MG Motor idzie pod prąd. Radzi sobie znacznie lepiej niż BYD na najważniejszym rynku Europy

Prawdą jest, że europejski rynek jest dziś pełen ofert producentów z Chin. Jednak pomimo korzystnej oferty trudno jest o sukces. MG Motor nie może się pochwalić sławą BYD, ale wydaje się, że najlepiej rozumie potrzeby klientów Starego Kontynentu. Świadczą o tym wyniki na najważniejszym rynku w Europie.

SUV MG HS 2025 wnętrze
Podaj dalej

Europa dla wielu chińskich producentów jest zbyt skomplikowanym rynkiem

Strategi chińskich marek nie zawsze wiodą do sukcesu. Metody zdobycia klientów są często imponujące. Na przykład Lynk &Co ma zwyczaj zapraszać potencjalnych klientów na gorący napój w modnej atmosferze lounge w stylowym klubie, Zeekr i Polestar mają salony na bulwarach, a Nio wystawia ofertę we flagowych sklepach. To wydaje się bardzo kreatywne koncepcje, a jednak nie działają.

Na najważniejszym europejskim rynku w Niemczech Polestar sprzedał około 2600 pojazdów, Nio zaledwie 338 a Lynk & Co jeszcze mniej, bo tylko 67. Tymczasem lista chińskich marek obecnych w tym kraju nie kończy się na tej trójce. Bywa, że niektórzy inni producenci samochodów z Chin nie trafiają nawet na listę Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA). To efekt tego, że sprzedaż jest marginalna. Nawet gigant taki jak BYD będący jednym z największych na świecie producentów samochodów elektrycznych, nie może się pochwalić znaczącym sukcesem. Do października 2024 miał 2137 nowo zarejestrowanych pojazdów w Niemczech. To mało, jeśli weźmiemy pod uwagę, że miał możliwość dotrzeć do milionów dzięki temu, że był oficjalnym partnerem mistrzostw UEFA Euro 2024.

Przyczyn upatruje się w fakcie, że producenci traktują Europę jako jeden organizm. Tymczasem każdy rynek rządzi się swoimi prawami. W związku z tym strategie sprzedaży powinny uwzględniać potrzeby klientów w danym kraju. Europa to nie Chiny, a w Niemczech nie rządzą młodzi, bo największy odsetek kupujących ma 50 lat. Ponadto 60% sprzedaży w Niemczech to samochody zakupione na potrzeby floty firmowej.

odnowiony SUV MG HS 2025
MG HS 2025, model jest niekwestionowaną gwiazdą oferty Morris Garage

MG Motor ma inną strategię i trafiło w dziesiątkę

Receptą na sukces nie są salony przy deptakach, ani zakup samochodu w long barze. MG Motor stawiając na wykorzystanie  istniejącej infrastruktury, poradziło sobie w Niemczech lepiej, niż BYD. Samochody byłej brytyjskiej marki można kupić w 140 salonach samochodowych w Niemczech. Dzięki temu może pochwalić się sukcesem. Tylko od stycznia do sierpnia MG zarejestrowało ponad 18 000 nowych pojazdów. W efekcie jest największą chińską gwiazdą na najważniejszym europejskim rynku. Jej zalety dostrzeżono także w Polsce, gdzie ulubionym SUV-em marki jest HS.

Marka oferuje swoje samochody w Niemczech zarówno klientom indywidualnym, jak i korporacjom. Każdy z 9 modeli Morris Garage może w efekcie stanąć na firmowym parkingu. Oprócz korzystnych form finansowania oferuje ponad 135 punktów serwisowych w Niemczech.

Wejście do flot firmowych mogłoby podbić słupki sprzedaży, ale wydaje się, że chińscy producenci nie doceniają potencjału tego modelu sprzedaży. Tymczasem na Europę trzeba mieć pomysł i dobrze jest go skonsultować z ekspertami rynku. Fakt, że tego się nie robi, spowodował, że Great Wall Motor całkowicie zniknął z Europy, a BYD niedawno oddzielił się od swojego europejskiego importera i chce mieć pewność, że w przyszłości będzie sprzedawał tu więcej samochodów.

Nie jest tajemnicą, że w Europie wciąż panuje sceptycyzm, jeśli chodzi o chińskie marki. Francja zamknęła dotacje dla pojazdów elektrycznych z Chin, a UE zatwierdziła karne cła na tego typu pojazdy. Jeśli Niemcy zdecydują się je wprowadzić, co jest wątpliwe, to będzie trudno o sprzedażowy sukces na tym rynku. Ponadto nie jest tajemnicą, że Chiny mogą w odwecie także wprowadzić cła, a w efekcie niemieckie marki obecne na tamtejszym rynku ucierpią. Dla wielu oznaczałoby to znaczny spadek przychodów.

MG Motor sprzedaż na niemieckim rynku
Wyniki sprzedaży chińskich marek w Niemczech w okresie od stycznia do października 2024, dane: KBA

źródło: Automobilwoche, KBA

Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

Przeczytaj również