Z dzisiejszej publikacji dowiesz się
Co to są świece zapłonowe?
Podstawowym zadaniem, do jakiego stworzone są świece zapłonowe, jest wytworzenie iskry potrzebnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli mówiąc prościej, do odpalenia silnika. To jedna z najtańszych części w samochodzie i jednocześnie pełniąca jedną z najważniejszych ról.
Warto wiedzieć o nich wszystko, jeśli posiada się samochód z silnikiem benzynowych. To właśnie tylko w tego typu samochodach są niezbędne do uruchomienia silnika.
Świece wkręca się w pokrywę głowicy silnika. Ich górna część (ceramiczny izolator) wystaje, a dolna (metalowy korpus) jest zanurzony w komorze spalania. Nad świecą montuje się pojedynczą cewkę zapłonową (monocewka), albo nad 3 – 4 świecami znajduje się połączony zespół cewek.
Monocewkę znajdziemy w starszych samochodach, gdzie taka jest połączona przewodem elektrycznym z aparatem zapłonowym.
Świece zapłonowe, chociaż są bardzo trwałe, nie są niezniszczalne. Ich awarie najczęściej spowodowane są albo zużyciem, albo zbyt długim okresem eksploatacji.
Jak rozpoznać, że świeca zapłonowa może być uszkodzona?
Uszkodzona świeca zapłonowa w samochodzie może wysyłać tzw. sygnały ostrzegawcze. O nadchodzącej awarii zwiastować może wypadanie zapłonu, problemy z rozruchem silnika, czy szarpanie podczas jazdy. Do tego dochodzi zwykle większe zużycie paliwa i mniejsza wydajność silnika.
Warto wiedzieć, że wypadanie zapłonów jest niebezpieczne. Niespalone paliwo zniszczy katalizator trójdrożny, a to drogi element układu wydechowego.
W zależności od producenta i silnika świece zapłonowe wytrzymują od 30 000 do 60 000 kilometrów. Jeśli zamontowano świece zapłonowe irydowe lub platynowe, możliwe są dłuższe cykle wymiany. To czy czas już jest na wymianę świec zapłonowych, można łatwo sprawdzić. Świece zapłonowe ze zużytymi elektrodami, wyglądają na spalone lub zwęglone. W takich iskra zapłonowa nie może już prawidłowo skakać, a tym samym silnik nie działa już optymalnie.
Czy można samemu wymienić świece zapłonowe?
W tym przypadku niedoświadczeni „wkrętarze” powinni udać się do warsztatu. Dlaczego nie jest to zadanie dla niedoświadczonego mechanika?
To dlatego, że amatorzy mogliby popełnić zbyt wiele błędów podczas montażu i np. uszkodzić gwint podczas jego wkręcania. Jeśli jednak chcesz dokonać takiej zmiany samodzielnie, warto postępować zgodnie z instrukcjami warsztatów.
Jak wymienić świece zapłonowe krok po kroku?
Najpierw trzeba uzyskać dostęp do świec zapłonowych. Jest to łatwe w starszych pojazdach, ponieważ złącza świec zapłonowych widać już po otwarciu maski. W nowszych samochodach czasami trzeba najpierw zdjąć osłony, pod którymi ukryte są świece zapłonowe.
Jeśli masz dostęp do świec zapłonowych, należy zdemontować złącza świec zapłonowych. Każdy z nich jest przypisany do cylindra i po wymianie należy go odłożyć na właściwe miejsce. Kiedy to zrobisz, będzie widoczna górna część świecy zapłonowej.
Przed odkręceniem zaleca się oczyścić wał świecy zapłonowej twardą szczotką. Dzięki temu po odkręceniu świecy zapłonowej do cylindra nie przedostaną się żadne nieczystości.
Następnym krokiem jest odkręcenie świecy zapłonowej za pomocą klucza do świec. Należy to robić bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić gwintu w głowicy cylindrów. Nową świecę zapłonową można teraz wkręcić ręcznie. Wykonanie tego w ten sposób ułatwia określenie, czy gwinty świecy zapłonowej i głowicy cylindrów pasują do siebie.
Jeżeli świeca zapłonowa jest mocno osadzona w gwincie, można ją dokręcić kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem dokręcania. Na koniec podłączamy złącza świec zapłonowych do górnych połówek świec zapłonowych.
Dlaczego zdemontowane świece trzeba obejrzeć?
Tak, warto to zrobić. To, w jakim są stanie to dla nas ważna informacja. Świeca, chociaż zużyta powinna być czysta.
Jeśli zauważysz na niej duży osad, może to świadczyć o zużywaniu oleju przez silnik (standard z zużytych jednostkach) bądź o przedostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów. W tej drugiej sytuacji będzie to skutkiem uszkodzonej uszczelki pod głowicą.
Stopione elektrody to efekt przegrzania świecy. Dzieje się tak, jeśli nieodpowiednio dobrano je do silnika, bądź jest to efekt poważnego problemu w silniku (np. spalania stukowego).
W samochodach eksploatowanych na małych trasach zdarza się, że zbiera się na nich osad węglowy (nagar). To efekt tego, że była stale niedogrzana i nie mogła osiągnąć temperatury, koniecznej do jej samooczyszczenia. Przeczytaj także: Bieżnik opony – co o tym mówią przepisy? Ile wynosi minimalna wysokość bieżnika opony zimowej?