Mechanicy są jednogłośni. Kierowcy stosują niewłaściwy środek smarny
Jak ujawniają mechanicy, w przypadku większości usterek winę za zły stan rzeczy ponosi niewłaściwy olej. To co pierwotnie uznaje się za wadę czy usterkę, sprowadza się do niewłaściwego serwisu samochodu.
Zaniedbania kierowców w skrócie można podzielić na dwa rodzaje przypadków. Pierwszy, to zalewanie niewłaściwego oleju pod względem lepkości i jakości. Drugi to zbyt rzadkie wymiany środka smarnego.
W przypadku jednego i drugiego skutki są opłakane. Co ciekawe, wielu kierowców dopuszcza się obu zaniedbań. Po zakupie samochodu olej wymieniany jest za rzadko, a w fazie docierania silnika wcale. To jest przyczyną poważnych usterek w bardziej skomplikowanych konstrukcjach silników. Zdarza się to w samochodach, które mają jedynie 30-60 tys. przebiegu.
Kiedy samochód przestaje odwiedzać ASO i trafia do niezależnego serwisu, a czasami do nowego właściciela, ten nierzadko wybiera inny olej. Dobry fachowiec wybierze wysokiej jakości produkt, jeżeli ma świadomość jaki ma wpływ na pracę silnika i osprzętu. Ponadto zaleci wymianę oleju co 10-15 tys.km. Niestety nie zawsze tak się dzieje.
Niewłaściwy lub stary olej- sprawdź co popsuje
Olej nie jest istotny jedynie dla silnika ale i osprzętu. Zwłaszcza gdy samochód wyposażono w turbosprężarkę. Jej łożyska, na których obracają się wirniki, smaruje olej , która doprowadza przewód o niewielkim przekroju. Gdy go zabraknie w trakcie pracy dochodzi do natychmiastowego zniszczenia łożysk i tym samym całej turbosprężarki. Niedostateczne smarowanie przyniesie ten sam efekt, tyle, że odwlecze go nieco w czasie.
Jak wiadomo, olej pełni wiele funkcji, m.in. smaruje, czyści i chłodzi a jego skład gwarantuje, że w miejscach przez które przepływa nie gromadzą się zanieczyszczenia. Niestety z biegiem czasu jego skład się pogarsza, a wówczas tworzy osady.
Jeśli wymiana nie następuje we właściwym czasie, osady nagromadzą się w przewodach, które doprowadzają i odprowadzają środek smarny. Ich wielkość może uniemożliwić smarowanie turbosprężarki, co w rezultacie doprowadzi do przedwczesnego zużycia tego elementu.
Mechanicy wymieniają znacznie więcej obszarów, które przez niewłaściwy olej narażają kierowców na spore wydatki.
Są to elementy takie jak :
- pompa vacum- kolejny element smarowany przez olej silnikowy, który odpowiada za właściwe podciśnienie wykorzystywane do sterowania zaworem EGR,
- pompy wtryskowe- wykorzystują olej do utrzymania właściwych warunków pracy
- napinacz paska rozrządu- wykorzystuje hydraulikę opartą na oleju silnikowym. Niewłaściwy dobór środka smarnego lub zbyt rzadka wymiana, pogorszy parametry pracy napinacza. W rezultacie spowoduje szybsze zużycie podzespołów rozrządu.
- hydrauliczne popychacze zaworów- uznaje je się za bezobsługowe i takie są, bo ich obsługą zajmuje się olej silnikowy. Niewłaściwy lub zanieczyszczony olej powoduje awarie popychaczy zaworów, a w rezultacie problemy z uruchomieniem silnika, jego głośną pracę a nawet uszkodzenie głowicy.
Kierowcy płacą wysoką cenę za zaniedbania olejowe. Pompy wtryskowe wielu modeli wymagają stosowania dokładnie takiej specyfikacji oleju, o jakiej pisze producent.
Regularna wymiana oleju ma wpływ na to, jak długo będziesz mógł korzystać z bezawaryjnej jazdy. Trwałość jednostki napędowej i obszarów, które z nią współpracują to kluczowa sprawa.
Mechanicy przestrzegają- ich naprawa to kwoty grubo powyżej 1000 zł. Grono wad silników, wynika z zaniedbań w kwestii oleju i stosowania serwisów long life.