Ważnych wydarzeń, które ukształtują najbliższe lata w motorsporcie nie zabrakło także przed weekendem, co podsumowujemy w kolejnym wydaniu Wyczerpującego Raportu Całotygodniowego – w skrócie WRC.
Dixon rekordzistą IndyCar
Na Sonoma Raceway w Kalifornii zakończono 23. sezon Verizon IndyCar Series (od 2019 r. Verizon nie będzie sponsorem tytularnym). Sezon zwycięstwem zakończył Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport), ale tytuł powędrował do drugiego na mecie Scotta Dixona (Chip Ganassi Racing). Dla 38-letniego Nowozelandczyka to piąte mistrzostwo, co sprawia, że stał się samodzielnym rekordzistą (od 2015 r. rekord 4 tytułów dzielił z Dario Franchittim).
mo
Na podium tegorocznego sezonu za Dixonem uplasował się Aleksander Rossi (Andretti) oraz Will Power (Team Penske), który utrzymał podium przed Hunter-Reayem dzięki trzeciemu miejscu na Sonoma Raceway.
F1 znów pod dyktando Hamiltona
Lewis Hamilton (Mercedes) wygrał Grand Prix Singapuru, dzięki czemu na 6 wyścigów przed końcem sezonu F1 uzyskał 40 punktów przewagi nad Sebastianem Vettelem (Ferrari). Pretendentów do tytułu na podium przedzielił Max Verstappen (Red Bull). Za podium znaleźli się Valtteri Bottas (Mercedes) i Kimi Raikkonen (Ferrari). Za Danielem Ricciardo (Red Bull) uplasował się Fernando Alonso (McLaren). Ósmekę skompletował Carlos Sainz Jr. (Renault), który w przyszłym roku zastąpi Bicampeona w Woking. Punkty z Marina Bay Street Circuit wywieźli także Charles Leclerc (Sauber) i Nico Hulkenberg (Renault).
W mistrzostwach świata kierowców Hamilton (281 pkt) wyprzedza w czołówce Vettela (241), Raikkonena (174), Bottasa (171), Verstappena (148) i Ricciardo (126). W klasyfikacji konstruktorów Mercedes (452) przewodzi przed Ferrari (415), Red Bullem (274) i Renault (91).
Tanak wkracza do walki o tytuł w WRC, Kajto wygrywa oesy
Ott Tanak i Martin Jarveoja korzystający ze starszego podwozia Toyoty Yaris WRC wygrali Rajd Turcji, 10. rundę Rajdowych Mistrzostw Świata. Estończycy odnieśli trzecie zwycięstwo z rzędu i przedzielili w punktacji kierowców Thierry’ego Neuville’a i Sebastiena Ogiera (po awariach zawieszeń obaj kierowcy wywieźli tylko po 5 punktów). Dzięki drugiej lokacie załogi Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, Toyota świętowała pierwszy od 20 lat dublet (poprzednio ta sztuka udała się w Rajdzie Nowej Zelandii 1998, gdy Corollami WRC finiszowali Carlos Sainz z Luisem Moyą i Didier Auriol z Denisem Giraudetem). Najniższy stopień podium przypadł Haydenowi Paddonowi z Sebastianem Marshallem (Hyundai i20 Coupe WRC).
W kategorii WRC 2 piąty triumf w piątym tegorocznym starcie odnieśli Jan Kopecky i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5). Po kilkukrotnych awariach układu wspomagania Forda Fiesty R5, 4. miejsce w kategorii zajęli Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem. Załoga Lotos Rally Team wygrała 9 z 17 odcinków specjalnych w stawce WRC 2.
W punktacji kierowców WRC Neuville (177 pkt) prowadzi przed Tanakiem (164) i Ogierem (154). Matematyczne szanse na tytuł ma jeszcze tylko Esapekka Lappi (88). W klasyfikacji producentów Toyota (284) wyprzedziła Hyundaia (279). Na pozostałych miejscach znajdują się M-Sport Ford (244) i Citroen (169).
