Z tego artykułu dowiesz się:
- Bieżnik opony – jakie przepisy określają jego minimalną wartość?
- Jak znaleźć wskaźnik TWI na oponie?
- Ile wynosi minimalna wysokość bieżnika opony zimowej, a ile letniej?
- W jaki sposób zmierzyć bieżnik, by sprawdzić, czy jest najbardziej optymalny na zimę?
- Minimalna głębokość bieżnika a bezpieczeństwo podróży w zimę
Bieżnik opony – jakie przepisy określają jego minimalną wartość?
Przepisami, jakie wyraźnie określają wartość, jaką powinien mieć bieżnik opony to rozporządzenie ministra infrastruktury z 2003 w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich wyposażenia. Konkretnie zapis który mówi, że:
Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
W opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki n o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm.
Taki parametr dotyczy jednak tylko samochodów osobowych i dostawczych. Jeśli chodzi o autobusy to wartość graniczna jest większa i wynosi 3 mm.
Warto zwrócić uwagę na zapis, który mówi wyraźnie, że taki parametr dotyczy opon nieposiadających wskaźnika TWI.
Jak znaleźć wskaźnik TWI na oponie?
Wskaźnik TWI, czyli inaczej Tread Wire Index, to wskaźnik zużycia opony. Znajdziemy go najczęściej w rowku odprowadzającym wodę, gdzie przyjmuje formę kilku „garbów”. Zdarza się, że jego namierzenie ułatwiają wybite na ścianie bocznej trójkąty z dopiskiem TWI.
Taki dodatkowy materiał na oponie sygnalizuje nam, czy osiągnięto już limit zużycia ogumienia, czy jeszcze nie. To bardzo ważny parametr. Im opona ma mniejszy bieżnik, tym gorsze są jej parametry jezdne. W rezultacie jesteśmy narażeni na szereg niebezpieczeństw na drodze.
Ile wynosi minimalna wysokość bieżnika opony zimowej, a ile letniej?
W związku z tym, że opona zimowa pracuje w bardziej wymagających warunkach niż ta letnia i musi gwarantować skuteczne hamowanie, to przyjmuje się, że minimalna wysokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4-4,5 mm.
Wiadomo, że w tej kwestii wiele zależy od stanu samochodu, miejsca jego użytkowania, czy wreszcie umiejętności kierowcy. Biorąc jednak pod uwagę, że zimą często na drogach zalega błoto pośniegowe, śnieg, czy po prostu woda, to taka wysokość bieżnika daje większą przestrzeń do tego, by je odprowadzać bez problemu. Nie wspominając o bezpiecznym hamowaniu na takiej nawierzchni. W przypadku letniego ogumienia przyjęło się, że taka wartość wynosi 3 mm.
W jaki sposób zmierzyć bieżnik, by sprawdzić, czy jest najbardziej optymalny na zimę?
Najprostszym sposobem weryfikacji głębokości bieżnika jest zmierzenie go linijką. Nie trzeba nawet szukać wskaźnika TWI, by mieć taką pewność, że opona spełni swoje funkcje zimą.
Przydatna może być zwykła 5-złotówka, której srebrna obwódka ma szerokość ok. 4 mm. Warto wiedzieć, że opony ścierają się nierównomiernie, więc taki pomiar trzeba przeprowadzić w kilku miejscach.
Minimalna głębokość bieżnika a bezpieczeństwo podróży w zimę
Jazda z bieżnikiem poniżej 4 mm zimą jest dobra, ale jedynie dla tych o silnych nerwach. Granica jaką określa ustawodawca jest zdecydowanie zaniżona, dlatego nie zaleca się przekraczania wspomnianych powyżej parametrów.
Wiele testów, w tym te przeprowadzone przez ADAC, wykazały, że bieżnik zbliżający się do punktu krytycznego, czyli o wysokości 4 mm gwarantuje jedynie 48% przyczepność na śniegu. W związku z tym jedynie bieżnik powyżej 4 mm przekłada się na lepszą przyczepność i znacząco skraca drogę hamowania.
Niektórzy producenci stosują zimowe odpowiedniki wskaźnika TWI, gdzie wskazują znaczne pogorszenie parametrów opony. Firma Nokian umieszcza na zimowym ogumieniu wskaźnik w formie cyfr na bieżniku. Z każdym zużytym milimetrem ogumienia ściera się dana cyfra. Goodyear stosuje natomiast wgłębienie w kształcie śnieżynki, które z czasem staje się coraz płytsze. Czytaj także: Dlaczego z opony uchodzi powietrze? O tym powinienieś wiedzieć