Opony całoroczne czy zimowe? Różnice są wyraźne

Opona to bez wątpienia jeden z tych elementów samochodu, który zużywa się najszybciej. Dlatego właśnie kierowcy co jakiś czas zmuszeni są wymienić ogumienie i stanąć przed poważnym wyborem. Czy lepiej jest wybrać opony całoroczne, czy też zdecydować się na klasyczną opcję – zimówki na mróz i śnieg, oraz opony letnie kiedy temperatury na zewnątrz są dodatnie? Wbrew pozorom, nie jest to wcale łatwa decyzja, bowiem jak to powszechnie w życiu bywa – wszystko ma swoje wady i zalety.

opony całoroczne
Podaj dalej

Na samym początku ustalmy fakty: opony całoroczne produkowane są z twardszej mieszanki niż opony zimowe. Przez to są trwalsze i mniej podatne na zużycie od klasycznych opon zimowych. Twarda mieszanka ma też inne plusy – znacznie redukuje hałas powstały w wyniku oporów toczenia. To z kolei przekłada się na bardziej komfortowe prowadzenie samochodu. Opony całoroczne są jednak miększe niż opony letnie, dzięki czemu lepiej znoszą chłodniejsze warunki i świetnie sprawdzają się w średnich temperaturach i lekkim śniegu. Co zatem odróżnia je od opon stricte zimowych? Różnic jest wiele

Jak odróżnić ogumienie zimowe od całorocznego?

W przeciwieństwie do opon samochodowych na każdą pogodę, opony zimowe wytrzymują temperatury poniżej 7,0°C. Pozostają elastyczne nawet w niższych temperaturach. Z drugiej strony stają się miększe w temperaturach powyżej 7,0 °C. Dlatego nie należy ich używać, kiedy na zewnątrz panują mocno dodatnie temperatury.

Wtedy tracą właściwości jezdne zapewniające bezpieczeństwo. Dzięki miękkiej gęstości mieszanki opony zimowe charakteryzują się lepszą przyczepnością na śniegu i lodzie. Dzięki temu wydają się głośniejsze niż opony całoroczne czy letnie. Szybciej też się zużywają, zwłaszcza jeśli są używane nieprawidłowo. Takie ogumienie idealnie sprawdzi się w górach oraz obszarach wiejskich, gdzie występują obfite opady śniegu.

To jednak nie wszystko, o czym należy pamiętać. Przyjrzyjmy się teraz jak kierowca może odróżnić ogumienie letnie i zimowe od całorocznego.

Ponieważ opony całoroczne sprawdzają się przez cały rok, łączą w sobie to, co najlepsze z opon letnich i zimowych. Dlatego opony całoroczne mają dłuższą drogę hamowania niż opony letnie na suchej i mokrej nawierzchni. Mimo to droga hamowania jest krótsza niż w przypadku opony zimowej. W przypadku śniegu jest odwrotnie: opony całoroczne dobrze hamują na śniegu, ale nie dorównują dedykowanym na trudne warunki „zimówkom”.

Czy na ogumieniu zimowym można jeździć przez cały rok?

W tej kwestii eksperci są w pełni zgodni. Nie, nie należy jeździć na oponach zimowych przez cały rok. Chyba, że mieszkamy w regionie, w którym temperatury zawsze są bardzo niskie, a dodatkowo często występują opady śniegu. Używając opon zimowych w cieplejszych miesiącach tracimy ich wszystkie właściwości. Pamiętajmy, że „zimówki” są zbyt miękkie, aby dobrze reagować na szybkie manewry na suchej lub mokrej nawierzchni.

Opony całoroczne a opony zimowe – inteligentni kierowcy oszczędzają pieniądze

Jeśli wszystkie powyższe punkty są jasne, wszystko sprowadza się do tego, ile chcemy wydać pieniędzy. Logiczne jest, że dzięki oponom całorocznym zaoszczędzimy na kosztach przechowywania i wymiany opon (jeśli nie robimy tego samodzielnie). Nie musimy też kupować dwóch kompletów opon, tylko jeden. Opony całoroczne są droższe niż pojedynczy zestaw opon sezonowych, ale wystarczy jeden komplet zamiast dwóch. Należy jednak mieć na uwadze to, że będziemy częściej je wymieniać.

Z kolei zalety posiadania dwóch kompletów opon sezonowych również mogą dać sporo do myślenia. Decydując się na takie rozwiązanie mamy zagwarantowane doskonałe osiągi i prowadzenie samochodu. Dlatego właśnie ostateczną decyzję dotyczącą opon całorocznych czy zimowych warto podjąć po szerokiej analizie wszystkich czynników za i przeciw. Dlatego podsumujmy.

Wady i zalety korzystania z opon całorocznych

– Przyczepność: Opony całoroczne mają mniejszą przyczepność na śniegu i lodzie niż opony zimowe.

– Trwałość: Ze względu na twardszą mieszankę opony całoroczne wytrzymują dłużej niż opony zimowe. Jednak pamiętajmy – ponieważ są użytkowane przez cały rok, należy je częściej wymieniać.

– Hałas toczenia: Również ze względu na twardszą mieszankę opony całoroczne nie są tak głośne jak opony zimowe.

– Temperatury: W niskich temperaturach opony całoroczne twardnieją szybciej niż opony zimowe. Dodatkowo opony zimowe stają się miększe w temperaturze 7,0°C i wyższej. Wtedy nie należy ich używać.

– Warunki pogodowe: Opony zimowe lepiej nadają się do jazdy w głębokim śniegu i lodzie, natomiast opony całoroczne świetnie radzą sobie z lekkim śniegiem i letnimi warunkami.

– Skuteczność hamowania: Na śniegu i lodzie opony samochodowe na każdą pogodę mają dłuższą drogę hamowania niż opony zimowe. Jednak w warunkach letnich wyraźnie przewyższają opony zimowe – których nie należy używać przez cały rok.

– Przepisy: W niektórych krajach opony zimowe są obowiązkowe; warto o tym pamiętać, kiedy zimą wybieramy się za granicę.

– Koszty: Posiadając tylko jeden komplet opon, oszczędzamy koszty przechowywania i wymiany opon.

– Czas: Dzięki oponom całorocznym oszczędzasz czas na wymianę opon.

 

Przeczytaj również