Kristoffersson śrubuje rekordy World RX
Johan Kirstoffersson (Volkswagen Polo R) wygrał 9. rundę Rallycrossowych Mistrzostw Świata na łotewskim torze Biķernieki. Szwed w statystykach wszechczasów podniósł liczbę zwycięstw w karierze do 17, zwycięstw w sezonie do 8, a zwycięstw z rzędu do 6. Na podium Supercars towarzyszył mu mistrz z 2016 r. Mattias Ekstrom (Audi S1) i jedyny inny tegoroczny zwycięzca, Sebastien Loeb (Peugeot 208). Na pozostałych miejscach w finale dojechali Niclas Gronholm (Hyundai i20) oraz Timmy i Kevin Hansenowie (obaj Peugeot 208).
W klasyfikacji mistrzostw świata Kristoffersson (254) zdystansował Ekstroma (181), Bakkeruda (178), Loeba (176), Solberga (174), T. Hansena (163) i Gronholma (112). Wśród zespołów prowadzi PSRX Volkswagen Sweden (429), EKS Audi Sport (360) i Team Peugeot Total (339).
Trzeci tytuł Kuchara
Na jedną rundę przed końcem sezonu, Tomasz Kuchar zapewnił sobie trzeci z rzędu tytuł mistrza Polski w rallycrossie. Przedostatnie zawody na Autodromie Słomczyn padły łupem Marcina Gagackiego, którzy przesiadł się do Forda Focusa RX. Kuchar dojechał drugi z kapciem w lewym tylnym kole Peugeota 208 RX, ale tytuł świętował już po kwalifikacjach. Podium skompletował Mikołaj Otto (Mitsubishi Lancer Evo IX).
Przedostatnia runda sezonu wyłoniła mistrzów Polski w czterech klasach. Oprócz Kuchara (Supercars) najwyższy laur w polskim rallycrossie zapewnili sobie Łukasz Światowski (RWD Cup), Łukasz Grzybowski (Seicento Cup) oraz Jacek Górniak, który został ostatnim mistrzem likwidowanej klasy 126p Cup. Dopiero w Toruniu zostanie wyłoniony mistrz w SuperNational.
Ratajczyk z mistrzostwem i rekordem
Kierowca zespołu Daftracing, Michał Ratajczyk wygrał w Korczynie finałowy weekend Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, sięgając po tytuł. Kierowca Mitsubishi Lancera wygrał zarówno w sobotę, jak i w niedzielę. Wisienką na torcie było pobicie 4-letniego rekordu trasy 15. Wyścigu Górskiego Prządki. Od teraz poprzeczka jest zawieszona na poziomie 1:48,902.
Na podium sezonu GSMP za Ratajczykiem uplasował się ustępujący mistrz Waldemar Kluza (Skoda Fabia S2000) oraz Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer Evo V).
Łatwe mistrzostwa Azji i Pacyfiku
Japońska załoga Yuya Sumiyama i Takahiro Yasui (Skoda Fabia R5) wygrała 17. Rally Hokkaido (niegdyś japońska runda WRC), zapewniając sobie rajdowe mistrzostwo Azji i Pacyfiku. Dla 42-letniego kierowcy droga do mistrzostwa była w tym sezonie wyjątkowo łatwa ze względu na niską frekwencję (załóg zarejestrowanych do cyklu). Japończyk wygrał wszystkie dotychczasowe rundy w Nowej Zelandii, Australii (po 2 załogi na mecie), Malezji (4 załogi na mecie). Japońska runda była najlepiej obsadzona (13 załóg na mecie). Do końca sezonu pozostały rundy w Chinach oraz Indiach. Sumiyama jest pierwszym Japończykiem od 18 lat, który sięgnął po prymat w Asia Pacific Rally Championship.
Motul HRSMP na mecie
Robert Luty i Marcin Celiński byli najsybszą załogą na trasie finałowej rundy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, 64. Rajdu Wisły. Załoga Subaru Legacy zapewniła sobie tym samym mistrzostwo w kategorii FIA-4. W Historycznej Klasyfikacji Generalnej (w 2017 r. zdobytej przez Roberta Lutego i Dariusza Gurdziołka) w tym roku już wcześniej tytuł zapewnili sobie Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński (Porsche 911 RS SC).
Komfortowa przewaga Kostki
Damian Kostka i Mateusz Martynek (Honda Civic) wygrali 64. Rajd Wisły w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Kierowca z Pisarzowic wygrał 3 z 4 tegorocznych rund i objął zdecydowane prowadzenie w klasyfikacji sezonu (37 pkt przewagi nad drugim Szymonem Żarłokiem, który nie dotarł do mety). Na podium generalki znaleźli się jeszcze Dominik Cholewa z Marcinem Roikiem (Renault Clio) oraz Łukasz Godula i Daniel Nowak (Peugeot 106 S16). Obie załogi przedzieliło 0,3 sekundy.
