Jaka jest sytuacja na rynku elektryków w Polsce?
O tym, że sytuacja w segmencie samochodów elektrycznych jest trudna, pokazywały rezultaty wielu krajów Europy Zachodniej. Na większości kluczowych rynków kupowano mniej BEV-ów (Battery Electric Vehicle) niż w roku ubiegłym. W Polsce trend był nadal wznoszący, choć był to dość mały plus.
Jednak wyczerpanie się po wakacjach środków z programu dopłat „Mój elektryk” już przełożyło się na liczbę rejestracji osobowych aut na prąd w Polsce. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od stycznia do listopada zarejestrowano ich 14 824 szt., czyli o 3,5 proc. mniej niż w 11 miesięcy 2023 r. Wówczas było to 15 367 szt.
Jedni zyskują, inni tracą
Rok może jednak zakończyć się na plusie, a cała nadzieja w Elonie Musku, bo zazwyczaj koniec kwartału to okres największych dostaw Tesli, lidera rynku. Amerykański producent ma odnotowanych 4 069 rejestracji aut swojej marki w bazie CEPiK. To o 3,2 proc. mniej niż rok temu o tej porze. Jednak konkurenci stale rosną, bo Mercedes (+28,1%), Volvo (+273,8%) i BMW (+3,5%) zakończą rok z czterocyfrowym wynikiem.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w pełni elektrycznych, ranking marek [styczeń – listopad 2024]:
1. Tesla – 4 069 szt.
2. Mercedes – 1 362 szt.
3. Volvo – 1 241 szt.
4. BMW – 1 076 szt.
5. Audi – 969 szt.
6. Kia – 890 szt.
7. Volkswagen – 738 szt.
8. Nissan – 547 szt.
9. Hyundai – 467 szt.
10. MG – 381 szt.Źródło: PZPM
Tego pułapu nie osiągnęło czwarte w zestawieniu Audi, którego sprzedaż spadła o 17,6%. Jednak z poważniejszymi spadkami borykają się sprzedawcy elektryków spoza segmentu premium jak Kia (-32,1%) czy Volkswagen (spadek sprzedaży BEV-ów aż o 50,4%). Poprawę w sprzedaży aut na prąd (względem zeszłego roku) notują za to Nissan (+71,5%) i Hyundai (+10,7%). Do czołowej dziesiątki w Polsce wbiło się brytyjskie MG (z chińskim kapitałem).
Mały SUV okazał się hitem rynku
Powyższe wskaźniki przykuwają uwagę zwłaszcza w kontekście Volvo. Rok temu o tej porze mieli sprzedanych tylko 332 aut elektrycznych. Teraz na jeden miesiąc przed końcem roku jest ich aż 1 241 szt. Ten ponad 273-procentowy wzrost to zasługa wprowadzenia na rynek Volvo EX30. Pierwszy w historii marki mały SUV (B-SUV) okazał się strzałem w dziesiątkę.
Pozycjonowany jako świetne rozwiązanie na drugi, trzeci samochód w rodzinie elektryk z dobrym wyposażeniem trafił w gusta Polaków. Wpływ na to miała też niezbyt wygórowana cena, bo poniżej 170 tys. zł (obecnie 176 990 zł). W efekcie od początku roku Volvo EX30 znajduje się na drugim lub trzecim miejscu w rankingu rejestracji. Obecnie ustępuje tylko bestsellerom Tesli, czyli Model Y oraz Model 3. Ma za to bezpieczną przewagę nad czwartym Audi Q4 e-tron.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w pełni elektrycznych, ranking modeli [styczeń – listopad 2024]:
1. Tesla Model Y – 2 069 szt.
2. Tesla Mdoel 3 – 1 990 szt.
3. Volvo EX30 – 1 054 szt.
4. Audi Q4 e-tron – 678 szt.
5. Nissan Leaf – 438 szt.
6. MG4 – 381 szt.
7. Mercedes EQA – 376 szt.
8. Kia EV6 – 370 szt.
9. Kia Niro – 361 szt.
10. BMW i4 – 339 szt.Źródło: PZPM
Niektóre świeże modele także przyjęły się entuzjastycznie na rynku, jak szóste w rankingu MG4. Do łask wraca powoli też dawny lider segmentu BEV w Polsce, Nissan Leaf. Jednak wejść na elektrosceptyczny polski rynek i od razu przebić próg tysiąca rejestracji? Wyczyn Volvo EX30 zasługuje na duże uznanie.