Silnik diesla może być jedną wielką skarbonką! Na to warto uważać

Silnik diesla może być jedną wielką skarbonką! Na to warto uważać

silnik mycie diesel

Podaj dalej

Silnik diesla mimo rosnącej presji ze strony ustawodawców, którzy podnoszą normy emisji spalin, ma duże grono entuzjastów. Jednak z roku na rok zakup tej jednostki napędowej wymaga większej ostrożności.

Czasy, w których można było bez większego problemu kupić ropniaka, ponieważ pojedzie on niemal na wszystkim, co choć trochę przypomina konsystencją olej napędowy, już minęły. Teraz niemal w każdym silniku, który ma przynajmniej kilkanaście lat, znajdziemy szereg systemów, filtrów i turbosprężarek. Jeśli ktoś zlekceważył sobie regularne serwisowanie, mogą one być powodem sporych wydatków.

Silnik diesla źle znosi jazdę w mieście

Samochody wyposażone w silnik diesla zdecydowanie gorzej znoszą eksploatację w miejskiej dżungli w porównaniu do benzynowych jednostek napędowych. Chociaż poziom skomplikowania najnowszych konstrukcji zasilanych popularną bezołowiową powoli zbliża się do diesla. Jednym z elementów dużo wyższego zaawansowania technologicznego są filtry GPF montowane w motorach benzynowych.

Wspomnienie o znaczeniu filtrów w przypadku diesla ma ogromne znaczenie. Szczególnie legendarny filtr DPF może podczas miejskiego użytkowania sprawiać większe problemy. Jeśli cząsteczki sadzy i innych zanieczyszczeń nie mogą się wypalić, gromadzą się one wewnątrz filtra i go zapychają. Dużo wolniejsza jazda w miejskich korkach i niższe obciążenie silnika, utrudniają utrzymanie tego elementu w należytej kondycji.

Rozwiązaniem pośrednim jest wycięcie DPF-a, ale to działanie z pogranicza prawa i nie zalecamy takiego postępowania. Dlatego przy zakupie diesla, statystycznie dużo lepszym wyborem jest samochód, który podróżował głównie w trasach.

Regularne serwisowanie i wymiana oleju

Technologia olejów silnikowych o nazwie long life to rzekomy hit sprzedażowy, który pozwala wydłużyć interwały wymiany oleju do nawet 30 000 kilometrów. Niestety w tym całym postępowaniu zapominamy o sprawności filtrów, które mogą mieć nieco mniejszą wydajność i nie utrzymają one swoich parametrów przez tak długi czas. Dlatego nadal, mimo rekomendacji producentów, lepiej wymieniać olej razem z filtrami dużo częściej, nawet co 10 000 km.

Silnik diesla nowożytnej generacji zapewnia fenomenalne osiągi i dobrą kulturę pracy, dzięki turbosprężarce i kole dwumasowym. Przed zakupem samochodu warto sprawdzić kondycję tych dwóch elementów. Jeśli wymieniono je niedawno, mamy szansę na dłuższą eksploatację bez większych wydatków.

Wtryski, rozrząd i ocena specjalisty

Rzeczami, o które z pewnością warto zapytać sprzedającego, są również wtryski i ostatnia wymiana rozrządu. Jeśli sprawność wtrysków może być wątpliwa, lepiej zastanowić się nad zakupem takiego egzemplarza. Również czas wymiany rozrządu, może pokazać, jak dobrze ktoś dbał o samochód.

przegląd techniczny

Jeśli mamy do wydania większą kwotę lub chcemy mieć pewność, że kupujemy sprawdzony samochód z silnikiem diesla, można też skorzystać z oceny rzeczoznawcy i stacji kontroli pojazdów. Sprawdzą oni auto pod kątem emisji spalin, oraz ogólnego stanu technicznego.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News