Kupujemy elektryki, ale nie rezygnujemy z silników spalinowych
IBRM Samar niedawno publikował raport obejmujący rejestracje z okresu 1 stycznia – 20 grudnia 2024 r. Na jego podstawie oszacowano, że do końca zeszłego roku liczba rejestracji elektryków w Polsce powinna wynieść ok. 17 tys. sztuk. Na tle wielu krajów to może i niezły wynik, ale ten poziom osiągnęliśmy już rok temu.
Niewykluczone, że 2024 względem 2023 zakończy się na lekkim minusie. Wpływ na to mogło mieć wyczerpanie środków z programu dopłat „Mój elektryk”, który choć powróci, to w mocno okrojonej formie. Dodatkowym zmartwieniem jest fakt, że choć udział rynku bateryjnych elektryków (BEV) wzrośnie z 2,7 do 3 proc., to daje to 29. miejsce w Europie według ACEA, która robi taki raport w … 31 krajach.
Nikt nie ma podjazdu do Tesli
Przy ograniczonym popycie na samochody elektryczne w Polsce, liderem tego segmentu jest zdecydowanie Tesla. Do 20 grudnia amerykańska marka odnotowała 4 395 rejestracji, co stanowi pogorszenie względem 2023 r. Wówczas było to 4 634 rejestracji, ale pamiętajmy, że ostatnie dni każdego kwartału to moment finalizacji wielu dostaw. W efekcie końcowy rezultat na pewno będzie poprawiony, choć są małe szanse na pobicie zeszłorocznego rekordu.
Głównymi rywalami Tesli w Polsce są dobrze znani przedstawiciele z klasy premium. Drugie miejsce w 2024 r. zajmie Mercedes, który na 11 dni przed końcem roku przekroczył próg półtora tysiąca rejestracji (1 557 szt.). Podium uzupełni Volvo (1 263 szt. do 20.12), które zaliczyło wzrost w tym segmencie o kilkaset procent. Tuż za podium uplasuje się zapewne BMW, pod koniec grudnia bawarska marka miała 1 179 rejestracji.
Nadwozie SUV króluje
Miano najpopularniejszego modelu drugi rok z rzędu powędruje do Tesli Model Y znanej m.in. ze swoich multimedialnych możliwości. W badanym okresie elektryczny SUV montowany przez Polaków w Giga Berlin miał 2 216 rejestracji. Liczne promocje, która trafiają się zazwyczaj co 3 miesiące przy okazji finału kwartału sugerują jednak poczekać, bo ostatecznie tych egzemplarzy mogło jeszcze przybyć. Triumf jest prawdopodobny, ale nie przesądzony, bo bardzo zbliżony wynik miał najtańszy w ofercie Tesli – Model (2 126 szt.).
Raport Samaru nie wskazuje, kto zajął trzecie miejsce, choć to wydaje się absolutnie pewne. Na podium znajdzie się niespodzianka roku w Polsce segmencie BEV, czyli Volvo EX30. Pierwszy B-SUV szwedzkiej marki jako jedyny obok Tesli pochwali się w tym roku czterocyfrowym rezultatem. Na osiągnięcie tego pułapu nie mają raczej szans rywale, którzy byli tuż za podium po listopadzie, czyli Audi Q4 e-tron, Nissan Leaf, MG4 czy Mercedes EQA. Ostateczne wyniki za 2024 r. poznamy jeszcze w pierwszej połowie stycznia.