Silnik Diesla zużywa mniej paliwa? Sprawdź dlaczego tak się dzieje

Silnik Diesla zużywa mniej paliwa? Sprawdź dlaczego tak się dzieje

silnik diesla zuzycie paliwa

Podaj dalej

W czasach, gdy silnik Diesla przestaje być numerem jeden trendów, nadal jest w czołówce pod względem wydajności i zużycia paliwa. Motory wysokoprężne, aczkolwiek nie stanowią w dużej mierze ekologicznego rozwiązania, mają wiele innych zalet. Zwłaszcza jedna z nich sprawia, że zasługują na uznanie.

Napęd Diesla nie zawsze może być tani

Użytkowanie samochodu z silnikiem Diesla nie zawsze oznacza tanią eksploatację. Nie ma złotego środka, który pozwala zaoszczędzić zarówno na tankowaniu jak i na serwisie. To ile będzie cię kosztował Twój diesel, zależy m.in od tego czy będzie jeździł częściej w terenie zabudowanym, czy poza nim.

Jednostki wysokoprężne potrzebują czasu by osiągnąć optymalną temperaturę i nie lubią przerywanej pracy. Będą wówczas mniej efektywne i zużyją więcej paliwa. Kiedy większość czasu spędzają w trasie, nie znajdziesz lepszego źródła napędu.

diesel stan paliwa

Dlaczego diesel zużywa mniej paliwa?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest taka oczywista i prosta. Jest wiele konstrukcji silników wysokoprężnych, różne technologie i zmienne działania. Wszystkie jednak łączy jedno- zużywają olej napędowy, którego wartość kaloryczna jest o 15% wyższa, niż w przypadku benzyny bezołowiowej.

Co ważne, silnik Diesla wykorzystuje dostępną energię o połowę skuteczniej, niż robi to silnik benzynowy. Jak duże są to rozbieżności widać w pomiarach spalania. Wpływ na wydajność ma również doładowanie.

Dzisiejsze silniki benzynowe też oferują doładowanie, ale różne natomiast różnice w pomiarach zużycia paliwa. W grę wchodzi większy moment obrotowy, zarezerwowany dla diesla, który jest dostępny w większym zakresie. W rezultacie, nie zachodzi konieczność częstych redukcji oraz korzystania z najwyższych obrotów w celu uzyskania większej mocy.

Różnice w spalaniu paliwa pomiędzy oszczędną, a dynamiczną jazdą, mogą sięgać nawet 100%. Wśród silników wysokoprężnych  rzadko występują takie rozbieżności. W ich przypadku nie doszło do gwałtownego downsizingu, co w rezultacie pozwoliło uniknąć  konsekwencji.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News