To największy silnik typu Diesel na świecie! Moc 107390 KM to dopiero początek jego niewyobrażalnych cyfr

Ten wysokoprężny silnik zaprojektowany przez fińską firmę Wartsila zachwyca swoimi liczbami. Diesel przeznaczony jest do potężnych kontenerowców zasilanych olejem opałowym. Jego największa, 14-cylindrowa wersja ma 13,5 metra wysokości, prawie 27 metrów długości i waży ponad 2300 ton. Największy silnik tłokowy na świecie wytwarza moc 107390 KM

To największy silnik typu Diesel na świecie! Moc 107390 KM to dopiero początek jego niewyobrażalnych cyfr
Podaj dalej

Potężny Diesel i niewyobrażalne cyfry

najwiekszy-diesel-na-swiecie

14-cylindrowa wersja rozpoczęła swoją służbę we wrześniu 2006 roku na pokładzie Emmy Maersk. Konstrukcja jest podobna do starszego silnika RTA96C, ale z technologią Common Rail, która traiła w miejsce tradycyjnego wałka rozrządu, pompy paliwa i siłowników hydraulicznych. 

Dzięki temu silnik generuje maksymalną wydajność przy niższych obrotach na minutę, niższym zużyciu paliwa i niższych poziomach szkodliwych emisji. 

14-cylindrowy silnik jest przełomowy w dziedzinie napędu statków. Roszerza dostępną moc, aby dopasować ją do nowej generacji dużych kontenerowców. Łączy zalety sprawdzonych, niezawodnych konstrukcji silników z pełną elastycznością technologii Common Rail RT-flex.

najwiekszy-diesel-na-siiecie

Tradycyjne silniki okrętowe budowane były z maksymalnie 12 cylindrami. Uznano jednak, że kontenerowce będą potrzebować więcej, więc zastosowano rozwiązanie pozwalające rozszerzyć zakres mocy silnika do 107390 KM, oferując również 13- i 14-cylindrowe jednostki.

Dobrze znana konstrukcja

14-cylindrowy RT-flex96C oparty jest zatem na dobrze znanej konstrukcji 12-cylindrowej. Korzysta więc z bogatego doświadczenia serwisowego z silnikami tego samego typu. Na ten moment na całym świecie używanych jest około 300 silników RT-flex96C i RTA96C.

najwiekszy-diesel-na-swiecie-2

Zużycia paliwa przy makymalnej mocy wynosi 0,12 kg na KM na godzinę. Zyżycie paliwa przy maksymalnej ekonomii to z kolei 0,11 kg na KM na godzinę. Przy maksymalnej ekonomii silnik przekracza 50% sprawności cieplnej. 

Dla porównania, większość silników samochodowych i małych silników lotniczych ma wartości w zakresie 0,18-0,27 kg/KM/godz. Z kolei zakres sprawności cieplnej nie przekracza 30%. Nawet przy najbardziej wydajnym ustawieniu mocy, 14-cylindrowa jednostka zużywa 6280 litrów oleju opałowego na godzinę.

17 lat siedział w piwnicy i budował Lamborghini Countach. Pod koniec prac przypomniał sobie o jednej rzeczy

Przeczytaj również