Bessa w Europie, hossa w Polsce
Warto zauważyć, że sierpień był ostatnim miesiącem, w którym można było składać wnioski o dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego. Od września program „Mój elektryk” jest zawieszony ze względu na wyczerpanie zapisanego dla niego środków. To oczywiście nie koniec zachęt na zakup BEV-ów w Polsce, ale oczekuje się, że tak jak w Europie Zachodniej może się to odbić na liczbach rejestracji w końcówce roku.
Na razie polski rynek utrzymuje tendencję wzrostową, choć względem ubiegłego roku jesteśmy tylko 1 procent na plusie. Od stycznia do sierpnia 2024 r. zarejestrowano bowiem 10 991 samochodów elektrycznych. Liderem rynku pozostaje Tesla, na której liczniku wybiło już 3 069 rejestracji. Firma Elona Muska zmierza po wyśrubowanie nowego rocznego rekordu. Na koniec ubiegłego roku Tesla podniosła poprzeczkę na poziom 4 634 rejestracji.
Jedynym producentem, który zdołał zrobić 4-cyfrowy wynik w 8 miesięcy jest Volvo. Szewdzka marka sprzedała do sierpnia włącznie 1 054 samochodów w pełni elektrycznych, co stanowi wzrost o 316,6 proc. Próg tysiąca elektryków prawie udał się już trzeciemu Mercedesowi (986 szt.), ale do celu zabrakło 14 egzemplarzy. Czołową piątkę uzupełniają rywale Volvo i Mercedesa z klasy premium, czyli BMW (775 szt.) i Audi (714 szt.).
Powyżej pół tysiąca elektryków sprzedały jak dotąd jeszcze tylko Kia (659 szt.) i Volkswagen (558 szt.). O świętowaniu nie ma mowy, bo obie marki wraz z Audi zanotowały straty w liczbie rejestracji BEV-ów w porównaniu z zeszłym rokiem. Najmocniej odczuwa to VW, który sprzedał niemal o połowę (-46 proc.) mniej elektryków. Top 10 uzupełniają Nissan (440 szt.), Hyundai (336 szt.) i debiutujące w tym roku MG (327 szt.).
Ranking najpopularniejszych marek samochodów elektrycznych w Polsce – liczba rejestracji (styczeń – sierpień 2024)
1. Tesla – 3 069 szt. (+1,4%)
2. Volvo – 1 054 szt. (+316,6%)
3. Mercedes-Benz – 986 szt. (+29,4%)
4. BMW – 775 szt. (+19,4%)
5. Audi – 714 szt. (-10,3%)
6. Kia – 659 szt. (-31,6%)
7. Volkswagen – 558 szt. (-46%)
8. Nissan – 440 szt. (+55,5%)
9. Hyundai – 336 szt. (+25,8%)
10. MG – 327 szt. (nowość)Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Które modele sprzedają się w Polsce najlepiej?
Na rezultat prowadzącej Tesli pracuje zwłaszcza SUV, czyli produkowany w Niemczech Model Y. W tym roku zarejestrowano go już 1 674 razy. Istotny wkład ma również importowano z Chin Tesla Model 3 (1 362 szt.). Na podium pewnie trzyma się najmocniejszy debiut tego roku, czyli Volvo EX30. Pierwszy miejski SUV szwedzkiej marki ma już 908 rejestracji.
Czwarte w zestawieniu Audi Q4 e-tron ma już sporą stratę do podium, ponieważ w 8 miesięcy zarejestrowano 497 szt. Do czołowej piątki po udanym sierpniu wskoczył Nissan Leaf z 349 rejestracjami. Z Top 5 wypadło oferowane od tego roku MG4, które na koniec wakacji uzbierało 327 rejestracji. Za elektrykiem brytyjskiej marki są dwa elektryczne modele marki Kia: Niro Electric (316 szt.) i EV6 (277). Pierwszą dziesiątkę kompletują Mercedes EQA (273) i BMW i4 (251).
Ranking najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych w Polsce – liczba rejestracji (styczeń – sierpień 2024)
1. Tesla Model Y – 1 674 szt. (+5,1%)
2. Tesla Model 3 – 1 362 szt. (+12,2%)
3. Volvo EX30 – 908 szt. (nowość)
4. Audi Q4 e-tron – 497 szt. (-9,6%)
5. Nissan Leaf – 349 szt. (+63,1%)
6. MG4 – 327 szt. (nowość)
7. Kia Niro Electric – 316 szt. (-14,4%)
8. Kia EV6 – 277 szt. (-49,5%)
9. Mercedes-Benz EQA – 273 szt. (+63,5%)
10. BMW i4 – 251 szt. (+40,2%)Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego