Oto najdroższy Duster, o jakim nam wiadomo. SUV Dacii osiąga ceną poziom nowego BMW X1

Dacia Duster to jeden z bestsellerów rumuńskiego producenta. Nie jest tajemnicą, że samochód trafia na rynki międzynarodowe, gdzie Renault Group zdejmuje z niego logo Dacii i ubiera go w swoje. Efekt bywa spektakularny, jeśli spojrzymy na ceny modelu.

Duster Dacii z logo Renault
Podaj dalej

Nowy Duster w cenie SUV-a BMW? Wystarczy zmienić znaczek

Wprowadzony w tym roku na turecki rynek SUV Dacii ma plakietkę Renault. Taki zabieg okazuje się skutkować nową wyższą ceną Dustera. To nie jest żadna nowość, jeśli wiemy, że produkcja modelu odbywa się z dala od tego kraju. Fakt, że poziom cenowy sięga marek premium, jest jednak sporym zaskoczeniem.

Jeśli cena Dacii Duster w Rumunii zaczyna się od 18 800 euro, a w krajach UE przeciętnie trzeba dołożyć ok. 1000 euro, to ceny modelu ze znaczkiem Renault w Turcji nie są wyższe, tylko szalenie wysokie. Ile kosztuje nowy Duster Renault w Turcji?

Dostarczany od czerwca samochód ma w Turcji cenę BMW. W rezultacie jest najdroższym Dusterem, jaki kiedykolwiek sprzedano.

Ceny najtańszego Renault Duster zaczynają się od ponad 141 000 zł (1 249 000 lir) za 100-konny, jednolitrowy silnik ECO-G. To według analizy ProfitRo, tyle samo, ile kosztuje w Rumunii podstawowe Audi Q3. Poziom cen tureckiego Dustera jest konkretnie o 14 200 euro wyższy niż w Rumunii. To jednak nie koniec niespodzianek.

Samochód Dacii Duster z plakietką Renault
Najdroższy Duster Dacii, o jakim nam wiadomo znajduje się w ofercie na turecki rynek, foto: Dacia

Samochód Dacii jest droższy od innego modelu Renault

Ciekawostką jest również fakt, że cena Dustera jest także znacznie wyższa od ceny wywoławczej innego modelu Renault – Symbioz. W Rumunii kosztuje on 29 450 euro. W takiej sytuacji rodzi się pytanie o to, jak będzie wyglądała sprzedaż tego modelu na rynku tureckim?

Wiadomo, że ceny liczone są po kursie obowiązującym na rynku międzybankowym, dlatego różnica jest tak duża. Za model w pełni hybrydowy, który w Turcji ma moc 145 KM, podobnie jak inne samochody Renault korzystające z tego silnika, przyjdzie zapłacić sporo więcej. Poziom wyjściowy jest bliski ofercie segmentu premium, gdzie za kompaktowego SUV-a X1 w Rumunii trzeba zapłacić nieco ponad 176 000 zł (41.234 euro).

W Rumunii ceny wersji Extreme zaczynają się od 21 500 euro z silnikiem ECO-G. Za wersje z napędem 4×4 i silnikiem TCe130 o pojemności 1,2 litra płaci się 25 300 euro. Najtańsza hybryda to zaś wydatek 25 150 euro. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że latem rumuński producent prowadzi kampanię rabatową i można samochód kupić jeszcze taniej.

W przypadku Turcji wersja mild hybrid 4×4 z poziomem wyposażenia Evolution, wyposażona w 1,2-litrowy silnik hybrydowy 130 TCe, kosztuje ponad 178 000 z (1 580 000 lir). Decydując się na wariant z najwyższym poziomem wyposażenia Techno i pełną hybrydę Dacii z plakietką Renault wchodzimy do Księgi Rekordów. To najdroższy Duster, jaki kiedykolwiek sprzedano, bo kosztuje ponad 183 000 zł (1 620 000 lir).

Trzeba jednak wiedzieć, że na ceny katalogowe Renault Duster na rynku tureckim duży wpływ mają wprowadzone przez rząd od 2020 roku podatki od luksusu. Ich wartość może osiągać nawet 50% w zależności od pojemności skokowej samochodu. To zatem wyjaśnia powód wysokiej ceny samochodu budżetowej Dacii w Turcji. Wiadomo, że nie są one na równi z tej klasy samochodem w innych krajach.

Nowe Renault Duster będzie produkowane od tego roku w fabryce Renault w Bursie. Stamtąd samochód trafi na eksport na wszystkie rynki międzynarodowe, gdzie w ofercie wystąpi z francuskim logo.

Przeczytaj również