Wygląd kontrolek na desce rozdzielczej często bywa mylący, zwłaszcza że różni producenci stosują odmienne oznaczenia. Czasem ich wygląd jest bardzo intuicyjny, ale niekiedy bywa mylący. W przypadku kontrolki samochód z kluczykiem tylko częściowo jest to oznaczenie problemu z oczywistym skojarzeniem, czyli kluczykiem do auta. Czasem dotyczy to powiązanych systemów, które mogą być łatwe w naprawie, ale jest też ryzyko całkowitego uziemienia pojazdu.
Co oznacza kontrolka samochód z kluczykiem?
W optymistycznym wariancie sprawa jest dość prosta i tania w naprawie. Może to być, jak wskazuje sama ilustracja problem z kluczykiem. Konkretnie mogło dojść do rozładowania baterii. Jednak czasami dochodzi do rozkodowania kluczyka, co uniemożliwia dalszą jazdę. System może wtedy traktować taki kluczyk jak podrobiony, a to oznacza, że immobilizer zablokuje możliwość skutecznego zapłonu.
Niestety sytuacja może wymagać poniesienia większych kosztów, jeśli problem dotyczy samego immobilizera. Czasami zdarza się, że awarii ulega jego centralka, a konkretnie odbiornik. To on komunikuje się z kluczykiem i odblokowuje możliwość „odpalenia” samochodu. Najbardziej kłopotliwe w tym przypadku jest to, że do serwisu trzeba się stawić nie tylko z kluczykiem, ale i z unieruchomionym autem.
Jak usunąć awarie, które sprawiają, że świeci się ta kontrolka z kluczykiem?
W przypadku, gdy problem dotyczy bezpośrednio kluczyka sprawę da się rozwiązać szybko i bez ponoszenia dużych kosztów. Co prawda może okazać się, że do serwisu nie dojedziemy własnym autem (zrobimy to, jeśli mamy kluczyk zapasowy), ale nie jest to raczej duża przeszkoda. Wymiana baterii lub ponowne zakodowanie kluczyka to usługi, które zazwyczaj wykonamy od ręki. Da się to bowiem zrobić w ciągu nawet pół godziny.
Jeżeli to nie kluczyk jest problemem, a centralka immobilizera to naturalnie koszty wzrosną. Już sam fakt transportu auta do serwisu nie o własnych siłach może narazić na wydatek. Oczywiście są serwisy, które dojeżdżają do klienta, ale to też wiąże się z większymi kosztami. Naturalnie dochodzi tu jeszcze konieczność zakupu części, ewentualnego oczekiwania na dostarczenie oraz wymiany. Często oznacza to też konieczność kodowania kluczyka, aby był sparowany z nowym odbiornikiem.
Co to jest immobilizer?
Warto wiedzieć przy tym czym w ogóle jest immobilizer. Choć nazwa może wydawać się skomplikowana, to w praktyce jest to dość proste rozwiązanie. Kluczyk (główny oraz zapasowy, jeśli jest) jest sparowany z immobilizerem specjalnym kodem. W przypadku próby rozruchy auta bez autoryzowanego kluczyka (np. podrobionego), system blokuje możliwość uruchomienia silnika. Kluczyk z immobilizerem komunikują się bezprzewodowo, stąd ewentualne rozładowanie baterii blokuje tę komunikację. Wprowadzenie tego rodzaju osprzętu do samochodów znacząco utrudniło kradzieże aut. Co prawda przestępcy wciąż wymyślają różne rozwiązania na obejście tego (słynna metoda na walizkę), ale producenci także doskonalą bezprzewodowe systemy.