WRC #8: Hamilton wymknął się spod kontroli. Mistrzostwo w Teksasie. Transferowy hit w WRC

Ostatni tydzień września wyjaśnił wiele mistrzowskich tytułów, choć najgłośniejszym wydarzeniem był raczej absolutny hit transferowy w WRC. Wszystko to, co istotnego odbyło się ostatniego tygodnia w świecie sportów motorowych podsumowujemy w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).

WRC #8: Hamilton wymknął się spod kontroli. Mistrzostwo w Teksasie. Transferowy hit w WRC
Podaj dalej

Kristoffersson znów jest mistrzem świata

Po wygraniu 7 z rzędu, a 9 w sezonie rundzie Rallycrossowych Mistrzostw Świata, Johan Krisstoffersson (Volkswagen Polo RX Supercar) obronił tytuł mistrza globu. Szwed nabijający kolejne rekordy w World RX świętował już po półfinałach na Circuit of the Americas.

0,6 sekundy za Kristofferssonem finiszował także dwukrotny mistrz świata (2014-2015), Petter Solberg (Volkswagen). Wydawało się, że to Norweg sięgnie po triumf w Teksasie. Po wygranych kwalifikacjach i półfinale, „Mr. Hollywood” prowadził do przedostatniego okrążenia finału, ale zablokował koło na hamowaniu. Błąd zdołał wykorzystać Kristoffersson. Czołową trójkę skompletował Andreas Bakkerud (Audi S1).

https://www.youtube.com/watch?v=dY5xc3fGYXY

Na dwie rundy przed końcem sezonu nikt już nie wyprzedzi Kristofferssona, który zgromadził 281 punktów. O podium powalczą przede wszystkim Mattias Ekstron (204), Petter Solberg (202), Andreas Bakkerud (200) i Sebastien Loeb (195).

Nie wszystko zależy od Vettela

Mercedes uzyskał dublet w Gran Prix Rosji, 16. rundzie mistrzostw świata Formuły 1. Na 25 okrążeniu prowadzący Valtteri Bottas otrzymał polecenie przepuszczenia lidera mistrzostw, Lewisa Hamiltona, który trzeci raz z rzędu sięgnął po komplet punktów. Najniższy stopień w Soczi wywalczył Sebastien Vettel (Ferrari), który nawet wygrywając wszystkie pozostałe 5 wyścigów nie może być pewny mistrzostwa.

Przewodzącemu w mistrzostwach Hamiltonowi (306) do piątego tytułu wystarczy dojeżdżanie na podium z przynajmniej jednym drugim miejscem. Vettel (256) traci już 50 punktów. Trzecią lokatę w punktacji odzyskał Bottas (189) kosztem Raikkonena (186). Wśród konstruktorów Mercedes (495) wyprzedza na podium Ferrari (442) i Red Bull Racing (292).

Bjork wraca do gry

Ostatni mistrz WTCC, Thed Bjork (Hyundai i30 N TCR) został wiceliderem WTCR (World Touring Car Cup) po wygraniu 2 z 3 wyścigów na chińskim Ningbo International Circuit. Jedną wygraną wygraną zdołał uzyskać Yvan Muller (Hyundai i30 N TCR), który awansował na pozycję wicelidera punktacji po drugim wyścigu. Na czoło klasyfikacji sezonu ostatecznie powrócił jednak lider przed weekendem, Gabriele Tarquini, dzięki drugiej lokacie w trzecim sprincie.

Po siódmym weekendzie wyścigowym (w każdym 3 wyścigi) Tarquini (241) wyprzedza Bjorka (233) i Mullera (232).

Zapletal po trzeci tytuł

Miroslav Zapletal z pilotem Bartoszem Momotem (Ford F-150 Evo) wygrali Baja Szczecinek, piątą rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Czech został samodzielnym liderem klasyfikacji sezonu przed kończącym sezon Baja Inter Cars.

Protegowana przez Krzysztofa Hołowczyca załoga Michał i Julita Małuszyńscy (Mini John Cooper Works Rally) stracili do zwycięzców 1 minutę i 21 sekund. Podium generalki skompletowali najszybsi w UTV, Mirosław Stocer i Rafał Marton (Can-Am Maverick X3).

W Rajdowym Pucharze Polski po zwycięstwo sięgneli Dariusz Szor i Andrzej Wieczorek (Can-Am Maverick X3). Baja Szczecinek był też ostatnią rundą Dacia Duster Elf Cup 2018, w którym mimo pewnego tytułu po trzecie zwycięstwo w sezonie sięgneli Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba.

Ogier wraca skąd przyszedł

Pięciokrotny rajdowy mistrz świata, Sebastien Ogier podpisał 2-letni kontrakt (podobno ostatni w karierze) z Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team. 34-letni Francuz po dwóch sezonach opuści zespół M-Sport Ford World Rally Team, który mimo sukcesów nie uzyskał fabrycznego wsparcia ze strony amerykańskiej marki. Decyzja mistrza świata powinna przyspieszyć finalizację umów pozostałych kierowców z zespołami fabrycznymi.

Ogier debiutował w samochodzie WRC 10 lat temu właśnie w Citroenie. W latach 2009-2011 zaliczył kilka błyskotliwych występów, po czym skonfliktował się z ówcześnymi zarządcami zespołu przez, nadmierne jego zdaniem, faworyzowanie Sebastiena Loeba. W efekcie kierowca z Gap odszedł do Volkswagen Motorsport, z którym zdominował WRC w latach 2013-2016.

WSMP 2018 na mecie

Na Torze Poznań zakończono sezon Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Wyłoniono mistrzów oraz wicemistrzów w 17 kategoriach poza tytułem Kia Picanto (Kia Platinum Cup), którego sezon zakończy się na belgijskim Zolder (19-29 października).

fot. Grzegorz Kozera

D4+3500: 1. Jędrzej Szcześniak. 2. Mariusz Miękoś, 3. Radosław Kordecki
D4 3500: 1. Przemysław Milewski 2. Gosia Rdest, 3. Jakub Wyszomirski
HOUR RACE D4+3500: 1. Mariusz Miękoś, 2. Kordecki/Dziurka/Lukas/Mielcarek, 3. Opioła/Moczulski
HOUR RACE D4 3500: 1. Krzysztof Zagórski, 2. Mirecki/Jabłoński, 3. Szymon Ładniak
HOUR RACE D4 2000: 1. Bartłomiej Madziara, 2. Aleksander Robak, 3. Kowner/Tomczak
HOUR RACE D4 1600: 1. Jakub Szablewski, 2. Gembicki/Urbański, 3. Aleksander Olejniczak
DN-2-PICANTO: 1. Szymon Jabłoński, 2. Jakub Szablewski, 3. Filip Zagórski
DN-2: 1. Anna Maria Gańczarek-Rał,
DN-3: 1. Bartłomiej Madziara, 2. Aleksander Robak, 3. Bartosz Walkowiak
DN-4: 1. Damian Litwinowicz, 2. Bartłomiej Mirecki, 3. Jakub Dwernicki
DN-5: 1. Przemysław Wójcicki, 2. Daria Dziwisz, 3. Jacek Cichopek
DN-6: 1. Łukasz Rawecki
DN-8-1: 1. Michał Szlachta, 2. Mirosław Janduła, 3. Qba Sykucki
DN-8-2: 1. Bartosz Idźkowski, 2. Oskar Klimek, 3. Kamil Osóbka
DN-9: 1. Krzysztof Mencel, 2. Łukasz Janiak, 3. Marcin Fedder
BMW 318 IS CUP PL: 1. Bartosz Pałusko, 2. Szymon Rajczak, 3. Karol Wyka
Super S Cup: 1. Jacek Łukaszczyk, 2. Bartosz Alejski, 3. Paweł Lepert

Słomczyn rozstrzygnął KMP

Druga seria Kartingowych Mistrzostw Polski zakończyła cykl na Torze Słomczyn. Wyłoniono mistrzów i wicemistrzów kraju w poszczególnych kategoriach.

Junior OK: 1. Adam Szydłowski, 2. Karol Pasiewicz, 3. Bartłomiej Piekutowski
Senior OK: 1. Adam Szydłowski, 2. Adrian Janicki, 3. Mateusz Kasprzyk
DD2 Max: 1. Mateusz Szuliński, 2. Jakub Kolasa, 3. Tomasz Wilczyński
ROK Shifter: 1. Wiktor Welezinski, 2. Filip Wójcik, 3. Igor Lejko

Podczas tego samego weekendu rozstrzygnęły się losy tytułów Kartingowych Mistrzostw Polski Młodzików rozegranych w ramach Współzawodnictwa Sportowego Dzieci i Młodzieży.

Baby Rok: 1. Kacper Turoboyski, 2. Rafał Paprota, 3. Marcel Kasprzycki
Micro Max: 1. Gustaw Wiśniewski, 2. Maksymilian Obst, 3. Jan Jóźwiak
Mini Rok: 1. Piotr Protasiewicz, 2. Maciej Gładysz, 3. Jan Przyrowski
Mini Max: 1. Karol Czepiel, 2. Patryk Donica, 3. Bartosz Marciniak

Kolejne fotele w F1 obsadzone

W ubiegłym tygodniu potwierdzono kontrakty dla 4 kierowców Formuły 1. Do Scuderii Toro Rosso wraca Rosjanin, Daniił Kwiat. Haas F1 Team utrzyma dotychczasowy duet Romain Grosjean – Kevin Magnussen. Kolegą Kimiego Raikkonena w Sauberze będzie junior Ferrari, Antonio Giovinazzi.

Finał ERC bez mistrza

Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow nie wystartują w końcowej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy, Rajdzie Lipawy (12-14 października). Mistrz ERC pojawi się na Łotwie jedynie w parku serwisowym, wspierając swojego rodaka Siergieja Remmiennika, który w tym sezonie wywalczy wicemistrzostwo ERC 2. Łukjaniuk tłumaczył brak startu wysokimi kosztami naprawy (30 000 euro) po kraksie Forda Fiesty R5 na Rajdzie Polski.

Kris Meeke wraca do rajdówki

Wyrzucony w maju z Citroen Racing, Kris Meeke został oficjalnie potwierdzony przez organizatorów 16. edycji Rally Legend San Marino. Brytyjczyk będzie gwiazdą imprezy i zaprezentuje się podczas przejazdów Fordem Fiestą WRC. Będzie to pierwszy publiczny występ Meeke’a w samochodzie WRC od tegorocznego Rajdu Portugalii, w którym groźnie skasował Citroena C3 WRC. Nadwozia nr 9 nigdy nie użyto już w żadnym rajdzie.

Do San Marino wybierają się 3 polskie załogi. Audi Quattro A2 pokażą reprezentanci Go+ Cars, Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński. Jan Chmielewski z Michałem Majewski zapowiedzieli Citroena C2 S1600. Arkadiusz Kula i Jarosław Janasz przedstawią Renault Megane Maxi, które było obecne na polskich odcinkach tegorocznych Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (podobnie jak Audi Go+ Cars).

Przeczytaj również