Co to jest olej półsyntetyczny?
Jak nazwa wskazuje olej półsynetyczny jest mieszanką syntetycznych i mineralnych baz olejowych. Konkretnie w jego składzie zwykle mamy 60% oleju mineralnego i około 40% oleju syntetycznego. Takie produkty pochodzą z destylacji ropy naftowej, którą poddaje się uszlachetnieniu.
Niestety oferta takich olejów, nie jest rozwijana i dlatego nie jest odpowiednia dla wszystkich typów silników. W jakich samochodach można i dlaczego takiego oleju używać wyjaśnimy w naszym poradniku.
Olej półsyntetyczny do jakiego silnika?
Taki olej to mieszanka zalecana dla starszych silników. Jeśli posiadamy wiekowe auto, które sporo już przejechało, ale nie wymaga specjalistycznej opieki możemy do jego silnika wlać półsyntetyk. To ze względu na jego właściwości zbliżone do oleju syntetycznego.
Najczęściej z tego typu mieszanek korzystają właściciele pojazdów klasycznych i zabytkowych. Na przykład Mercedesa W124. Nie jest tajemnicą, że tego typu mieszanki znajdziemy także w silnikach pojazdów użytkowych, które działają na wyższych obrotach pod dużym obciążeniem.
Jakie oznaczenie ma olej półsyntetyczny?
Wiadomo, że wymiana oleju silnikowego jest czynnością niezbędną, by utrzymać jednostkę napędową w dobrej kondycji. Przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na to, który olej jaką pełni funkcję. Nieprawidłowe dobranie mieszanki może skutkować uszkodzeniem silnika.
Właściwości oleju określają specjalne symbole zamieszczone na opakowaniach. Oznaczenie lepkości oleju przeznaczonego do użytku w sezonie zimowym – winno zawierać literkę „W’’ (Winter). Wśród takich istnieje 6 niskotemperaturowych klas lepkości oznaczonych liczbami np.: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Im mniejsza liczba tym olej lepiej poradzi sobie podczas mrozów.
W przypadku olejów letnich mamy 5 klas: 20, 30, 40, 50, 60. Im wyższy symbol 40,50 czy 60, tym lepsze smarowanie silnika w wyższych temperaturach. Oleje półsyntetyczne oznacza się zatem w określony sposób: 10W-40, 10W-60 czy 5W-30.
Olej półsyntetyczny w silniku diesla
Silnik samochodu używanego z przebiegiem przekraczającym 300-400 tyś/km, co w przypadku diesla nie jest rzadkością można zalać olejem półsynetycznym. Jeśli zaś taki zakupiliśmy, ale nie mamy pewności jakiego oleju użył poprzedni właściciel samochodu, to olej półsyntetyczny będzie najlepszym rozwiązaniem.
Zaleca się stosowanie olejów syntetycznych w silnikach wysokoprężnych. Niestety oferta olejów półsyntetycznych, nie jest rozwijana. W rezultacie nie są polecane do najnowszych konstrukcji na olej napędowy.
Olej półsyntetyczny w silniku benzynowym
Taki poleca się do użytku głównie w silnikach z wtryskiem wielopunktowym. Taki także świetnie się sprawdzi w przypadku benzyniaków z dużym przebiegiem. Na przykład 10w40 cechuje się dużą uniwersalnością.
Taka mieszanka półsyntetyczna ma wystarczająco dobre parametry, by sprawdzić się w klimacie umiarkowanym, jaki występuje w Polsce. Jak wspominaliśmy powyżej, litera “W” oznacza lepkość zimową, a druga lepkość wysokotemperaturową. Olej o takich parametrach jest zatem odporny na wysokie oraz niskie temperatury i skutecznie redukuje tarcie.
Mieszanka 5W30 to synetyk i półsynetyk jednocześnie, która jest najchętniej kupowana przez kierowców. To olej wielosezonowy, który sprawdzi się w każdych temperaturach. Klasa lepkości 5W dobrze ochronie jednostkę w zimie. Kierowcy korzystają z tego typu mieszanki w samochodach z silnikiem benzynowym, LPG oraz diesla.
Jak często trzeba dokonywać wymiany oleju półsyntetycznego?
W samochodach z przebiegiem ponad 100 tys. kilometrów, olej należy wymieniać co 15 tys. kilometrów. W przypadku samochodów, głównie poruszających się w mieście, albo tych wiekowych można to zrobić nawet co 10 tys. kilometrów.
Czy olej półsyntetyczny można zastąpić syntetycznym?
Istotne jest, aby pamiętać o zasadzie i nie wlewać do silnika oleju syntetycznego, jeśli wcześniej stosowano półsyntetyk. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że mogłoby dojść do rozszczelnienia jednostki, albo doszłoby do spalania oleju.
Dlatego olej podczas wymiany zalewamy według kolejności : syntetyk następnie, półsyntetyk a dopiero potem ewentualnie olej mineralny. To jednak w przypadku gdy silnik będzie już w gorszym stanie technicznym.
Nie jest także wskazane dolewanie do oleju syntetycznego starszego oleju półsyntetycznego. Lepiej nie ryzykować poważnej awarii silnika, do jakiej może dojść na skutek zablokowania kanalików które transportują olej. Czytaj także: Modyfikator tarcia do oleju- co to jest? Czy warto w taki dodatek zainwestować?