W pakiecie z autem powinien być domek na Mazurach
Ford Mustang Mach-E Rally swój ostatni człon nazwy nie zawdzięcza tylko pakietowi stylizacyjnemu. Elektryczny SUV pozwoli na radość z jazdy także szutrowymi drogami, których w Polsce najlepiej szukać na Mazurach. To tam w końcu odbywa się uwielbiany przez kierowców Rajd Polski (w tym roku mamy 80. edycję w dniach 27-30 czerwca).
Oczywiście nie jest to samochód wyczynowy, ale mający dać namiastkę emocji, jakie towarzyszą podczas pokonywania szutrowych odcinków specjalnych. W Polsce nie brakuje imprez dla amatorów, którzy na zabezpieczonej trasie mogą wyszaleć się na takiej nawierzchni. W przypadku tego nowego SUV-a pozwoli na to specjalny tryb RallySport. Zaprojektowano go tak, aby z pomocą elektroniki bezpiecznie móc „zapinać boki” i to przez dłuższą chwilę. W odpychaniu się pomoże napęd na 4 koła, moc 487 KM, co umożliwia sprint do 100 km/h w 4,1 sek. Zabawa nie skończy się szybko, bo maksymalny zasięg jazdy na baterii wynosi nawet 510 km.
Nowego SUV-a dopracowano w rallycrossowych warunkach
Samochód rozwijano na poligonie testowym Forda Michingan Proving Gorunds. Prace rozwojowe zaczęły się od założenia osłon pod pojazdem, podwyższenia zawieszenia o 2,5 cm Forda Mustanga Mach-E GT, wymiany amortyzatorów i sprężyn pod charakterystykę rallycrossową. Z kolei na typowo rajdowe, czyli białe felgi założono 19-calowe opony całoroczne klasy premium Michelin CrossClimate 2. Te okazały się bardzo skuteczne na szutrze. Na zewnątrz dodano inne listwy, przedni splitter i bardziej agresywny tylny spojler.
Nad dopracowaniem parametrów auta pracował inżynier ds. właściwości jezdnych Forda, Chris Berchin oraz kierownik ds. inżynierii pojazdów, Jay Kistler. W Michigan zorganizowano próby wytrzymałościowe na dystansie 500 mil, które miały odpowiadać 10 latom comiesięcznych startów w rallycrossie. Łuki, nawroty i wzniesienia wytyczono z wykorzystaniem komputerowego asystenta projektowania CAE. „Testowaliśmy w wielu różnych warunkach pogodowych i przy różnych temperaturach, od błota po suchą nawierzchnię – to typowe dla zawodów rallycrossowych” – powiedział Chris. „Nawierzchnia to ziemia lub szuter o różnym składzie, co stwarza zróżnicowane warunki przyczepności” – zaznaczył.
Ile kosztuje Ford Mustang Mach-E Rally?
Na stronie polskiego przedstawicielstwa Forda widoczna jest już cena promocyjna na Forda Mustanga Mach-E Rally. Ta wynosi obecnie 372 650 zł, a normalna cena katalogowa to 381 450 zł. Z konfiguratora wiemy, że najbardziej efektowne żółte malowanie z czarnymi pasami nie wymaga żadnej dopłaty. Co ciekawe, tego nowego SUV-a nie kupimy w żadnym odcieniu czerwieni (jak w prototypie testowym).
Dostawa do Polski ma zająć 34 tygodnie, czyli ma to być styczeń 2025 r. W sam raz na sprawdzenie go na śniegu.