Jeden z najtańszych samochodów oferowanych w Chinach jest teraz ze zniżką
Niewielkich gabarytów samochód do pokonywania niewielkich dystansów do pracy i na zakupy to dobry wybór. Można go wszędzie zaparkować i zaoszczędzić na wydatkach na eksploatacje. Chińczycy doskonale o tym wiedzą, a konkurencja z tej klasie samochodów jest spora. Europejscy producenci, chociaż już sięgają po takie rozwiązania (Citroen My Ami Buggy EV) to nadal wolą postawić na coś w rodzaju miejskiego SUV-a.
Tymczasem w Chinach taki mikro samochód to wydatek od 21 000 zł (37900 juanów). Teraz jednak jest jeszcze ze zniżką, która wynosi maksymalnie 12 000 juanów dla najtańszej wersji ( 6700 zł). Nazywa się Changan Lumin i jest jednym z wielu tego typu pojazdów oferowanych na rynku. Porusza się na dedykowanej, w pełni elektrycznej platformie EPA0. Ma niewielkie wymiary 3270/1700/1545 mm (dł./szer./wys.), a rozstaw osi wynosi 1980 mm.
Na wyposażeniu Changan Lumin jest zaskakująco dużo technologii
Changan Lumin to teraz jeden z najtańszych samochodów w Chinach. To jednak nie oznacza, że jego wyposażenie i osiągi są odpowiednio okrojone. Oferowany w klasie spopularyzowanej dzięki Wuling Hongguang Mini EV wygląda inaczej, a jego konkurentami są m.in. Chery QQ Ice Cream i Geely Panda mini EV.
W porównaniu do konkurencji Changan Lumin wygląda bardziej japońsko, przybierając bardziej zaokrąglony kształt. Mini EV porusza się na 14-calowych kołach, a jego wnętrze w oferuje zaskakującą ilość technologii w porównaniu do niewielkiej ceny. Widzimy tam m.in. 7-calowy cyfrowy ekran wskaźników, ale także 10,25-calowy moduł informacyjno-rozrywkowy. Jest nawet asystent głosowy.
Design wnętrza obejmujący kolorowe wstawki dodatkowo czyni je atrakcyjnym. Nic dziwnego, że mikro samochód Lumin okazuje się stosunkowo udanym modelem dla firmy Changan. Jak wyglądają dane dotyczące parametrów technicznych i zasięgu?
Setka w 6,1 sekundy, ale trzeba mieć szczęście by samochód tyle osiągnął
Wszystkie wersje samochodu mają wolną ładowarkę w lewym skrzydle, ale Fragrant i Honey zyskują dodatkowy port w prawym skrzydle dla szybkiej ładowarki. Wersje Sweet mają mniej wydajny silnik o mocy 30 kW. Sweet o zasięgu 155 km ma akumulator o pojemności 12,92 kWh, podczas gdy wariant 210 km ma akumulator o pojemności 17,65 kWh.
Największą zniżką objęto najtańszą wersję Sweet o zasięgu 155 km. Taka z zasięgiem 210 km jest z rabatem 8 000 juanów (4400 zł) zniżki. Minusem jest, że obie mają wolne ładowanie. W przypadku wersji Fragrant i Honey w dwóch wariantach z szybkim ładowaniem rabat jest mniej hojny i wynosi 5000 juanów. Pierwsza ma zasięg 205 km, a druga 301 km. Wszystkie wersje Changan Lumin oprócz 155 km Sweet można mieć teraz nawet z darmową ładowarką o wartości 3 288 juanów (ok. 1800 zł).
Dwie droższe wersje modelu wyposażono w silnik o mocy 35 kW na przedniej osi i momencie obrotowym 87 Nm. Pojemność akumulatora w Changan Lumin Fragrant o zasięgu 205 km to 17,65 kWh, podczas gdy Honey otrzymuje pakiet 28,08 kWh.
Najszybszy z gamy jest Fragrant, który przyspiesza do setki w 6,1 sekundy. Lumin Honey robi to w 6,2 sekundy, a wersje Sweet w 6,5 sekundy. Jest jednak mało prawdopodobne, bo trzeba wiedzieć, iż te samochodu posiadają prędkość maksymalną ustawiona na 101 km/h. Trzeba mieć szczęście, żeby osiągnąć setkę w jednym z nich.
Na szczęście nie są to pojazdy do bicia rekordów przyspieszeń a do taniego, sprawnego poruszania się w miastach. Dlatego sympatycznie wyglądający Lumin to stosunkowo udany model firmy Changan. Sprzedaż wyniosła 140 800 egzemplarzy w 2023 r. Nikogo nie powinien zdziwić fakt, że 77% klientów to kobiety.