Światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris
Toyota GR Yaris osiągnęła ogromny sukces w ciągu trzech lat od swojego debiutu. Rynek szybko został przez nią zdominowany, a samochód zyskał status legendy. Inżynierowie i kierowcy Toyoty, zarówno testowi, jak i profesjonalni rajdowcy, pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, aby jeszcze bardziej wzmocnić jego moc, poprawić mobilność i zwiększyć ogólną przyjemność z jazdy. W dzisiejszym artykule mamy ogromną przyjemność opowiedzieć wam o nowej wersji tego sportowego auta. Jakie zmiany zostały wprowadzone względem poprzedników?
Nowy GR Yaris przeszedł znaczące ulepszenia, obejmujące nowy, mocniejszy trzycylindrowy silnik turbodoładowany oraz ośmiobiegową skrzynię automatyczną o błyskawicznych zmianach biegów. Zmiany w podwoziu wraz z dostrojeniem zawieszenia w celu zwiększenia przyczepności w ekstremalnych warunkach, sprawiają, że samochód stał się jeszcze bardziej dynamiczny. Modyfikacje w kabinie, w tym zmieniona pozycja za kierownicą, dodają sportowego charakteru. Zestawienie dostosowanych sprężyn i wzmocnionych przednich amortyzatorów podkreśla zaawansowane osiągi modelu.
Odświeżona wersja pojazdu zachowuje cechy, które przyniosły mu sukces na rynku, wprowadzając szereg unowocześnień. Wersja Sport obejmuje dodatkową chłodnicę, intercooler z instalacją natrysku wody i zmodyfikowany wlot powietrza. Światowa premiera tego modelu odbyła się wczoraj (12 stycznia) podczas Tokyo Auto Salon. Pojazd będzie dostępny w Europie od lata 2024 roku. Szczegóły dotyczące rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone już wkrótce. Możecie być pewni, że gdy pojawią się informacje na ten temat, to z pewnością was o tym poinformujemy.
Toyota GR Yaris z większą mocą
Omawiany model już podczas debiutu był wyposażony w najmocniejszy trzycylindrowy silnik na świecie. Japoński producent postanowił tę moc zwiększyć jeszcze bardziej o 19 KM, co w ostatecznym rozrachunku daje nam moc o 280 KM, moment obrotowy wynosi natomiast 390 Nm. Wprowadzone zmiany nie tylko dostarczając autentycznych wrażeń z jazdy sportowej, ale i przystosowują samochód do codziennego użytku na drogach publicznych.
Wraz ze wzrostem mocy, skoncentrowano się również na poprawie niezawodności jednostki napędowej. Testy przeprowadzono podczas rajdowych mistrzostw Japonii oraz w japońskich wyścigach długodystansowych. Zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa, wprowadzając lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami. Dodatkowo, do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia, zwiększając niezawodność jednostki napędowej.
Szybkie zmiany biegów – co warto wiedzieć o nowej automatycznej skrzyni?
Największą nowością w nowym GR Yaris jest wprowadzenie opcjonalnej ośmiobiegowej skrzyni automatycznej GAZOO Racing Direct. Mimo to w standardzie będzie oferowany w manualną skrzynię o sześciu przełożeniach. Przy tworzeniu nowej skrzyni kładziono główny nacisk na osiągnięcie jak najkrótszego czasu podczas redukcji przełożeń.
Manualna skrzynia biegów, dostosowuje przełożenia w zależności od zachowania samochodu, sił działających podczas hamowania oraz prędkości. Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało precyzyjnie dostosowane do ciągłej analizy użycia pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje momenty, w których konieczna będzie zmiana przełożenia.
Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna charakteryzuje się za to precyzyjnie zestawionymi przełożeniami. W nowym GR Yaris zastosowano system kontroli momentu obrotowego oraz kompleksowy elektromagnes liniowy o wysokiej czułości. Dzięki wykorzystaniu odpornego na wysokie temperatury materiału w sprzęgle i precyzyjnemu dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego, uzyskano szybkie zmiany biegów.