Samochód z systemem start stop zużywa sporo prądu. Czasami, może cię spotkać niemiła niespodzianka
Montowany od kilkunastu lat system start stop, to najprościej rzecz biorąc układ elektroniczny, który z pomocą komputera steruje zasilaniem silnika. Kiedy kierowca zatrzymuje samochód, system wyłącza silnik by następnie go uruchomić.
W następstwie tego akumulator musi sprostać prawdziwym wyzwaniom jakim jest cykliczna praca, zatem powinien być odporny na głębokie rozładowania. To oznacza, że nie może być zwykłym akumulatorem kwasowym.
Wzmożona praca rozrusznika i akumulatora oznacza większe ryzyko wystąpienia awarii. Tym samym system, który pozwoli ci zaoszczędzić nawet 10% paliwa, kosztuje czasem nieco nerwów kiedy akumulator się rozładuje.
Jak akumulator to najlepszy wybór do auta z tym systemem?
Akumulator jaki powinien znaleźć się w samochodzie z systemem start-stop wymaga zastosowania nieco innej konstrukcji. Ze względu na duże obciążenia standardowe baterie zastąpiono akumulatorami AGM lub EFB.
Pod względem konstrukcji są one bardziej zaawansowane, bardzo dobrze znoszą pracę cykliczną, a ponadto są odporne na częste i głębokie rozładowanie. To co je dodatkowo wyróżnia to fakt, że dostarczają bardzo dużą moc rozruchową, a ich żywotność jest nawet 6-krotnie większa, niż w przypadku standardowych baterii.

AGM i EFB – co oznaczają te skróty?
Jeśli posiadasz samochód z systemem start-stop, możesz zamiennie stosować dwa wspomniane powyżej rodzaje akumulatorów. Co oznaczają ich nazwy?
AGM (Absorbent Glass Mat) – to najbardziej zaawansowane baterie, które montuje się w samochodach klasy wyższej i średniej. Elektrolit w akumulatorze AGM skupiony jest w specjalnych matach wykonanych z włókna szklanego. Taka konstrukcja ma wpływ na wydajność prądu rozruchowego, odporność na wstrząsy a ponadto zabezpiecza elektrolit przed wyciekami.
EFB (Enhanced Flooded Battery) – ten rodzaj baterii stosuje się do systemów start-stop o mniej skomplikowanej konstrukcji. Znajdziemy je przede wszystkim w autach kompaktowych i średnich. EFB cechuje dłuższa żywotność, odporność na częste i głębokie rozładowania tylko na nieco niższym poziomie niż w bateriach AGM.
Warto przed zakupem wziąć pod uwagę zalecenia producenta samochodu. Trzeba pamiętać, że o ile zamiana EFB na AGM jest możliwa, o tyle rotacja w drugą stronę nie jest zalecana. Musisz pamiętać, że jeśli kupiłeś używany samochód z systemem start stop pod żadnym pozorem nie możesz używać klasycznych kwasowo-ołowiowych akumulatorów.
Jaki akumulator wybrać?
Cena akumulatora zależy od jego podstawowych parametrów – pojemności oraz wartości prądu rozruchowego. Oto top 5 polecanych akumulatorów o pojemności 60 Ah, które świetnie się sprawdzą w samochodzie z systemem start stop.
- Varta Blue Dynamic EFB – bateria do samochodów z podstawowym systemem start-stop. Oferuje dwukrotnie większą żywotność w stosunku do standardowych akumulatorów producenta. Seria Blue Dynamic EFB oferowana jest w 5 wersjach pojemnościowych, prądzie rozruchowym i rozmiarze. Cena tego modelu w konfiguracji 60 Ah i 640 A to koszt ok. 360 zł.
- Banner Running Bull EFB – To dobry wybór do samochodu o podwyższonym zapotrzebowaniu na energię, ale nie tych, które posiadają system odzyskiwania energii z hamowania. Producent oferuje 11 rodzajów tego modelu, w pojemnościach od 38 do 95 Ah. Wersję 60 Ah i 540 A można już kupić za 330 zł.
- Bosch S5 AGM – ten akumulator cieszy wyjątkową popularnością. Obsługuje hamowanie rekuperacyjne, a dzięki macie z mikrowłókna szklanego gwarantuje stały dopływ energii. Tak jak w przypadku powyższych baterii, cena zależy od parametrów. Za wersję 60 Ah i 680 A to trzeba zapłacić ok. 485 zł.
- Varta Silver Dynamic AGM – to ulepszona wersja modelu Varty Blue Dynamic. Posiada większą żywotność, szybciej się uruchamia, pracuje wydajniej i dłużej. Producent oferuje baterię w 5 wersjach pojemnościowych. Za wersję o pojemność 60 Ah, 680 A trzeba zapłacić ok. 450 zł.
- Banner Running Bull AGM – to model, który zbiera wiele pozytywnych opinii. Bateria jest dostępna w 5 wersjach pojemnościowych – od 60 do 105 Ah. Dobrze sobie radzi nawet w najbardziej wymagających warunkach, w autach z wysokim zapotrzebowaniem na energię. Akumulator w wersji 60 Ah 640 A, kosztuje 600 zł