Zwycięska rozgrzewka Pieniążka
Dwie z trzech załóg znalazły się na mecie mistrzostw Pomorza oraz Pucharu Warmii i Mazur, 21. Rajdu Warmińskiego. Na szutrach koło Olsztyna w klasyfikacji generalnej rajdu okręgowego triumfowali Łukasz Kowalczyk z Kamilem Sierockim (Peugeot 206 RC) przed Robertem Cirockim i Piotrem Pazdyką (Citroen C2 R2).
Uwaga kibiców była skupiana na klasie Gość, gdzie kilka znanych załóg przygotowywało się do Rajdu Polski. Najszybszi na trasie byli zajmujący 4. miejsce w punktacji WRC 2, Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5). Krakowska załoga zwyciężyła 7 z 9 odcinków specjalnych, dwa oddając dobrze znającym lokalne trasy Zbigniewowi Staniszewskiemu z Sebastianem Rozwadowskim (Ford Fiesta R5).
Podium klasy skompletowali reprezentanci Peugeot Rally Academy, Laurent Pellier i Geoffrey Combe (Peugeot 208 T16 R5), których wynik obciążała kara 70 sekund za spóźnienie na PKC (bez niej byliby drudzy). Za podium sklasyfikowano Łukasza Byśkiniewicza, któremu na prawym fotelu Hyundaia i20 R5 towarzyszył Bartłomiej Boba. Czołową piątkę skompletował Szymon Ruta i Kamil Heller (Skoda Fabia R5).
W rywalizacji amatorów podczas Super KJS najlepsi byli Łukasz Markiewicz z Piotrem Jurgielewiczem (Subaru Impreza).
Urbaniak wygrywa na Hockenheim
Przed ostatnim weekendem Renault Clio Cup Central Europe, Karol Urbaniak awansował na trzeci stopień podium w punktacji sezonu. Na Hockenheimringu zanosiło się na dublet w pierwszym wyścigu. Prowadził Urbaniak przed zdobywcą pole position, Albertem Legutko. Na 12. kółku lider zahaczył o żwir i zaliczył piruet (ostatecznie 10. miejsce). Okrążenie dalej Legutko oddał prowadzenie Holendrowi, Sebastiaanowi Bleekemolenowi i finiszował drugi.
W drugim wyścigu Urbaniak prowadził już od startu do mety. Na trzecim stopniu podium znalazł się też Legutko. Polaków przedzielił Bleekemolen, który wyszedł na prowadzenie w mistrzostwach (257) przed Tomasa Pekara (248), Urbaniaka (169), Andreasa Stuckiego (161) i Legutko (160). Finał sezonu zaplanowano w weekend 3-4 listopada na francuskim Paul Ricard.
Basz z Postiglione faworytami w Pro, Lewandowski w Am
Kierowca Olimp Racing, Karol Basz i jego zmiennik Vito Postiglione zaliczyli udany przedostatni weekend Lamborghini Super Trofeo Europe na Nurburgringu. W pierwszym wyścigu kategorii Pro Cup po starcie z czwartego pola jako pierwszy metę przekoroczył Basz. Krakowianin wywalczył także pole position do drugiego wyścigu, w którym był liderem do zmiany kierowców. Vito Postiglione doprowadził Lamborghini z nr 44 na drugiej lokacie. Czwarci i szensaści w wyścigach Andrzej Lewandowski i Philipp Wlazik dwukrotnie wygrali kategorię Am Cup.
Przed ostatnim weekendem na torze Vallelunga (15-16 listopada) Basz i Postiglione mają 10 punktów zapasu nad Giacomo Altoe w Pro Cup. Samodzielnym liderem w Am Cup jest Lewandowski posiadający 8 punktów zapasu nad Florianem Scholze i Manuelem Lauckiem.
