Upodobania kierowców i możliwości rynku wtórnego kształtowane są przez sytuację ekonomiczną kraju, geopolitykę i zwykłe trendy. W 2023 roku pojawiło się kilka interesujących danych, które rzucają nowe światło na to, czym interesują się ludzie. Jakie cechy mają znaczenie, gdy szukamy auta z drugiej ręki?
Wnikliwa analiza przeszłości pojazdu
Brakuje w tej kwestii dużego zaskoczenia. Ciągle jednym z najważniejszych aspektów do weryfikacji przez potencjalnych kupujących jest przeszłość samochodu. Niestety polski klient dalej kieruje się rocznikiem i ceną. Chcemy mieć możliwie najmłodsze auta z niskimi przebiegami za rozsądne pieniądze. Takie połączenie na rynku samochodów używanych wśród uczciwych ofert nie występuje. Dlatego mimo szczerych chęci spora grupa osób jest potajemnie oszukiwana. Wszystko po to, aby otrzymać produkt, jaki chcą.
Cofanie liczników – problem wciąż aktualny
Co trzynasty samochód według opracowanego raportu miał cofnięty licznik przebiegu. Taki trend potwierdza, że problem z oszustwami związanymi z manipulacją drogomierzem jest daleki od rozwiązania. Najprawdopodobniej wynika on z wymagań klientów opisanych powyżej. Wiarygodnych samochodów, które są sprowadzane do oferty, zamiast pod indywidualne zamówienie po prostu nie opłaca się sprowadzać. Największe oszustwo dotyczyło modelu Volvo V70, którego przebieg został zmniejszony o aż 450 000 kilometrów. To alarmujący sygnał dla kupujących na rynku pojazdów używanych.
Dane pokazują, że polscy kierowcy stale boją się wysokich jawnych przebiegów. Wolą mieć „skręcony” samochód i poczucie, że jeżdżą czymś w lepszym stanie technicznym. Chociaż jak wiadomo auto z wysokim stanem kilometrów na liczniku może być w doskonałej kondycji. Wynika to z tego, że jest stale eksploatowane, więc musi być sprawne.
Jakie trendy dominowały na rynku? Golf na fali popularności
Volkswagen Golf okazał się najczęściej wyszukiwanym modelem w carVertical w 2023 roku, prześcignął nawet BMW serii 3. To świadczy o niezmiennie wysokiej popularności Golfa, który od lat zachowuje swoją pozycję wśród upodobań konsumentów. Mimo upływu lat i zmieniającej się oferty wśród marek koreańskich, czy japońskich, to właśnie samochody niemieckie dzierżą palmę pierwszeństwa. Być może wynika to ze stereotypu, że to, co niemieckie oznacza produkty prestiżowe i wysokiej jakości.
Kolorystyka – dominacja klasyki
Pod względem kolorów, czarny, szary i biały utrzymały swoje pozycje jako najpopularniejsze wybory w 2023 roku. To potwierdza długotrwałą tendencję do wybierania stonowanych, klasycznych barw przez nabywców samochodów.
Rok 2023 przyniósł wiele danych w zakresie bezpieczeństwa, preferencji oraz praktyk zakupowych na rynku pojazdów używanych. Dane carVertical stanowią cenne źródło informacji dla potencjalnych kupujących, podkreślając potrzebę dokładnego sprawdzenia historii pojazdu przed dokonaniem zakupu. W obliczu zmieniających się trendów i wyzwań wiedza ta staje się nieoceniona dla każdego, kto chce uniknąć pułapek na rynku motoryzacyjnym.
źródło: carVertical.com