Wymiana oleju silnikowego – ogólne informacje
Olej silnikowy to płyn gwarantujący efektywne funkcjonowanie jednostki napędowej. Jego rola obejmuje nie tylko właściwe smarowanie wszystkich komponentów silnika, ale także ich uszczelnianie oraz chłodzenie.
Mówi się, że olej powinien być wymieniany nie później niż co 10 000 – 15 000 kilometrów. Brak systematyki w tym kierunku może doprowadzić do wielu nieprawidłowości. Szczegóły na ten temat przeczytacie tutaj.
Ważne jest, aby kierowca dobrał odpowiedni olej pasujący do napędu w jego samochodzie. Dlatego warto mieć na uwadzę, iż oleje silnikowe dzielimy na:
- syntetyczne
- półsyntetyczne
- mineralne
Każdy syntetyk lub półsyntetyk jest dostosowany do nieco innych potrzeb, dlatego ważne jest, aby przed jego użyciem dokładnie poznać jego specyfikację. Ewentualnie skonsultować się z ekspertem w serwisie. W tym artykule nie będziemy rozdrabniać się na temat rodzajów oleju, ponieważ nie o tym jest ten tekst. Załóżmy więc, że już o tym wiecie.
Wymiana oleju silnikowego – jak to zrobić?
Przed rozpoczęciem samej wymiany oleju powinniśmy najpierw znaleźć odpowiednie do tego miejsce. Najlepiej sprawdzą się do tego: garaż z kanałem, rampa lub nawet podnośnik, lecz powinno również wystarczyć równe podłoże odporne na zabrudzenia. Warto też zadbać o odpowiedni strój, który może się zabrudzić i nie będzie nam go szkoda oraz rękawice ochronne. Przydatny będzie także pojemnik o pojemności nawet do 10 l na wyeksploatowany olej.
Co jednak z autem? Przede wszystkim musimy zadbać o to, aby nasz pojazd się nie mógł się przemieścić. Wiąże się to z podłożeniem podpór pod koła i zaciągnięciem hamulca ręcznego na wszelki wypadek. Dodatkowo przed rozpoczęciem opróżniania, dobrze jest wcześniej rozgrzać silnik, co rozrzedza płyn i przyspieszy cały proces.
Dobrze wszystko już gotowe, więc zajmijmy się spuszczaniem oleju silnikowego. Pojemnik na zużyty płyn należy umieścić pod śrubą spustową zbiornika. Czasem może olej wyciekać pod kątem, dlatego warto ustawić naczynie nie bezpośrednio, a nieco z boku. Do odkręcenia śruby niezbędny jest specjalny klucz. Musimy tutaj zaznaczyć, że każda marka ma inny gwint i warto pilnować klucza lub zakupić go w serwisie danego producenta. Odkręcając korek warto go mocno dociskać do zbiornika, aby olej nie wyciekał za nim go w pełni zdejmiemy. Kiedy mamy już pewność, że jest całkowicie odkręcony, należy zdecydowanym ruchem zdjąć go z obudowy.
Gdy już spuścimy cały olej, powinniśmy się zająć wymianą filtra. Naczynie na płyn podsuwamy w pobliże zbiornika, odkręcamy filtr kluczem i wyjmujemy go wraz ze starą uszczelką. Resztki oleju powinniśmy wlać do naczynia, a miejsce po zużytym filtrze wycieramy bawełnianą ścierką. Pozwoli to nam swobodnie założyć nową uszczelkę. Następnym krokiem jest oczywiście wkręcenie nowego filtra i musimy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z siłą. Jeżeli poczujemy opór na gwincie powinniśmy przestać kręcić.
Ostatnią rzeczą, jaką musimy zrobić przed wlaniem nowego oleju do silnika jest zakręcenie korka spustu pod nadwoziem. Warto jest go oczyścić i sam spust, a nawet wymienić uszczelki wraz z nakładkami. Dopiero gdy mamy pewność, że zbiornik oleju jest dobrze dokręcony, możemy już odkręcać korek wlewu.
Wymiana oleju silnikowego – o tym nie można zapomnieć
Warto pamiętać, aby nie wlewać od razu całej zawartości butelki oleju do zbiornika. Zaleca się, żeby najpierw napełnić go w 75 proc., odczekać kilka minut i dopiero wtedy dolać resztę płynu. Dlaczego? Chodzi o to by olej mógł równomiernie rozprzestrzenić się po wszystkich elementach. Kiedy ten etap będziecie mieli już za sobą, czeka was etap sprawdzenia poziomu za pomocą miarki na bagnecie. Ważne jest upewnienie się, czy mieści się między wartościami minimum a maksimum. Jeśli tak, możecie uruchomić silnik na kilka minut, wyłączyć go i powtórzyć czynność z bagnetem. W przypadku, gdy poziom oleju spadnie – a może się to zdarzyć w związku z przemieszczaniem się go do filtra i układu smarowania. Należy dolać oleju tak by wskaźnik pokazywał jego optymalną ilość. W celach bezpieczeństwa należy skontrolować również czy nie doszło do wycieku płynu pod podwoziem.
Zrobiliście wszystko po kolei? W takim razie wasza misja została zakończona. Proces wymiany oleju silnikowego jak najbardziej można uznać za zakończony.
Na sam koniec warto podkreślić, że pod żadnym pozorem nie należy wylewać zużytego oleju do kanalizacji, śmieci, czy gleby. Utylizacją tego typu odpadów zajmują się wyspecjalizowane firmy. O tym co zrobić z zużytym olejem silnikowym przeczytacie tutaj.