Zaawansowane czujniki mogą zachwycić
Model C5 X posiada czujniki, które są częścią systemu – mianowicie w ciągu kilku milisekund są w stanie wykryć wszelkie nierówności na drodze. Dodatkowo generowane przez nie informacje są od razu przesyłane do modułu elektrycznego, który dobiera właściwe parametry pracy zawieszenia. Takie działania mają na celu zapewnić pasażerom maksymalny komfort podczas jazdy.
Nie licząc czujników układu ESP, aktywne zawieszenie wyposażone jest również w 4 czujniki położenia w pionie oraz 3 czujniki prędkości obrotowej kół. Taka postać rzeczy umożliwia analizowanie ruchów nadwozia i rytmu jazdy. Mowa tu o takich rzeczach jak: kąt i prędkość obrotu kierownicy, obciążenie samochodu, ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pedału gazu, a także przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne. Każda z tych informacji pozwala modułowi elektronicznemu sterować zawieszeniem w sposób ciągły.
Oprócz czujników układu ESP, aktywne zawieszenie jest wyposażone również w 4 czujniki położenia w pionie i 3 czujniki prędkości obrotowej kół, które umożliwiają analizowanie ruchów nadwozia i rytmu jazdy: przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne, prędkość wężykowania (obrotu samochodu wokół osi pionowej), kąt i prędkość obrotu kierownicy, położenie pedału gazu, ciśnienie w układzie hamulcowym czy obciążenie samochodu. Wszystkie te informacje pozwalają modułowi elektronicznemu w sposób ciągły sterować zawieszeniem.
Jak wyglądała praca nad modelem C5 X?
„Przy pracach nad projektem C5 X musieliśmy przestrzegać ściśle określonej specyfikacji technicznej: zapewnić jeszcze większą miękkość zawieszenia Citroëna, znaną już z innych modeli, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilizacji nadwozia na najwyższym poziomie. Cztery lata pracowaliśmy nad opracowaniem tego unikatowego rozwiązania pozwalającego uzyskać najwyższy poziom komfortu, jaki zapewnia aktywne zawieszenie Citroën Advanced Comfort®” – mówi Denis Mineret, kierownik działu ds. rozwoju układów jezdnych C5 X.