Co dziesiąty kierowca, nie wie jak sprawdzić poziom oleju w silniku
Kontrolka, która według mało doświadczonych kierowców ma rzekomo informować o niskim stanie oleju w silniku, w rzeczywistości reaguje wyłącznie na krańcowo niskie ciśnienie w układzie smarowania. Kiedy się pojawi, oznacza to, że silnik zaczął się zacierać.
Według ankiety zleconej przez producenta olejów silnikowych, aż 22 proc. kierowców w Polsce w ogóle nie sprawdza poziomu oleju w silniku. Ponadto wśród ankietowanych 18 proc. kierowców nie wie, jak często należy sprawdzać olej, a 28 proc. wyciąga bagnet z silnika tylko wtedy, gdy zaświeci się kontrolka w samochodzie.
Niestety na polskich drogach niewiele samochodów posiada wskaźnik, informujący o jego poziomie bez konieczności zaglądania pod maskę. Co ma swoje dobre strony, gdyż regularna kontrola pomaga wyeliminować potencjalne awarie silnika.
Taka sytuacja wiąże się ze sporym wydatkiem na jego remont lub kupno nowego samochodu. Dlatego jeśli nie chcesz dołączyć do grona nieszczęśników, powinieneś zwrócić szczególną uwagę nie tylko na poziom oleju ale także na częstotliwość jego wymiany.
Jak skontrolować poziom oleju w silniku we właściwy sposób?
Po pierwsze samochód, w którym sprawdzasz poziom oleju silnikowego, musi stać na równej, płaskiej powierzchni. Po drugie, jeżeli dotarłeś na miejsce i silnik jest rozgrzany, odczekaj parę minut, zanim sięgniesz po bagnet.
Następnie podnieść maskę i zlokalizuj bagnet olejowy. Z przygotowaną wcześniej szmatką w ręku wyciągnij bagnet i zetrzyj z niego dokładanie cały olej. Następnie wsuń go ponownie i wysuń. Odczyt na wskaźniku bagnetu powinien dokładnie wskazywać poziom oleju.
Jeśli zobaczysz , że jego poziom znajduje się w okolicach lub poniżej niezbędnego minimum, należy niezwłocznie dolać go do zbiornika.
Musisz pamiętać, że jedynym właściwym olejem, jaki możesz dodać, jest ten wskazany przez producenta. Co jest bardzo ważne, oleju silnikowego nie wolno przelewać poza wskazany przez producenta poziom. Zarówno niedobór, jak i nadmiar jest szkodliwy dla silnika.
Jeden na pięć samochodów ma za mało oleju w silniku
Zbyt niski poziom oleju w silniku jest bardzo niebezpieczny. Dlaczego? Czekają cię ekstremalnie wysokie koszty naprawy silnika. Olej nie tylko go smaruje, ale ma swój udział w procesie jego chłodzenia.
Skutki zaniedbań są opłakane. Zatarcie silnika, pęknięcie bloku, a nawet awaria turbosprężarki. Naprawa tych elementów pochłonie kilka tysięcy złotych. W najgorszym wypadku konieczna jest wymiana jednostki.