To kolejna rekompensata, jaką może uzyskać kierowca wadliwego diesla
Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) już w maju orzekł, że Volkswagen ponosi generalną odpowiedzialność za szkody wynikające z manipulacji spalinami w pojazdach z silnikiem diesla EA 189 (az.: VI ZR 252/19).
To oznacza, że umowa kupna zostaje unieważniona, a poszkodowany kierowca może żądać zwrotu ceny zakupu pomniejszonej o rekompensatę za przejechane kilometry. W zamian za to musi zwrócić samochód.
W lipcu BGH podjął kolejną decyzję, przyjazną poszkodowanym w aferze emisyjnej kierowcom. Trybunał orzekł, że poszkodowani nabywcy samochodów mają również prawo do tzw. drobnych roszczeń odszkodowawczych przeciwko VW.
Oprócz tej tzw. dużej rekompensaty BGH utorował drogę poszkodowanym kierowcom do uzyskania niewielkiego odszkodowania, tytułem obniżonej wartości samochodu z wadliwym silnikiem diesla.
Kierowcy mogą domagać się rekompensaty, za utratę wartość samochodu
Sprawa, która znalazła swój finał w Trybunale, dotyczyła kierowcy, który kupił VW Passata z silnikiem EA 189 w lipcu 2015 roku. Kilka tygodni po zakupie wybuchł skandal związany z silnikami diesla.
Producent wycofał samochody z rynku i dokonał aktualizacji oprogramowania, które również zainstalował właściciel Passata. Pomimo tego wystąpił z roszczeniami odszkodowawczymi, bo z powodu manipulacji spalinami samochód był wart mniej, niż zapłacił za niego właściciel.
Decyzja BGH z 6 lipca 2021 r. utorowała drogę kierowcy Volkswagena Passata do uzyskania finansowego zadośćuczynienia i pozwoliła zachować samochód.
Wyższy Sąd Okręgowy w Stuttgarcie uznał roszczenie o odszkodowanie za obniżoną wartość za zasadne i BGH potwierdził tę decyzję.
Trybunał jasno stwierdził, że VW jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania za umyślne, niemoralne postępowanie. Zamiast dużego odszkodowania, tj. zwrotu ceny zakupu pomniejszonej o odszkodowanie za użytkowanie na poczet zwrotu pojazdu, właściciel Passata mógł zatrzymać samochód i domagać się odszkodowania za obniżoną wartość.
BGH wyjaśnił, w jaki sposób obliczyć kwotę utraty wartości
O wysokości rekompensaty decyduje porównanie wartości samochodu i ceny zakupu w momencie zawarcia umowy. Ponadto należy wziąć pod uwagę, czy aktualizacja oprogramowania wpłynęła na wartość Passata.
W dalszym postępowaniu sąd w Stuttgarcie musi ustalić rzeczywistą obniżkę ceny w kolejnej procedurze o ustalenie kwoty odszkodowania.
Tym samym orzeczenie niemieckiego trybunału toruje drogę wszystkim poszkodowanym kierowcom. Każdy, kto posiada samochód z wadliwym silnikiem diesla, będzie mógł zatrzymać samochód nawet gdy jest już po aktualizacji oprogramowania.
W rezultacie kierowcy bez obaw będą mogli zwrócić się do sądów z roszczeniami o wypłatę rekompensaty. Jak mówią prawnicy, wysokość roszczenia o odszkodowanie zależy od indywidualnego przypadku.