Większy i wyraźniejszy ekran
Wnętrze nowego Volvo XC90 zyskało na nowoczesności i praktyczności. Deska rozdzielcza ma bardziej poziomy kształt niż wcześniej. Zawiera panele dekoracyjne wykonane z najwyższej jakości materiałów pochodzących z recyklingu Zgodnie z sugestiami właścicieli tego SUV-a, utworzono dodatkową przestrzeń do przechowywania rzeczy w konsoli środkowej, w tym dodatkowy uchwyt na kubek. Bezprzewodowa ładowarka do telefonów znalazła się za środkowym tunelem dla zwiększenia wygody. Jednak to, co najbardziej rzuci się w oczy to większy ekran. Teraz to multimedialne centrum dowodzenia ma 11,2 cala. Co ciekawe, stał się on jeszcze wyraźniejszy, dzięki zwiększeniu gęstości pikseli o 21 proc.
System nawiązuje do tego, co można spotkać w elektrycznych nowościach marki, czyli Volvo EX30 oraz zeroemisyjnym odpowiedniku omawianego SUV-a, czyli Volvo EX90. Zadbano przy tym o bardziej intuicyjne skonfigurowanie zawartości. Teraz najpopularniejsze aplikacje jak mapy, media czy telefon widać na ekranie głównym. . Oznacza to, że potrzeba mniej stuknięć w ekran, aby uzyskać dostęp do funkcji, z których najczęściej korzystamy. Na przykład, jeśli jedziesz z nawigacją i chcesz zmienić muzykę, to nie musisz już opuszczać Map Google. Swoją drogą o doświadczenia audio dba system Bowers & Wilkins High Fidelity, który jest w stanie odtworzyć akustykę sceny czy sali koncertowej, a nawet klubu jazzowego.
Właściciele hybryd przełączą się na prąd jednym kliknięciem
Nowy ekran jest też bardzo przydatny w przypadku hybrydowej wersji plug-in. Na ekranie głównym znajdziemy tryby jazdy, w tym „Pure”, czyli możliwość jazdy wyłącznie na energii elektrycznej. Przełączymy się na nią jednym stuknięciem, co jeszcze bardziej ułatwia zeroemisyjną jazdę dużym SUV-em po mieście. Co ciekawe, niemal połowa dystansu w samochodach PHEV od Volvo, pokonywana jest właśnie na prądzie.
Według WLTP Volvo XC90 T8 e-AWD zużywa średnio 1,2 l benzyny na 100 km. 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka generuje moc 310 KM przenoszoną na przednią oś. Z doładowaniem elektrycznym na tył (ERAD) zyskujemy dodatkowe 145 KM i napęd 4×4. Sprint do setki zajmuje 5,4 sekundy. W trasie zasięg hybrydy może przekroczyć grubo ponad 800 km. Niewliczane w to 71 km elektrycznego zasięgu zapewnia bateria litowo-jonowa 400V o nominalnej pojemności 18,8 kWh.
W ofercie znajdą się też miękkie hybrydy, w których 48-woltowa instalacja może zredukować zużycie paliwa nawet o 15 proc. Volvo XC90 B5 AWD Mild Hybrid dysponuje mocą 250 KM, a B6 AWD Mild Hybrid 300 KM. W każdej z wersji mamy na wyposażeniu 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów.
Volvo XC90 monitoruje bezpieczeństwo 500 razy na sekundę
W przypadku producenta z Goteborgu, jedną z najistotniejszych rzeczy jest bezpieczeństwo. Nic zatem dziwnego, że Volvo XC90 to jeden z najbezpieczniejszych SUV-ów na rynku. Bryła samochodu zawiera wbudowaną klatkę bezpieczeństwa oraz system aktywnych systemów o wyjątkowej czułości i możliwościach. Aktywne podwozie monitoruje drogę, samochód i kierowcę 500 razy na sekundę. Każdy pojedynczy amortyzator jest w stanie adaptować się do warunków drogowych dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.
Jednym ze źródeł sukcesu jest radar, który wraz z przednią kamerą oraz oprogramowaniem może wykryć czy zjechaliśmy na przeciwległy pas ruchu. System potrafi zareagować natychmiast i przywrócić auto bezpiecznie na swój, właściwy pas, aby uniknąć kolizji. Sztuczna inteligencja może też przejąć kontrolę nad hamowaniem i kierowaniem, aby nie dopuścić do zderzenia nie tylko z pojazdami. Technologia rozpoznaje też pieszych, rowerzystów czy duże zwierzęta jak łosie, które dobrze są znane w ojczyźnie Volvo.
Ciekawostką jest opcjonalne, pneumatyczne zawieszenie. Umożliwia ono nie tylko wydajniejszą jazdę w warunkach off-roadowych (można obniżyć auto o 20 mm lub podnieść o 40 mm). Przydaje się to także do wygodniejszego wsiadania lub wysiadania z naprawdę dużego SUV-a. Zawieszenie pracuje także w zależności od prędkości, aby poprawić aerodynamikę. Co ciekawe, dodatkowe izolacje sprawiają, że nawet podczas szybkiej jazdy doświadczymy mniej hałasu.
– Nowe XC90 emanuje pewnością siebie, w końcu dlaczego miałoby być inaczej? Nasz flagowy model hybrydowy od lat jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli i nadal jest ulubieńcem wielu klientów – mówi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. – Niezależnie od tego, czy szukasz komfortu, przestrzeni, luksusu, wszechstronności czy wydajności hybrydowej, XC90 spełnia wszystkie oczekiwania. Razem z EX90, jego w pełni elektrycznym bratem, zapewniają klientom opcje, które najlepiej im odpowiadają, a także uzupełniają zrównoważone portfolio Volvo w trakcie elektromobilnej transformacji.
Kiedy nowe Volvo XC90?
W sprawie nowego Volvo XC90 z przedstawicielami marki można kontaktować się już od dziś. Produkcja ulepszonych wersji ruszy pod koniec 2024 r. Pierwsze dostawy spodziewane są jeszcze przed końcem roku. W obowiązującym cenniku miękkie hybrydy XC90 kosztują od 334 900 zł, a hybrydy plug-in od 379 900 zł. Ważną informacją jest też fakt, że wszelkie udogodnienia oprogramowania dostaną też dotychczasowi użytkownicy Volvo, którzy mają funkcję bezprzewodowych aktualizacji. Dotyczyć to może ok. 2,5 mln kierowców posiadających roczniki od 2020 lub późniejsze.
Wyświetl ten post na Instagramie