Peugeot, który pod wieloma względami zachwyca
Musimy zatrzymać się na moment przy modelu, który seryjnie wygrywał nagrody. Peugeot 308, chociaż teoretycznie jest nieco mniej znany niż 208, czy 206, to samochód niezwykle ciekawy. Dość powiedzieć, że w 2014 roku zdobył on nagrodę samochodu roku w Europie. Powtarzał ten sukces w krajowych rankingach m.in. w Hiszpanii i we Włoszech. Na Starym Kontynencie produkcja pierwszej generacji trwała do 2013 roku. To jednak druga – budowana w Sochaux, Wuhan i Gurun – seryjnie zdobywała nagrody. Dlaczego akurat ten samochód został tak bardzo doceniony?
Jedną ze zmian względem poprzednich modeli marki Peugeot jest to, że tutaj zastosowano już obsługę wszelkich funkcjonalności za pomocą ekranu dotykowego. Warianty silnikowe, czy wyposażenia, można by tutaj wymieniać bardzo długo. W benzynie były to silniki 1,2 i 1,6 w rożnych wydaniach. W przypadku diesla mowa o silnikach 1,6 i 2,0. Rozbieżność jest tutaj naprawdę spora, bo w zależności od preferencji można było kupić 308 z silnikiem generującym zarówno 82… jak i 270 koni mechanicznych. Z kilkunastoma innymi opcjami pośrodku, naturalnie.
Zachwyca spalaniem. Ceną zresztą też…
Dane oczywiście będą się różnić w zależności od wersji silnikowej. Natomiast 308 w dieslu potrafił osiągać wyniki spalania na poziomie około 4 litrów na 100 kilometrów. To sprawia, że w rankingu aut z najlepszym spalaniem prowadzonym na portalu „Autocentrum”, Peugeot 308 zajmuje swoje zaszczytne miejsce w pierwszej dziesiątce. Elegancki, ale zadziorny. Klasyczny, ale przyjemny dla oka. Do tego ładnie zaprojektowane wnętrze i dobre osiągi. To najczęściej powtarzane opinie. I całość od razu może się podobać. A kiedy dodamy do tego cenę…
Szokująca jest cena tych aut. Być może komuś będzie trudno w to uwierzyć, natomiast druga generacja 308 dostępna jest w serwisach z ogłoszeniami w okolicach 30-40 tysięcy złotych. I przypominam, że nie mówimy tu o autach, które powoli zbliżają się do pełnoletniości. Mowa tu o modelach z 2016 a nawet 2018 roku! Jak już wcześniej podkreśliłem, aż trudno w to uwierzyć. W dobie poszukiwania oszczędności, wybór 308 może być wybitną sztuką kompromisu.
Zdjęcie główne: Media Stellantis