Jaki olej do silnika benzynowego? Warto zwrócić uwagę na kilka parametrów

Olej silnikowy to podstawowy, a zarazem najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodach. Bez niego żaden silnik spalinowy nie jest w stanie funkcjonować. Jego niedobór bądź nieodpowiednie parametry skutkują szybkim uszkodzeniem jednostki napędowej. Dlatego przed zakupem warto się upewnić, jaki olej będzie odpowiedni dla naszego samochodu.

jaki olej do silnika benzynowego
Podaj dalej

Na co zwrócić uwagę wybierając olej do samochodu z silnikiem benzynowym?

Wymiana płynu eksploatacyjnego, jaką jest olej silnikowy to czynność, jaką musi wykonywać okresowo każdy kierowca. Przy wyborze odpowiedniego oleju ważne są szczegóły takie jak norma producenta, lepkość i jakość.

Oleje ze względu na metodę produkcji dzielimy na syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralne. Te pierwsze są produktami o najlepszych właściwościach. To ze względu na szybkość rozprowadzania w podzespołach i najlepsze chłodzenie. Ostatnie to bardzo stary typ olejów, które są na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o ochronę silnika i żywotność. Oleje półsyntetyczne to produkt znajdujący się pomiędzy dwoma wcześniej wymienionymi najczęściej stosowany w silnikach z wtryskiem wielopunktowym.

Jeśli chodzi o normy, to w przypadku silników benzynowych są to dwa typu norm: europejska ACEA oraz amerykańska API. W przypadku pierwszej z nich oleje do silników benzynowych oznacza się literą „A” połączoną z cyfrą określającą jego jakość np. A1,A2….do A5. Oleje o najwyższej normie zawierają obecnie w swoim oznaczeniu ten ostatni zapis.

Norma API dla olejów silnikowych określana jest za pomocą litery „S”, ale w jej sąsiedztwie nie jest liczba, a kolejna litera. To ona opisuje w tym przypadku klasę. Oleje z oznaczeniem SP to te, o najwyższej jakości. Czy to wystarczy, by wybrać właściwy olej do naszego benzyniaka?

silnik benzynowy jaki olej

Jaki wybrać olej do silnika benzynowego?

Wybór nie jest łatwy – w końcu oferta olejów do silników benzynowych jest naprawdę bogata. Trzeba się jeszcze wcześniej upewnić, czy dana formulacja jest odpowiednia dla posiadanej jednostki napędowej i czy spełni wszystkie swoje zadania.

Norma to podstawowy parametr, jaki określa producent posiadanego samochodu. Producenci zwykle zamieszczają takie informacje w instrukcji obsługi pojazdu lub na swoich stronach internetowych. Co, gdy producent nie podaje takiej normy?

W takim przypadku podstawowym parametrem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest klasa, o której szerzej pisaliśmy w poprzednim paragrafie. Oleje silnikowe A1 i A2 – będą najtańsze, ale te najczęściej stosuje się w przypadku starszych konstrukcji.

Silnikowe oleje do benzyny A3 to najchętniej wybierane produkty, które pasują do większości benzyniaków, także tych sportowych. Oleje silnikowe z normą A4 i A5 to te preferowane w przypadku silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Świetnie się sprawdza w najnowszych jednostkach napędowych.

Klasyfikacja API to oleje z normą SG, które stanowią dodatkową ochroną przed tworzeniem się zabrudzeń w jednostce. Te z normą SJ to oleje gwarantujące oszczędność paliwa i optymalne warunki pracy zarówno latem, jak i zimą. Oleje z normą SL należą do tych najbardziej popularnych. Zawdzięczają to swojej trwałości, wysokim parametrom ochronnym i zachowaniem odpowiedniej lepkości w niskich i wysokich temperaturach.

lotos-synthetic-plus-5w40-1l-syntetyczny-olej-silnikowy benzyna diesel
olej silnikowy 5W40

Jakiej klasy lepkości oleje są najlepsze dla silnika benzynowego?

Teraz kiedy już wiemy, jaki olej ze względu na normę będzie właściwy dla naszego silnika benzynowego, trzeba wiedzieć, że kolejnym istotnym parametrem, jest jego lepkość. Klasy lepkości ustandaryzowała organizacja SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych).

W przypadku jednostek benzynowych bardzo ważny jest wybór oleju z odpowiednim stosunkiem lepkości letniej do zimowej. Mówią o tym oznaczenia W (od ang. Winter) oraz cyfry np. 10, 20 czy 25. Najbardziej popularny zapis to np. 5W30. Jak to rozszyfrować?

Jeśli w takim zapisie na początku pojawi się cyfra 0, to oznacza lepkość zimową i minimalną temperaturę, w jakiej olej zachowując lepkość, umożliwia swobodny rozruch jednostki. Najmniejsza cyfra to 0, co oznacza, że olej o takiej lepkości świetnie się sprawdzi w niskich temperaturach.
Druga wartość po literze W np. 30 określa z lepkość letnią. Tutaj im wyższa wartość, tym lepsze zachowanie oleju w wysokich temperaturach. W rezultacie można jasno stwierdzić, że trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie: jaki olej do silnika benzynowego wybrać.

Wiadomo, że przede wszystkim należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Zawsze można kupić olej wyższej klasy niż zalecany, ale nigdy nie należy wybierać gorszej opcji. Olej o słabych właściwościach nie zapewni optymalnych warunków pracy silnikowi. Podobnie nie zaleca się obniżania jakości produktu, stosując gorszy olej niż wcześniej użytkowany.

Jaki olej do benzyny z LPG?

Wiadomo, że silniki benzynowe z instalacją LPG wymagają specjalnego traktowania. Czas spalania gazu jest dłuższy niż w przypadku benzyny i może on redukować działanie niektórych dodatków do oleju, zapobiegających antykorozyjnie i oczyszczająco.

Nie ma specjalnych produktów do silników zasilanych gazem, ale korzystający z instalacji LPG powinni pamiętać o częstszej wymianie oleju. To choćby dlatego, że w takim silniku olej jest wystawiony na działanie wyższych temperatur oraz niekorzystnych dla trwałości związków azotu i siarki.

W związku z tym potrzebne są zatem oleje z wyższej półki. Warto na to przeznaczyć oszczędności poczynione na paliwie.
Jaki olej do silnika benzynowego z dużym przebiegiem?

Jeszcze niedawno panowało przeświadczenie, że do silników benzynowych z dużym przebiegiem powinno się stosować olej półsyntetyczny lub mineralny. Obecne praktyki wskazują za zasadne wykorzystywać nowoczesny olej syntetyczny do takich silników.

Specjaliści uważają, że oleje półsyntetyczne i mineralne przyniosą doraźną poprawę, a wiadomo, że użytkownikom zależy na zabezpieczeniu jednostki w dłuższej perspektywie. Inwestycja w pełni syntetyczny olej i tak wyniesie mniej, niż regeneracja zużytych elementów. Wiadomo, że w silnikach o dużym przebiegu dochodzi do zużycia pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych. CZYTAJ TAKŻE: Ile powinno być oleju w silniku? Jak często dolewać olej do silnika? Ogromny odsetek kierowców nie ma takiej wiedzy

Przeczytaj również