plug-in kierowcy w 2022 r. najczęściej kupowali Forda Kuga PHEV. Od początku tego roku ten model także jest najpopularniejszy, bo w styczniu przybyło 3 174 rejestracji. Względem stycznia 2022 to wzrost o 9 proc. Ford Kuga był jedynym modelem PHEV w minionym miesiącu, który przekroczył w Europie liczbę 3 tys. rejestracji.
Na drugim miejscu znalazło się Volvo XC40, których dostarczono 2 757 szt. To nieco słabszy początek roku dla tej odmiany XC40-tki (-17 proc.), ale właściciel marki – chiński koncern Geely – ma duże powody do zadowolenia. Na trzecie miejsce wskoczył ich chiński SUV premium Lynk & Co 01, który oferowany jest jedynie na wybranych rynkach Starego Kontynentu. W styczniu ten model zarejestrowano aż 2 629 razy. Jakby tego było mało, w czołowej czwórce znalazła się hybryda plug-in Volvo XC60 z mocnym wynikiem 2 539 rejestracji.
Czołową piątkę skompletowała Kia Sportage PHEV, na którą zdecydowano się 2 304 razy. Równie nieźle sprzedawała się w takiej wersji Kia Niro, bo naliczono jej 2 143 rejestracje. Powyżej 2 tys. egzemplarzy dostarczyły jeszcze tylko BMW (Seria 3 – 2 124 szt.) i Hyundai (Tucson – 2 046 szt.). Blisko tego pułapu był Jeep Compas (1 952 szt.), ale do szczęścia zabrakło 48 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę w styczniu wśród europejskich PHEV uzupełnił Mercedes GLA (1 290 szt.).
Spalają mało, ale sprzedają się tak sobie
Co ciekawe, mimo że hybrydy plug-in zużywają najmniej paliwa, to ich sprzedaż maleje. W styczniu 2023 r. w Europie sprzedano 67 tys. egzemplarzy, co stanowi spadek o 6 proc. względem początku zeszłego roku. W przypadku aut z wtyczką, klienci coraz śmielej sięgają po pełne elektryki (BEV). Ich sprzedaż w Europie wzrosła o 14 proc. (93 tys. szt.) w porównaniu do poprzedniego stycznia. Podobny trend widać w Polsce, bo w minionym miesiącu przybyło nam 1 077 BEV-ów przy 689 szt. PHEV-ów.