Ta nowa technologia zmiecie z planszy rywali Volkswagena. Historia dzieje się na naszych oczach

Grupa Volkswagena kupiła licencję na masowe wytwarzanie baterii ze stałym elektrolitem. Ta nowa technologia to game changer dla aut elektrycznych, ponieważ baterie typu solid-state magazynują więcej energii i pozwalają na jej szybsze uzupełnianie. Produkcją zajmie się należąca do VW firma PowerCo, która wykorzysta technologię baterii opracowaną przez QuantumScape.

Prototyp baterii solid-state QuantumScape dla Volkswagena
Podaj dalej

Od kilku lat baterie ze stałym elektrolitem są marzeniem niemal każdego producenta aut na prąd. Obecnie stosowane akumulatory z ciekłym elektrolitem charakteryzują się mniejszą gęstością energii, co wpływa m.in. na rozczarowujący zasięg elektryków. QuantumScape to startup, w który zainwestował m.in. Volkswagen (17 proc. udziałów), aby opracować technologię do masowej produkcji baterii ze stałym elektrolitem.

To absolutny game changer

Po wielu opóźnieniach, QuantumScape opracowało nową generację litowo-metalowych baterii solid-state. Platforma akumulatorowa opiera się na zastrzeżonym przez startup ceramicznym separatorze, który pozwala na wykorzystanie czystej anody litowo-metalowej. Laboratoria na całym świecie opracowują różne konfiguracje dla baterii ze stałym elektrolitem, ale w końcu podpisano historyczną umowę, która przybliża sektor, jak nigdy dotąd, do realnego wprowadzenia produktu na rynek.

Ceramiczny separator QuantumScape
Ceramiczny separator opracowany przez QuantumScape jest kluczową innowacją. // fot. VW Group

Oczywiście, to nie stanie się bardzo szybko, bo jak czytamy w komunikacie, „firmy będą dążyć do stworzenia produktu, który będzie mógł być skalowany w celu integracji z serią pojazdów Grupy VW”. Licencja QuantumScape nie jest udzielona na wyłączność. Jednak zawarta umowa pozwoli na komercyjną produkcję przełomowych baterii początkowo na poziomie 40 gigawatogodzin. W późniejszym czasie powstanie możliwość rozszerzenia limitu do 80 GWh, aby sprostać zapotrzebowaniu wolumenu miliona aut rocznie. Nowe porozumienie zlikwidowało jednocześnie dotychczasową spółkę joint-venture między VW a QS.

Przedstawiciele Volkswagena mówią o technologii przyszłości

„Chcemy zdefiniować na nowo przyszłość technologii baterii, dostarczając naszym klientom najbardziej zrównoważone i najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe” — powiedział Frank Blome, dyrektor generalny PowerCo. „Współpracujemy i testujemy prototypy ogniw QuantumScape od lat i nie możemy się doczekać wprowadzenia tej technologii przyszłości do produkcji seryjnej. Technologia QuantumScape jest gotowa wejść w decydujący etap, w którym specjalistyczna wiedza, zasoby i globalne fabryki PowerCo mogą pomóc ułatwić przejście do produkcji na skalę przemysłową”.

Volkswagen i QuantumScape podpisali umowę
Volkswagen jako pierwszy wprowadzi baterie solid-state według technologii QuantumScape do produkcji. // fot. VW Group

„Pojazdy elektryczne są przyszłością mobilności, a ta umowa z QuantumScape zapewni, że globalna flota Grupy VW będzie miała dostęp do tej przełomowej technologii akumulatorów przez wiele lat” — powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Volkswagen Group ds. technologii. „Jesteśmy zobowiązani do napędzania branży do przodu, aby zapewnić, że nasze pojazdy elektryczne będą stanowić punkt odniesienia dla doskonałości i zrównoważonego rozwoju”.

Przeczytaj również