Młoda marka należąca do Geely świętuje sukces
Zeekr to stosunkowo młoda marka, ale jedna z najważniejszych spośród tych, nad którymi swój wachlarz rozciąga Grupa Geely. Powstała w 2021 roku jest teraz znaczącym graczem. Na tyle, że Geely zaplanowało, że Zeekr przejmie kontrolny pakiet akcji Lynk & Co, zanim skonsoliduje obie marki. Konsolidacja ma na celu zmniejszenie wewnętrznej konkurencji i optymalizację zasobów w celu poprawy konkurencyjności Geely w sektorze NEV. W tym sprzedaje się miliony samochodów, a cena to nadal decydujący czynnik. To dlatego elektryczne samochody o dużym zasięgu są w zasięgu wielu portfeli w Chinach, podczas gdy Europa oferuje mniej za dużo więcej.
Krwawa wojna handlowa w Chinach stwarza dobrą okazję do tego, bo wiele marek myślało o ekspansji i podboju Starego Kontynentu. Nie muszą już kopiować niczego od europejskich marek, bo mają swoich projektantów, którzy robią świetną robotę.
Zeekr ma już swoje salony w Europie, ale jeszcze stosunkowo niezbyt bogatą w modele ofertę. Boo m zakupowy na nowego SUV-a 7X w Chinach, skutkujący dziesiątkami tysięcy dostaw w ciągu zaledwie kilku dni, to dobra okazja, by to zmienić. Ma wszystko, by odnieść sukces, skoro w Chinach jest w stanie dorównać Tesli Model Y. Atrakcyjny design, odpowiedni rozmiar nadwozia i nowoczesne technologie, czynią Zeekr 7X odpowiednim kandydatem do zdetronizowania rywali na europejskim rynku.
Nowy chiński SUV kosztuje mniej niż Model Y o gorszych właściwościach
Prawdą jest, że rynek w Chinach jest na tyle potężny, że stawki obniżono do takich granic, że Zeekr ma prawo triumfować swoim nowym SUV-em. Obecny w Europie na 5 rynkach, zamierza rozszerzyć swoją działalność o kolejne. Planuje zrobić to ze swoim oszałamiającym sedanem Zeekr 001 i Zeekr X, który jest bliźniakiem Volvo EX30. Nowy SUV 7X także trafi do oferty marki na europejski rynek. Już kilka miesięcy temu w mediach pojawiły się zdjęcia z europejskich testów drogowych modelu. Dla Tesli i innych rywali nie jest to dobra wiadomość. Dlaczego?
Elektryczny SUV, którego zaprezentowano w Chinach latem ubiegłego roku, może się pochwalić wyjątkowym projektem nadwozia. Jeśli chodzi o wymiary, to długość, szerokość i wysokość Zeekr 7X wynoszą odpowiednio 4,82 m/1,92 m/1,66 m. Celuje zatem w segment, w którym podium dzierży Tesla Model Y. Jeśli chodzi o osiągi, to platforma o napięciu 800 V to zapowiedź szybkiego uzupełniania zapasów energii, które zajmuje nieco ponad 10 min. Akumulatory o pojemności 75 i 100 kWh, gwarantują zaś zasięg na napędzie elektrycznym od 605 do 780 kilometrów (CLTC). Na dodatek w dwóch opcjach napędu na wszystkie koła lub na tył dysponuje mocą od 421 do 625 KM. Ponadto rozpędza się do setki w 3,8 sekundy.
Kluczowym kryterium w Europie oprócz zasięgu i czasu ładowania jest cena. W Chinach Zeekr 7X startuje z kwotą 229 900 juanów (ok. 127 tys.zł) w cenniku dysponując lepszą konfiguracją, niż model Tesli. Nic dziwnego, że Zeekr mierzy się z prawdziwym szaleństwem zakupowym, które trwa od momentu pierwszych dostaw, czyli od września. W czasie 50 dni od uruchomienia sprzedaży dostarczono 20 000 egzemplarzy SUV-a. W samym grudniu br. zarejestrowano już 27 000 sztuk Zeekr 7X. Przy konkurencyjnych stawkach marce nie powinno brakować klientów w Europie.
źródło: ZEEKR, Weibo