WRC: Co ciekawego ujawniły nagrania z testów przed Rajdem Monte Carlo?

W tym tygodniu fabryczne zespoły z Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) gościły na południu Francji. Ekipy przeprowadziły testy przed zbliżającym się Rajdem Monte Carlo (25-28 stycznia), który rozpocznie nowy sezon. Krążące po sieci nagranie dostarczyły fanom kilka ciekawostek.

Sebastien Ogier / Toyota GR Yaris Rally1 / Testy przed Rajdem Monte Carlo 2024
Podaj dalej

Mistrzowie świata producentów, czyli Toyota Gazoo Racing na miejsce przygotowań wybrali drogi w departamencie Alpy Wysokie. Natomiast Hyundai Motorsport zamknął fragment drogi w sąsiednim departamencie Alpy Górnej Prowansji. Na bardziej zimowe warunki mogli liczyć ci pierwsi, bowiem im bliżej Lazurowego Wybrzeża, tym temperatura była wyższa. Niemniej obie ekipy mogły potrenować w niezłych warunkach.

Evans nadrabia zaległości w zmodyfikowanym Yarisie

Jazdy rozpoczęły się w środę, a w zespole Toyoty jako pierwsi do GR Yarisa Rally1 wsiedli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston. Uwagę zwrócił brak lusterek bocznych, które współcześnie ważnym elementem pakietu aerodynamicznego.

Takamoto Katsuta / Toyota GR Yaris Rally1 / Testy przed Rajdem Monte Carlo 2024
Pierwszego dnia testów przed Rajdem Monte Carlo, Toyotę GR Yaris Rally1 pozbawiono lusterek bocznych. // fot. Toyota

Oczekuje się, że Toyota może zmienić ich kształt na sezon 2024. Sebastien Ogier, który jeździł w czwartek miał już założone jedno lusterko (po stronie kierowcy) w zupełnie innym kształcie niż w tamtym sezonie. Fani zwrócili też uwagę na charakterystyczny czarny lakier GR Yarisów, który będzie bazą ich odmienionego oklejenia.

Z podobnym pakietem ustawienia dopracowywał dziś Elfyn Evans, który trenuje już na pełnych obrotach. Na początku grudnia Walijczyk nabawił się urazu żeber po, jak relacjonował, upadku z roweru. Co ciekawe, Evans jeszcze w środę był w Finlandii, gdzie w bazie testowej Toyoty przygotowywał się do zimowego Rajdu Szwecji.

Pierwotnie te jazdy powinien odbyć już miesiąc temu, czyli w połowie grudnia. Wówczas za kierownicą siedział m.in. mistrz świata Kalle Rovanpera. To niemal potwierdza, że 23-latek z Finlandii, który opuści Rajd Monte Carlo, zaprezentuje się fanom w szwedzkiej rundzie mistrzostw świata.

Wielkie powroty w Hyundaiu i ważne modyfikacje

Hyundai także jeździł od środy do piątku, a jako pierwszy do „biura” powrócił Thierry Neuville. Hyundai i20 N Rally1 był oklejony w zeszłoroczne barwy, ale wkrótce powinniśmy poznać odświeżone malowanie ekipy z Alzenau. Samochód otrzymał kilka kluczowych modyfikacji względem sezonu 2023, choć nie widać ich tak łatwo na zewnątrz.

Thierry Neuville / Hyundai i20 N Rally1 / Testy przed Rajdem Monte Carlo 2024
fot. Hyundai

Jeszcze w grudniu zespół dowodzony przez Cyrila Abiteboula wykorzystal 2 jokery homologacyjne. Jeden dotyczył układu transmisyjnego, drugi nadwozia. Jest on związany z tym, o co zabiegał Hyundai (pisaliśmy o tym tutaj). Nowością, którą dało się zauważył były nowe kombinezony. Od 2024 r. dostawcą jest firma Alpinestars, która zastąpiła OMP.

Chodzi o dodatkowe wycięcia w podłodze w celu zamontowania dodatkowych osłon elementów zawieszenia. W modyfikacji chodzi nie tylko o zwiększenie niezawodności, ale i poprawie aerodynamiki. Uszczelniony przepływ powietrza powinien zmniejszyć ciśnienie, co wytworzy większy docisk aerodynamiczny.

Testy Hyundaia były także wielkimi powrotami za kierownicę i20-tki. W czwartek samochód sprawdzał Ott Tanak, który w poprzednim sezonie jeździł Fordem Puma Rally1. Po jeszcze dłuższej przerwie w Hyundaiu i pierwszy raz w samochodzie Rally1 zasiadł Andreas Mikkelsen. Mistrz WRC2 ostatni raz jeździł fabrycznym autem topowej kategorii w 2019 r. Wówczas był to jeszcze Hyundai i20 Coupe WRC. Norweg w sezonie 2024 zaliczy tylko częściowy sezon, prawdopodobnie tylko w imprezach asfaltowych.

Czy M-Sport Ford będzie jeździł przed 1. rundą WRC?

Teoretycznie najsłabsza z ekip producenckich, M-Sport Ford World Rally Team na razie zaliczyła tylko tzw. roll-out samochodu. Ford Puma Rally1 był sprawdzany na torze testowym w siedzibie M-Sportu w Dovenby. Dokonywano m.in. testów aerodynamicznych ze zmodyfikowanym tylnym skrzydłem. Z dokumentów FIA wiadomo, że M-Sport Ford wykorzystał w grudniu jokera homologacyjnego dotyczącego układu transmisyjnego.

Fordy Puma Rally1 zaliczą też przedsezonowe testy we Francji. M-Sport spodziewany jest tam dopiero w przyszłym tygodniu. Jazdy zapewne potrwają 2 dni, bowiem na inaugurację sezonu team Malcolma Wilsona ma tylko dwóch młodych kierowców. Będą nimi Adrien Fourmaux, a także Gregoire Munster. W tym tygodniu M-Sport był obecny na targach Autosport International w Birmingham, gdzie zaprezentował oklejenie na sezon 2024.

Ford Puma Rally1 2024
Fordy Puma Rally1 będą ustawiane na Rajd Monte Carlo w przyszłym tygodniu. // fot. M-Sport Ford WRT

Elfyn Evans – filmy z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Andreas Mikkelsen – filmy z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Sebastien Ogier – filmy z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Ott Tanak – filmy z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Thierry Neuville – filmy z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Takamoto Katsuta – film z testów przed Rajdem Monte Carlo 2024

Przeczytaj również