Koncepty F1 2021
Władze Formuły 1 oraz FIA zaprezentowały w Singapurze 3 projekty koncepcyjne nowych bolidów F1, które miałyby pojawić od sezonu 2021. Nowe rozwiązania aerodynamiczne mają sprawić, że samochody będą mogły jechać bliżej siebie (przez redukcję utraty docisku w turbulencjach z obecnych 50% do 20%), a w konsekwencji ma dochodzić do większej ilości naturalnych manewrów wyprzedzania. Kluczowym aspektem w projektach konsultowanych ze wszystkimi teamami był też bardziej atrakcyjny wygląd. Dalsze prace nad nowymi bolidami potrwają na pewno do końca 2019 r.
Polska ścieżka na 24 godziny Le Mans
W warszawskim salonie Nivette zaprezentowano Projekt Le Mans by Team Virage. Długofalowy projekt, który ma na celu wyszkolenie i wypromowanie polskich zawodników do udziału w 24 godzinach Le Mans. W projekcie zostanie wykorzystany prototyp LMP3 – Ligier JS P3-Nissan z silnikiem V8 o mocy 426 KM, sekwencyjną skrzynią Xtrac i napędem na tylne koła. Za obsługę będzie odpowiadał hiszpański Team Virage.
Za polski projekt odpowiedzialny jest Maciej Marcinkiewicz, który będzie prowadził pooopiecznych w takich seriach jak Michelin Le Mans Cup czy European Le Mans Series, aby przygotować ich do rywalizacji w klasyku na Circuit de la Sarthe.
Długi kontrakt Neuville’a
Prowadzący w punktacji WRC, Thierry Neuville podpisał wyjątkowo długi, bo 3-letni kontrakt z Hyundai Motorsport. Belgijski kierowca jest związany z fabrycznym zespołem koreańskiego producenta od 2014 r. Od tamtego czasu odnieśli wspólnie z Nicolasem Gilsoulem 9 zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata, dwukrotnie sięgając po wicemistrzostwo globu.
Thierry Neuville jest trzecim kierowcą, który ma potwierdzony fotel w WRC na sezon 2019. Kontrakty do końca przyszłego roku mają Andreas Mikkelsen (Hyundai) i Ott Tanak (Toyota).
Camilli zaprezentuje Polo R5
Jeden z głównych kierowców rozwojowych Volkswagena Polo GTI R5, Eric Camilli poprowadzi nowe dzieło inżynierów z Hanoweru podczas światowego debiutu w Rajdzie Katalonii (25-28 października) w kategorii WRC 2. Na prawym fotelu zasiądzie Benjamin Veillas, z którym startuje od 2015 r.
Volkswagen Motorsport w RallyRACC Catalunya – Rally de España chce wystawić 2 egzemplarze nowego samochodu rajdowego. Nieznany jest jeszcze kierowca drugiej załogi. Wśród kandydatów wymienia się wicelidera WRC 2, Pontusa Tidemanda i mistrza świata sprzed 15 lat, Pettera Solberga.
Katsuta pozostał w programie Toyoty
Zwycięzca rundy WRC 2 podczas Rajdu Szwecji, Takamoto Katsuta będzie jedynym kierowcą w przyszłorocznym programie Toyota Gazoo Racing Rally Challenge Program. 25-latek, którego tata wygrał w weekend rundę mistrzostw Japonii, zaliczy kolejny sezon WRC 2. Spekuluje się, że Katsuta może otrzymać Yarisa WRC na Rajd Japonii, który ma pojawić się w kalendarzu mistrzostw świata w 2019 r. Z programu rozwojowego młodych kierowców Toyoty (prowadzony przez Tommi Makinen Racing) wypadł Hiroki Arai.
Leclerc zamienia się z Raikkonenem
Charles Leclerc od sezonu F1 2019 będzie jeździł w barwach Scuderii Ferrari. Junior włoskiego producenta otrzymał 4-letni kontrakt. Miejsca ustąpi mistrz świata z 2007 r. (ostatni w Ferrari) Kimi Raikkonen, który na 2 lata przechodzi do Alfa Romeo Sauber F1 Team (obecnego zespołu Leclerca). „Iceman” debiutował w królowej sportów motorowych właśnie w Sauberze (wówczas Red Bull Sauber Petronas) w 2001 r. Kontrakt Raikkonena nie wynika z przywileju Ferrari, który w ramach partnerstwa technologicznego może wskazać jednego kierowcę do fotela wyścigowego w Sauberze.