"Prowadź jak kobieta". Nowa kampania pokazuje, że mężczyźni są gorszymi kierowcami

Najnowsza kampania dotycząca bezpieczeństwa za kierownicą ma jedno przewodnie hasło: „prowadź jak kobieta”. Przełamuje ona przestarzałe stereotypy, jakoby to mężczyźni byli lepszymi kierowcami. Stoją za tym twarde liczby pokazujące, że kobiety za kierownicą są o 8 razy mniej narażone na śmiertelny wypadek od mężczyzn. 

kobieta-za-kierownica-kampania-bezpieczenstwa
Podaj dalej
  • Francuska kampania bezpieczeństwa na drogach przełamuje przestarzałe stereotypy 
  • Statystyki pokazują, że mężczyźni są odpowiedzialni za większą liczbę śmiertelnych wypadków i przestępstw drogowych 
  • Kampania zachęca mężczyzn do przyjmowania bezpieczniejszych nawyków, co ma na celu zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych 

Prowadź jak kobieta – bądź bezpieczny 

kobieta-za-kierownica-kampania-bezpieczenstwa
fot. freepik

Większość z nas dobrze pamięta stereotypy mówiące o tym, że to mężczyźni są lepszymi kierowcami. Francuzi uruchomili właśnie kampanię, w której nawołują wszystkich do tego, aby „prowadzili jak kobieta”. Ostrożnie, uprzejmie i bez dawki ryzyka. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. 

Kampania francuskiego stowarzyszenia „Victimes & Cytoyens” ma jedno przesłanie. „Aby pozostać przy życiu za kierownicą. Najlepszą rzeczą dla mężczyzn jest przyjęcie takich samych zachowań, jak kobiety”. Grupa uważa, że takie podejście doprowadzi do mniejszej liczby wypadków i zmniejszy liczbę osób umierających na drogach. 

To odważne stwierdzenie z pewnością przyciągnie uwagę męskiej części zmotoryzowanych. Ale jest ono poparte statystykami i twardymi liczbami. Ostatnie dane z francuskiego obserwatorium wskazuje, że mężczyźni statystycznie stanowią dużo większe ryzyko za kierownicą w porównaniu do kobiet. Będąc dokładnym – są oni odpowiedzialni za oszałamiające 84% wypadków śmiertelnych we Francji. Mają też nieproporcjonalnie większy udział w wypadkach zakończonych poważnymi obrażeniami (75%) oraz jazdy pod wpływem alkoholu (93%) wśród młodych kierowców. Kobiety mają z kolei o 8 razy mniejsze szanse na zaangażowanie w wypadki śmiertelne. 

kobieta-za-kierownica-kampania-bezpieczenstwa
fot. freepik

Gwiazda WRC popiera nową kampanię 

Seria plakatów pojawiła się na francuskich stacjach benzynowych. Zawierają one specjalne kody QR dla tych, którzy chcą zweryfikować dane i źródła. Pojawiła się także specjalna kampania na portalu X z hashtagiem #FemMeauvolant. Z pewnością znajdą się tacy, którzy podważą te statystyki, twierdząc, że mężczyźni stanowią większą grupę kierowców. I jest tak w rzeczywistości, choć różnica ta jest stosunkowo niewielka. Kobiety we Francji stanowią aż 42% kierowców, przy czym ich roczny przebieg (11 200 km) jest bliski tym, pokonywanym przez mężczyzn (12 500 km).

Swoimi przemyśleniami na temat kampanii podzieliła się także Michele Mouton, słynna kierowca WRC. Zawodniczka, która w 1982 roku zajęła 2. miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata stwierdziła, że kobiety są bardziej ostrożne za kółkiem i biorą pod uwagę innych. Mają też mniejsze skłonności do wsiadania za kierownicę po spożyciu alkoholu. 

kobieta-za-kierownica-kampania-bezpieczenstwa
fot. freepik

Ostatnie badania przeprowadzone przez Institute for Highway Safety pokazuje podobny trend w Stanach Zjednoczonych. Tam w latach 1975 – 2021 mężczyźni spowodowali znacznie więcej wypadków śmiertelnych niż kobiety. Statystyki te znajdują swoje odzwierciedlenie także w Polsce. W samym 2022 roku mężczyźni spowodowali aż 72 procent wypadków śmiertelnych, podczas gdy kobiety tylko 23,2%. Odsetek kobiet na drogach w Polsce jest również stosunkowo wysoki, bowiem panie posiadają 40% wszystkich wydanych w naszym kraju praw jazdy. 

Przeczytaj również