W minionym miesiącu klienci instytucjonalni zarejestrowali 28 720 nowych aut osobowych (dane PZPM). To udział 64,12 proc. (dane IBRM Samar). Prawdopodobnie bez tej grupy klientów polski rynek byłby zalany SUV-ami. Jednak od lat w rankingach prym wiodą zamawiane garściami przez floty kompakty. Tegoroczne dane wskazują jednak na to, że te modele notują spadki, a sporo SUV-ów odbiera im klientów.

W rankingu znowu dominują Toyoty
W lutym w teorii nic się nie zmieniło. Toyota Corolla wygrała miesiąc z liczbą 1 474 rejestracji, co stanowi spadek aż o 28,1 proc. względem lutego 2024. Kroku w miarę dotrzymywała jej tylko Skoda Octavia, którą na firmę zarejestrowano 1 224 razy. W przypadku tego modelu spadek rejestracji względem lutego 2024 wyniósł 21,7 proc.

Gdy coś traci, coś innego może zyskiwać. W lutym mocno wystrzeliła sprzedaż Volvo XC60. SUV segmentu premium wbił się na podium z 812 rejestracjami (wzrost o 64,7 proc.), pokonując nawet Toyoty C-HR (649 szt.) i Yaris (605 szt.). Dobry miesiąc miał też inny model z segmentu premium, Lexus NX dla którego wydano 596 dowodów rejestracyjnych na firmę. Z kolei Kia Sportage zremisowała z Toyotą RAV4 (po 537 szt.), a dziesiątkę uzupełniły Toyoty Camry (477) i Yaris Cross (462).

O Top 10 w lutym otarł się Hyundai Tucson (457), który w pokonanym polu zostawił Mercedesa GLC (447 – łączony wynik SUV i Coupe), Volkswagena Passata (440) i Skodę Superb (436). Powyżej 400 rejestracji miał jeszcze tylko Volkswagen Golf (427), a pod tym progiem znalazły się Audi A3 (396), Skoda Kodiaq i Skoda Fabia (po 387). W zeszłym miesiącu do czołowej dwudziestki rejestracji firmowych weszły jeszcze Audi A5 (365) i Skoda Scala (352).

Klasa premium zagości na dłużej w czołówce?
Po dwóch miesiącach mamy teoretyczną równowagę w kosmosie, bo zestawieniu rejestracji na firmę przewodzą Toyota Corolla (3 421) i Skoda Octavia (2 417). Jednak z miesiąca na miesiąc zaczynają je gonić SUV-y. Trzecie miejsce Toyoty C-HR (1 385) nie jest jednak pewne w obliczu sporego popytu na hitu segmentu premium. Volvo XC60 (1 280) i Lexus NX (1 228) wyprzedziły już Toyoty Yaris (1 218) i RAV4 (1 203). Powyżej tysiąca rejestracji mają w tym roku jeszcze tylko koreańskie SUV-y: Hyundai Tucson (1 114) i Kia Sportage (1 028).

Czołową dziesiątkę kompletuje Toyota Camry (952), wybierana częściej od Skody Superb (831) i Mercedesów GLC (823). Firmy zarejestrowały w 2 miesiące tyle samo Volkswagenów Passatów co Audi Q5 (po 798). Niezłym wzięciem nadal cieszą się Ford Focus (781), Skoda Kodiaq (765) i Toyota Yaris Cross (762). W top 20 są jeszcze Volkswagen Golf (747), Skoda Scala (730) i Audi A3 (691).
