W tej publikacji odpowiemy na najczęstsze pytania
1. Ile powinno być oleju w silniku?
2. Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?
3. Jak dolać olej do silnika?
4. Co zrobić, gdy dodamy zbyt dużo oleju do silnika?
5. Jak często dolewać olej do silnika?
6. Co oznacza, że silnik bierze olej?
7. Co ile powinno się wymieniać olej w silniku?
Nie ulega wątpliwości, że olej to jeden z najważniejszych płynów w samochodzie. Bez odpowiedniej jego ilości w silniku nie ma mowy o tym, by zapewnić silnikowi prawidłową pracę. Olej odpowiada bowiem za smarowanie wielu elementów silnika i redukuje tarcie, ale także chłodzi i uszczelnia jednostkę napędową. Ma więc bardzo wiele zadań do wykonania, a prawidłowy stan oleju gwarantuje bezproblemową jazdę.
Ile powinno być oleju w silniku?
Skoro ustaliliśmy, że prawidłowy stan oleju w silniku obniża ryzyko awarii i gwarantuje bezproblemową jazdę, warto wiedzieć, ile oleju powinno być w silniku. Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.
To dlatego, że o tym, ile oleju należy wlać do silnika, decyduje przede wszystkim sama jednostka napędowa samochodu. Im większa, tym więcej będzie należało go uzupełnić. W rezultacie mogą to być 4 litry, a może być i 10 litrów. To już w przypadku naprawdę dużych silników.
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz zatem w instrukcji pojazdu. Warto z niej korzystać, bo zalecenie producenta daje pewność, że poziom oleju uzupełnimy w sposób prawidłowy. Jeśli takiego dokumentu nie posiadasz, to warto poszukać go w sieci, albo skontaktować się z serwisem producenta. Ten na pewno udzieli chętnie takiej informacji.
Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?
Według ankiety zleconej przez producenta olejów silnikowych, aż 22 proc. kierowców w Polsce w ogóle nie sprawdza poziomu oleju w silniku. Ponadto wśród ankietowanych 18 proc. kierowców nie wie, jak często należy to robić, a 28 proc. wyciąga bagnet z silnika dopiero wtedy, gdy zaświeci się kontrolka oleju w samochodzie.
Jak się okazuje, nie każdy kierowca wie jak sprawdzić poziom oleju w silniku. Wolą żyć w przekonaniu, że o ewentualnym niedoborze ostrzeże ich zapalająca się kontrolka. Nic bardziej mylnego! Nie każdy samochód w Polsce taką kontrolkę posiada. Jak więc sprawdzić, czy poziom oleju jest prawidłowy?
Po pierwsze samochód, w którym sprawdzasz poziom oleju silnikowego, musi stać na równej, płaskiej powierzchni. Po drugie, jeżeli dotarłeś na miejsce i silnik jest rozgrzany, odczekaj parę minut, zanim sięgniesz po bagnet. Następnie podnieść maskę i zlokalizuj bagnet olejowy. Jeżeli silnik jest zimny, można zmierzyć poziom oleju zaraz po otwarciu maski. Jeśli nie, to warto odczekać kilka minut, aż spłynie do miski olejowej.
Z przygotowaną wcześniej szmatką w ręku wyciągnij bagnet i zetrzyj z niego dokładanie cały olej. Następnie wsuń go ponownie i wysuń. Odczyt na wskaźniku bagnetu powinien dokładnie wskazywać poziom oleju. Jeśli zobaczysz, że jego poziom znajduje się w okolicach lub poniżej niezbędnego minimum, należy niezwłocznie dolać go do zbiornika.
Warto pamiętać o specyfice rozwiązań w poszczególnych motorach. W niektórych przypadkach poziom oleju należy sprawdzać wyłącznie przy zimnym silniku. Niektóre bagnety już mają oznaczone dwa stany maksymalne. Te dla zimnego i rozgrzanego motoru.
Jak dodać olej do zbiornika?
Musisz pamiętać, że jedynym właściwym olejem, jaki możesz dodać, jest ten wskazany przez producenta. Co jest bardzo ważne, oleju silnikowego nie wolno przelewać poza wskazany przez producenta poziom. Zarówno niedobór, jak i nadmiar jest szkodliwy dla silnika. Jeden na pięć samochodów ma za mało oleju w silniku. Jak prawidłowo dodać olej do silnika?
Przede wszystkim warto mieć na uwadze prędkość jego dolewania. Olej silnikowy ma bardzo gęstą konsystencję, w związku z tym bardzo wolno spływa do miski olejowej. Cierpliwość i ostrożność są przy tej czynności niezbędne. Dlatego też olej uzupełniamy partiami. Między każdą z nich warto zrobić kilkanaście minut przerwy. To optymalny czas, w którym znaczna większość oleju powinna spłynąć z górnej części silnika.
Takie działanie pozwoli uniknąć przekroczenia jego optymalnego poziomu. Zbyt duża ilość oleju doprowadzi do jego wycieku i uszkodzi uszczelniacze. Wypływający olej może także dokonać zniszczeń w obrębie skrzyni biegów, sprzęgła, czy rozrządu. Koszty napraw nie będą wtedy małe.
Co zrobić, gdy dodamy zbyt dużo oleju do silnika?
Jeśli bardzo mocno przekroczymy optymalny poziomu, ten może zostać zassany przez silnik i tym samym doprowadzić do jego uszkodzenia na skutek rozbiegania. Jak pisaliśmy rozbiegany diesel to spory problem. Silnik zaczyna bardzo głośno pracować, samochód staje w tumanach dymu, a przykre widowisko trwa aż do całkowitego zatarcia silnika albo samozapłonu auta. Zanim do tego dojdzie, wystarczy spuścić nadmiar oleju, co nie jest ani trudne, ani czasochłonne.
Trzeba odkręcić korek spustowy miski olejowej, który znajduje się na spodzie samochodu. Występuje w formie śrubki. Po jej odkręceniu olej zacznie spływać, więc trzeba mieć przygotowane naczynie, do którego będzie spływać, a przy tym dobrze zbierze upuszczany olej. Po zakręceniu korka ważne jest, by sprawdzić poziom oleju ponownie. Gdyby było go za mało to trzeba go oczywiście ostrożnie uzupełnić.
Jak często dolewać olej do silnika?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To dlatego, że jeśli samochód, a konkretnie jego jednostka napędowa nie jest z tych, co “biorą olej”, to w ogóle nie ma takiej potrzeby. Co, gdy jesteś w tej grupie szczęśliwców?
Jeśli auto spala część oleju, to najlepszą metodą jest regularne sprawdzanie jego poziomu. Warto to robić przed każdą dłuższą trasą i po dotarciu do celu. Tak samo będzie w przypadku, gdy autem jeździmy dużo i często. Sprawdzanie poziomu oleju nawet co kilka dni nie będzie przesadne.
Dobrym rozwiązaniem jest wożenie ze sobą zapasu oleju. To pozwoli na uniknięcie stresowych sytuacji, gdy okaże się, że poziom oleju jest za niski. Ten jest bardzo niebezpieczne dla silnika, a skutki zaniedbań są opłakane.
Gdyby się okazało, że zaszła nagła potrzeba wymiany oleju, warto mieć przy sobie klucze do spustu oleju wraz z całą serią kluczy do filtrów.
Co oznacza, że silnik bierze olej?
Warto wiedzieć, że każdy silnik zużywa olej. To w mniejszym lub większym stopniu. To zależy zarówno od stanu technicznego samochodu, przebiegu, czy też rodzaju silnika. Nie jest tajemnicą, że te starsze z dużymi przebiegami mogą pochłaniać nawet pół litra oleju na tysiąc kilometrów. Nowe i w pełni sprawne auta nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów nie wykazują zużycia. Nie oznacza to, że są to reguły i nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy sprawdzaniem poziomu oleju.
Jedną z najczęstszych przyczyn odpowiedzialnych za przedwczesne zużycie silnika i branie oleju jest jego zła eksploatacja. Zjawisko chwilowego zaniku smarności następuje w wyniku nadmiernego obciążania nierozgrzanego silnika lub obciążania go na niskich obrotach. Taka sytuacja ma miejsce np. podczas wykonywania manewru wyprzedzania. Wielu kierowców nadal nie wie, że nieprzestrzegania zasad zrównoważonej jazdy skraca żywotność naszego silnika. Gwałtowne i „rwane” poruszanie się samochodem wcześniej, czy później odbije się czkawką.
Informacje na temat właściwego poziomu zużycia oleju znajdziemy w instrukcji producenta dla naszego samochodu. Jeśli zużycie oleju jest wyższe niż wskazane albo obserwujemy, że przy doprowadzeniu silnika do maksymalnych obrotów spaliny są niebieskawo szarawe, to coś jest nie w porządku i koniecznie trzeba zdiagnozować stan silnika. Najlepiej z pomocą fachowca.
Przyczyn zwiększonego zapotrzebowania na olej może być dużo. Będą to np. nieszczelności w turbosprężarce, mechaniczne zużycie tłoków i pierścieni, zniekształcenia korbowodu, zużycie pompy wtryskowej, a nawet nieprawidłowe działanie filtra cząstek stałych. Są jednak silniki, które biorą olej- bo tak już mają. Takich jest sporo.
Sprawny, szczelny i rozsądnie traktowany silnik spalinowy musi brać drobne ilości oleju. Przyjęto, że zdroworozsądkowa wartość to nie więcej niż 0,15 l na tysiąc kilometrów.
Co ile powinno się wymieniać olej w silniku?
Olej silnikowy, by spełniać swoje wszystkie funkcje, musi być regularnie wymieniany. Jak często go zatem wymieniać?
Co do zasady przyjmuje się, że kierowcy powinni dokonywać wymiany oleju raz w roku, albo po przejechaniu od 12 do 15 tys. kilometrów. Trzeba jednak pamiętać, że nie bez znaczenia jest fakt, w jaki sposób najczęściej z samochodu korzystamy.
Nie jest tajemnicą, że jazda w mieście jest specyficzna, więc nie zaszkodzi zrobić to po przejechaniu od 8 tys. do 12 tys. kilometrów. Podobnie będzie w przypadku modeli posiadających turbosprężarki. W przypadku samochodów eksploatowanych na długich dystansach, olej silnikowy warto wymieniać średnio co 15–20 tysięcy kilometrów. Czy właściwości nowoczesnych olejów silnikowych są wystarczające, by wymieniać je według powyższych zasad i niezależnie od pory roku?
Dzisiejsze produkty oferowane przez producentów są wielosezonowe. To oznacza, że wymiany można dokonywać zarówno w czasie wysokich, jak i niskich temperatur. Oleje syntetyczne o niskiej lepkości, czyli np. 0W-30 czy 5W-40, zapewniają taką kompleksową ochronę silnika. Docierają do wszystkich elementów napędu zaraz po uruchomieniu silnika.
Ważne jest, by w twoim silniku pracował olej syntetyczny o odpowiedniej lepkości i wysokiej jakości. Wtedy nie trzeba go bezwzględnie wymieniać go przed zimą. Można zrobić to według standardowej procedury. Co, jeśli poruszasz się głównie w mieście albo pokonujesz rocznie samochodem ponad 15 tys. km? Wtedy serwis olejowy zaplanowany np. w styczniu warto przesunąć i wykonać już teraz.