Który SUV zrobił taką furorę?
Moda na SUV-y cały czas postępuje, ale od czasu, gdy coraz więcej osób, w tym rządzących zwraca uwagę na emisję spalin ich pozycja wydała się zagrożona. Jednak z pomocą przyszła elektryfikacja, która nie dotyczy tylko zyskujących na popularności SUV-ów na prąd. Rewolucję w emisji i zużyciu paliwa robią też hybrydy, które wręcz szokują swoją ekonomicznością. Świetnym przykładem tego jest najlepiej sprzedający się nowy samochód w Wielkiej Brytanii.
Na wyspach sensacyjne pierwsze miejsce zajął bowiem Nissan Qashqai, który jeszcze w 2021 r. był w tym zestawieniu siódmy. Jednak wzrost sprzedaży o 43 proc. do poziomu 42 700 szt. pozwolił w 2022 r. zająć 1. miejsce. Auto produkowane w brytyjskim Sunderland oferuje wyjątkowo oszczędną hybrydę, mimo dużych gabarytów SUV-a. Zużycie paliwa przy średniej prędkości katalogowo wynosi nawet 4,4 l benzyny na 100 km. To rezultat, który jest imponująco niski jak na masywną hybrydę bez wtyczki.
SUV-y idą po swoje
Ubiegłoroczny triumfator rankingu sprzedaży, czyli Vauxhall Corsa (w Polsce oferowany pod marką Opel) tym razem ledwo zajął drugie miejsce. Ledwo, bo omal nie wyprzedził go kolejny SUV, tym razem elektryczny, czyli Tesla Model Y. Corsa zakończyła rok z wynikiem 35 900 rejestracji (-12 proc. r/r), a flagowiec Elona Muska 35 600. Drugie miejsce rozstrzygnięto zatem różnicą zaledwie 300 egzemplarzy. Zresztą sporą szansę na to miał także rewelacyjny Ford Puma, który z 35 100 rejestracjami (+22 proc. r/r) otarł się o podium.
W porównaniu z polskim rynkiem w pierwszej dziesiątce UK są tylko 2 modele, które u nas także są w czołówce. To szósta w zestawieniu Kia Sportage (w Polsce nr 3) i siódmy Hyundai Tucson (w Polsce to samo miejsce). Na wyspach sprzedało się jednak dużo więcej egzemplarzy, ponieważ to jeden z największych rynków motoryzacyjnych na świecie. Dość powiedzieć, że każde auto z brytyjskiego top 14 sprzedało się w większej liczbie niż najlepsze w Polsce. U nas królem sprzedaży (głównie dzięki flotom) była Toyota Corolla (21 366 szt.).