Niewłaściwy olej to gwóźdź do trumny twojego auta. Oto czego możesz się spodziewać

Nie po raz pierwszy podkreślamy, że olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny twojego auta. Ma wpływ na zapotrzebowanie na paliwo i na żywotność silnika. Większość awarii silnika wynika z zaniedbań w serwisowaniu samochodu, a konkretnie niewłaściwej wymiany oleju .

Niewłaściwy olej to gwóźdź do trumny twojego auta. Oto czego możesz się spodziewać
Podaj dalej

Mechanicy są jednogłośni. Kierowcy stosują niewłaściwy środek smarny

Jak ujawniają mechanicy, w przypadku większości usterek winę za zły stan rzeczy ponosi niewłaściwy olej. To co pierwotnie uznaje się za wadę czy usterkę, sprowadza się do niewłaściwego serwisu samochodu.

Zaniedbania kierowców w skrócie można podzielić na dwa rodzaje przypadków. Pierwszy, to zalewanie niewłaściwego oleju pod względem lepkości i jakości. Drugi to zbyt rzadkie wymiany środka smarnego.

W przypadku jednego i drugiego skutki są opłakane. Co ciekawe, wielu kierowców dopuszcza się obu zaniedbań. Po zakupie samochodu olej wymieniany jest za rzadko, a w fazie docierania silnika wcale. To jest przyczyną poważnych usterek w bardziej skomplikowanych konstrukcjach silników. Zdarza się to w samochodach, które mają jedynie 30-60 tys. przebiegu.

Kiedy samochód przestaje odwiedzać ASO i trafia do niezależnego serwisu, a czasami do nowego właściciela, ten nierzadko wybiera inny olej. Dobry fachowiec wybierze wysokiej jakości produkt, jeżeli ma świadomość jaki ma wpływ na pracę silnika i osprzętu. Ponadto zaleci wymianę oleju co 10-15 tys.km. Niestety nie zawsze tak się dzieje.

olej w silniku
Freepik

Niewłaściwy lub stary olej- sprawdź co popsuje

Olej nie jest istotny jedynie dla silnika ale i osprzętu. Zwłaszcza gdy samochód wyposażono w turbosprężarkę. Jej łożyska, na których obracają się wirniki, smaruje olej , która doprowadza przewód o niewielkim przekroju. Gdy go zabraknie w trakcie pracy dochodzi do natychmiastowego zniszczenia łożysk i tym samym całej turbosprężarki. Niedostateczne smarowanie przyniesie ten sam efekt, tyle, że odwlecze go nieco w czasie.

Jak wiadomo, olej pełni wiele funkcji, m.in. smaruje, czyści i chłodzi a jego skład gwarantuje, że w miejscach przez które przepływa nie gromadzą się zanieczyszczenia. Niestety z biegiem czasu jego skład się pogarsza, a wówczas tworzy osady.
Jeśli wymiana nie następuje we właściwym czasie, osady nagromadzą się w przewodach, które doprowadzają i odprowadzają środek smarny. Ich wielkość może uniemożliwić smarowanie turbosprężarki, co w rezultacie doprowadzi do przedwczesnego zużycia tego elementu.

Mechanicy wymieniają znacznie więcej obszarów, które przez niewłaściwy olej narażają kierowców na spore wydatki.

Są to elementy takie jak :

  1. pompa vacum- kolejny element smarowany przez olej silnikowy, który odpowiada za właściwe podciśnienie wykorzystywane do sterowania zaworem EGR,
  2. pompy wtryskowe- wykorzystują olej do utrzymania właściwych warunków pracy
  3. napinacz paska rozrządu- wykorzystuje hydraulikę opartą na oleju silnikowym. Niewłaściwy dobór środka smarnego lub zbyt rzadka wymiana, pogorszy parametry pracy napinacza. W rezultacie spowoduje szybsze zużycie podzespołów rozrządu.
  4. hydrauliczne popychacze zaworów- uznaje je się za bezobsługowe i takie są, bo ich obsługą zajmuje się olej silnikowy. Niewłaściwy lub zanieczyszczony olej powoduje awarie popychaczy zaworów, a w rezultacie problemy z uruchomieniem silnika, jego głośną pracę a nawet uszkodzenie głowicy.

Kierowcy płacą wysoką cenę za zaniedbania olejowe. Pompy wtryskowe wielu modeli wymagają stosowania dokładnie takiej specyfikacji oleju, o jakiej pisze producent.

Regularna wymiana oleju ma wpływ na to, jak długo będziesz mógł korzystać z bezawaryjnej jazdy. Trwałość jednostki napędowej i obszarów, które z nią współpracują to kluczowa sprawa.

Mechanicy przestrzegają- ich naprawa to kwoty grubo powyżej 1000 zł. Grono wad silników, wynika z zaniedbań w kwestii oleju i stosowania serwisów long life.

Przeczytaj również