Dlaczego trzeba docierać hamulce po wymianie?
Podstawowym i zasadniczym celem docierania jest głównie odłożenie na tarczy hamulcowej cienkiej warstwy materiału, tzw. filmu ciernego. Grubość tej warstewki nie przekracza kilku mikronów. Istotę procesu trafnie odzwierciedla termin „bedding process”, który w tłumaczeniu oznacza „proces ścielenia (zasłania)”, czyli właśnie odkładania na tarczy filmu ciernego, na którym pracuje klocek.
Prawidłowo odłożony na tarczach film cierny zwiększa współczynnik tarcia. Tym samym przekłada się na efektywne działanie hamulców. Wszyscy znamy to wrażenie, że tuż po wymianie klocki niestarannie hamują. Ponadto film cierny ma jeszcze jedno zadanie – chroni powierzchnię tarczy przed przegrzaniem.
Klocki o podwyższonych parametrach posiadają wyższą odporność na przegrzanie. W rezultacie lepiej chronią tarczę, a ich film cierny będzie wytrzymalszy.
Kiedy wymieniamy jedynie klocki hamulcowe, to warto wiedzieć, że należy dokonać przetoczenia tarcz hamulcowych podczas wykonywania takiego serwisu w samochodzie. Nie tylko ze względu na prawidłowość procesu docierania klocków.
Przetoczenie tarcz wyrównuje ich powierzchnie robocze, więc w efekcie unikniemy miejscowego przegrzania i pisków podczas hamowania, a klocki mogą się równomiernie dotrzeć. Jak wiadomo podczas pracy przylegają do siebie całą powierzchnią. Ponadto film cierny lepiej odłoży się na świeżej powierzchni.
Jak dotrzeć hamulce po wymianie – procedura
Kierowcy robią to według dwóch wybranych zasad. Według pierwszej należy unikać gwałtownego hamowania pokonując pierwsze 200-300 km w warunkach miejskich. Ponadto kierując się tą zasadą należy pamiętać, aby pierwsze hamowania wykonywać z prędkości mniejszej niż 50 km/h i nie zatrzymywać się do zera.
Ważne jest także, by ciągu tego okresu docierania starać się jak najczęściej korzystać z hamulców. Należy też unikać: zatrzymywania samochodu na końcu drogi hamowania, ostrego hamowania, jazdy z dodatkowym obciążeniem, ze stromych wzniesień i trzymania nogi na hamulcu stojąc na światłach.
Postępując według drugiej zasady stosujemy szybszy proces docierania hamulców. Podczas procedury docierania hamulców w ten sposób należy dokonać serii hamowań z różnej prędkości. Wygląda to następująco:
– należy wykonać 6-10 hamowań z 50km/h do 10km/h – nie wolno w tym czasie dopuścić do zatrzymania samochodu lub zablokowania kół!
– następnie należy wystudzić układ hamulcowy poprzez pokonanie kilku kilometrów bez używania hamulców
– potem znów wykonać 2-3 hamowania z 80km/h do 10km/h – bez dopuszczania do zatrzymania samochodu lub zablokowania kół!,
– następnie ponownie wystudzić układ hamulcowy poprzez pokonanie kilku kilometrów bez używania hamulców.
Z tej ostatniej metody często korzystają kierowcy jeżdżący zawodowo lub dla przyjemności po torach wyścigowych. Wystarczy jeden lub dwa Track Day’u, by klocki trzeba było wymieniać. Sprawdzi się ona także w przypadku, gdy niedługo po wymianie musimy się udać w dalszą trasę.
W takim przypadku specjaliści zalecają, by pamiętać o nieprzekraczaniu przepisowych 140 km/h przez pierwsze 200 km od wykonania procedury wymiany. Prawdopodobieństwo przegrzania tarcz i klocków jest wtedy wysokie.
Ile docierać nowe hamulce?
W czasach, gdy nowe samochody nie wymagają specjalnego traktowania, nowe klocki nadal tego potrzebują. Według specjalistów z Ferodo nawet na dystansie 300 km. Docieranie nowych klocków hamulcowych pomaga poprawić skuteczność hamowania.
Idealna współpraca pomiędzy klockiem a tarczą nie powstaje w trakcie montażu nowych części. Wymaga czasu i pewnych konkretnych działań ze strony kierowcy samochodu.
Czy po wymianie klocków trzeba odpowietrzyć hamulce?
Odpowietrzanie układu hamulcowego przeprowadza się za każdym razem, kiedy wymieniane są klocki i tarcze hamulcowe. Pominięcie tej czynności może doprowadzić do zapowietrzenia układu hamulcowego.
Co prawda odpowietrzanie układu hamulcowego nie jest bardzo skomplikowaną czynnością jednak trzeba ją wykonać we właściwy sposób. Nie wszyscy muszą czuć się na siłach, więc lepiej zwrócić się o pomoc do osoby, która wie, jak się za to zabrać lub wybrać się do warsztatu
Czy nowe klocki hamulcowe śmierdzą?
Pod koniec docierania, może nam towarzyszyć lekki zapach „palącego się” układu frykcyjnego klocka hamulcowego. Taka sytuacja jest normalna i świadczy o tym, że wszystko wykonano poprawnie.
Wystarczy wtedy pozwolić ostygnąć hamulcom podczas jazdy. W tym czasie jednak nie wolno się zatrzymywać na dystansie co najmniej 5 km. Należy także unikać mocniejszych wyhamowań. Przy próbie gwałtownego hamowania przed uprzednim dotarciem hamulców, może dojść do punktowego przegrzania materiału i zeszklenia powierzchni klocków. Czytaj także: Hamulce. Dlaczego są kluczowe dla bezpieczeństwa?