Dlaczego olej wycieka z silnika? To czasami wina mechanika

Dlaczego olej wycieka z silnika? To czasami wina mechanika

wycieka olej z silnika

Podaj dalej

Olej silnikowy pełni bardzo ważną funkcję w pracy silnika spalinowego. Odpowiada za zmniejszenie tarcia, oczyszczanie wewnętrznych elementów silnika oraz chłodzenie. Niestety nie zawsze olej pozostaje tam gdzie powinien i wycieka na zewnątrz.

Skąd się bierze plama pod samochodem?

Plama pod samochodem, to oznaka, że z silnika wydostaje się olej. Jak wiadomo, jednostka napędowa pracuje pod dużym ciśnieniem, w związku z tym jej elementy są maksymalnie obciążone.

Nieszczelności czasami świadczą o tym, że silnik wymaga remontu, a czasami są skutkiem błędów popełnionych przez mechanika. Jak znaleźć źródło problemu?

W pierwszej kolejności, należy zajrzeć pod maskę samochodu. W sytuacji, gdy wyciek oleju to świeża sprawa można zobaczyć skąd pochodzi jego źródło. Niestety, gdy dojdzie do sytuacji, w której zdążył zabrudzić sporą część bloku silnika, dużo trudniej to ustalić.

mechanik sprawdza olej
Adobe iStock

Gdzie najczęściej wycieka olej?

Możliwości jest wiele, najczęściej wydobywa się spod gumowych uszczelek pokrywy zaworów i miski olejowej. Wynika to z eksploatacji samochodu. Zdarza się, że olej wycieka w sytuacji, gdy dojdzie do znacznego zużycia uszczelniaczy wałków rozrządu i wału korbowego.

Kolejnym, rzadziej spotykanym powodem wycieku, jest po prostu zbyt duża ilość oleju silnikowego. Do takiej sytuacji może dojść podczas jego nieumiejętnej wymiany. Nieprawidłowo zamontowany filtr oleju, też może być przyczyną wycieku.

miska olejowa -wyciek oleju

Ile kosztuje naprawa?

W zależności od przypadku, o których mowa powyżej różne są koszty ewentualnych napraw. Sprawdzoną metodą jest wymiana zużytych uszczelniaczy. Koszt zakupu zestawu to 100-150 zł. Do tego dochodzi robocizna mechanika, która powinna oscylować w przedziale 100-120 zł.

W przypadku gdy olej wycieka na skutek zużycia wałków rozrządu, koszty robocizny wraz z częściami wyniesie kilkaset złotych. Powód? Duże nakłady pracy od mechanika.

Zbyt niski poziom oleju może doprowadzić do przytarcia lub zatarcia elementów silnika. Warto zatem zapobiegać takim sytuacjom i kontrolować stan oleju w silniku. Niewielki ubytek to całkiem normalne zjawisko, gdyż silnik zawsze spala jego pewną ilość.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News