Projekt Refactory to jeden z kluczowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Renault. Ma w założeniach światowy zasięg, jego działania wpisują się w ścieżkę dekarbonizacji, która ma doprowadzić Grupę Renault do neutralności węglowej w Europie w roku 2040. W uruchomionych już 2 zakładach, we francuskim Flins i hiszpańskiej Sewilli, 34-letnie samochody używane przywraca się do stanu fabrycznego na skalę przemysłową. To przekształcenie jest częścią globalnego planu transformacji Grupy Renault, skoncentrowanego na tworzeniu wartości i zrównoważonym rozwoju. W ramach Refactory uruchamiano kolejną działalność. To zamiana napędu spalinowego na elektryczny w klasycznych samochodach koncernu.
Elektryfikacja tylko nowych aut to za mało
Dla zapewnienia bardziej zrównoważonej mobilności, samochody elektryczne stopniowo stają się normą, szczególnie w środowiskach miejskich. Zastąpienie całej istniejącej floty samochodów spalinowych nowymi samochodami elektrycznymi nie jest ani możliwe, ani pożądane. Retrofit jest więc rozwiązaniem przyszłościowym, mogącym przyspieszyć transformację energetyczną. Ograniczając jednocześnie emisję dwutlenku węgla.
W wielu krajach Europy, w walce z zanieczyszczeniem powietrza, władze publiczne przyspieszają plany ograniczenia możliwości korzystania z pojazdów spalinowych, aby w ciągu kilku lat posiadana flota pojazdów była w 100% elektryczna. Nowe samochody elektryczne nie są jedynym rozwiązaniem. Istnieje tańsza alternatywa: konwersja samochodu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym na samochód w 100% elektryczny. Jest to możliwe i legalne.
Na czym polega retrofit?
W zakładzie we Flins (Francja) poza odświeżeniem kilkuletniego samochodu koncernu Renault można dokonać zmiany napędu spalinowego na elektryczny. Oferta dotyczy kultowych modeli: Renault 4 i Renault 5 oraz Twingo pierwszej generacji. Ta oferta z czasem się rozszerzy.
Renault jest pierwszym producentem samochodów, który nawiązał współpracę z producentem zestawów modernizacyjnych R-fit. Zestaw do Renault 4L jest dostępny od lutego tego roku za 11 900 euro, zestaw do Renault 5 będzie dostępny od września 2023 roku. Oferta obecnie dostępna jest na terenie Francji, gdzie przepisy dopuszczają taką modyfikację przez producenta.
Retrofit pojazdu spalinowego na elektryczny dotyczy wszystkich pojazdów starszych niż 5 lat, z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Operacja przeprowadzana jest przez zatwierdzonych specjalistów ds. konserwacji i naprawy samochodów i polega na zainstalowaniu zestawów, które zostały już wyprodukowane.
Instalacja trwa od kilku godzin do kilku dni, w zależności od modelu. Zachowuje się oryginalny układ hamulcowy, amortyzatory i skrzynię biegów. Pojazd po konwersji posiada gwarancję.
Będzie potrzebny nowy dowód
Po przeprowadzeniu operacji należy zmienić dowód rejestracyjny pojazdu, aby potwierdzić zmianę źródła zasilania silnika. Warunkiem jest zachowanie masy, która nie przekracza 120% tej wyjściowej z procesu homologacji. To ograniczenie podyktowano względami bezpieczeństwa. Wszystkie podzespoły, takie jak hamulce czy zawieszenie zaprojektowano dla konkretnej masy. Z tego powodu nie można w klasycznych samochodach zamontować zbyt ciężkich akumulatorów. Zasięg samochodów klasycznych po transformacji ogranicza się do ok. 90 kilometrów.
Po modyfikacji zmianie ulega źródło napędu w karcie pojazdu i klasyk przechodzi kontrolę techniczną. Samochody klasyczne po transformacji będą traktowane jak nowe samochody elektryczne. Uprawni to do korzystania z ulg dla elektryków, a wszystko będzie objęte 2-letnią gwarancją. Pojazd nadal podlega takiej samej częstotliwości badań technicznych jak poprzednio.
Retrofit przekształca pojazd spalinowy w pojazd w 100% elektryczny, charakteryzujący się więc:
- płynną jazdą bez drgań;
- cichym, niezawodnym silnikiem, który nie emituje zanieczyszczeń i jest łatwiejszy i tańszy w utrzymaniu;
- możliwością bezpłatnego parkowania i korzystania z buspasów;
- brakiem ograniczeń ruchu w strefach czystego transportu.
Zakład Refactory obejmuje kilka gałęzi działalności:
- Re-Trofit: przywracanie używanych samochodów do stanu fabrycznego;
- Re-Energy: wtórne wykorzystanie używanych akumulatorów trakcyjnych na potrzeby magazynowania energii oraz rozwój nowych technologii pozyskiwania energii, w tym również ogniw wodorowych;
- Re-Cycle: recykling, zarządzanie zasobami i produkcja skrzyń biegów E-Tech;
- Re-Start: centrum szkoleniowo-badawcze poświęcone zamkniętemu obiegowi samochodów.
Źródło: Renault