Ile kosztuje akumulator kwasowo-ołowiowy?
Czynników wpływających na cenę akumulatora samochodowego jest dziś dużo więcej, niż jeszcze, np. 30 lat temu. Wówczas parametrami, od których zależała cena baterii była prąd rozruchowy i pojemność. Dominowała jedna technologia, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy. Taki rodzaj nadal jest powszechnie dostępny i charakteryzuje się najniższą ceną.
Najtańsze tego typu produkty kosztują już poniżej 200 zł, ale takie nie poradzą sobie z zapotrzebowaniem na energię nawet w wielu starych autach. Sporo pojazdów zasilimy akumulatorem kwasowo-ołowiowym z przedziału 200-300 zł. Warto jednak zaznajomić się z instrukcją, w której powinniśmy znaleźć zalecany prąd rozruchowy. Ceny akumulatorów o wysokich wartościach tego parametru kosztują nawet ok. 600 zł. Pojemność też ma znaczenie, bo zbyt duża bateria może po prostu nie zmieścić się w fabrycznie przygotowanym miejscu.
Jaka jest cena akumulatorów EFB/AFB/ECM?
Jednak rozwój motoryzacji sprawił, że także technologie akumulatorów ewoluowały. Baterie kwasowo-ołowiowe zyskały też odmiany EFB/AFB/ECM. Charakteryzuje je dłuższa żywotność oraz zwiększony zbiornik z elektrolitem. Te zmodyfikowane wersje są odpowiedzią na zwiększone zapotrzebowanie na energię przez auta, np. z system start-stop lub dużą liczbę urządzeń pokładowych.
Stawki za takie akumulatory zaczynają się nawet poniżej progu 500 zł. Wiele zależy od dokładnych parametrów, ale górna granica nie przekracza raczej 800 zł.
Ile kosztuje akumulator żelowy, a ile AGM?
Bardziej nowoczesnym rozwiązaniem są akumulatory żelowe oraz AGM. Te pierwsze mają dużą odporność na wstrząsy i przechyły za sprawą gęstszego żelu krzemionkowego. Z kolei AGM (skrót od Absorbent Glass Matt) mają chłonną matę z włókna szklanego, w której zawarto elektrolit. Baterie AGM są obecnie na szczycie hierarchii technologicznej, bo oprócz odporności na wstrząsy, mają też najdłuższą żywotność i mają możliwość generowania wysokich prądów rozruchowych w krótkich odstępach czasu (dlatego są najlepsze do start-stop).
Co ciekawe, akumulatory AGM potrafią być sporo tańsze od żelowych odpowiedników. AGM-a zakupimy nawet za niecałe 600 zł, a odpowiedniki z dość dużym prądem rozruchowym znajdziemy w granicach 900 zł. Natomiast akumulatory żelowe dość zazwyczaj kojarzone są z kwotami 4-cyfrowymi. Te bezobsługowe baterie samochodowe kupimy w cenach od 1000 do nawet 1800 zł.
Czy warto kupić markowy akumulator?
Wielu kierowców staje też przed dylematem, czy warto wydać trochę więcej pieniędzy na markowy akumulator, czy też spokojnie brać „chińczyka”? Krótkoterminowo możemy nie odczuć żadnej różnicy, ale w dłuższym okresie czasu to raczej markowy produkt jest bardziej godny zaufania pod względem jakości.
Tak samo ma się sprawa wyboru miejsca, w którym zakupujemy baterię samochodową. Przykładowo w hipermarketach znajdziemy sporo akumulatorów, nawet znanych marek. Jednak nie mamy pewności jak długo są tam przechowywane. Z pewnością też nie są doładowywane co 1,5 miesiąca, zgodnie ze sztuką. O takie standardy prędzej można podejrzewać profesjonalne sklepy z akumulatorami. Tam też bardziej można liczyć na zwrot kaucji depozytowej (30 zł) przy zwrocie starego akumulatora (podczas zakupu nowego).