Z poniższej publikacji dowiesz się:
Zimowe opony używane – jak je kupić mądrze i nie stracić?
To już najwyższy czas na wymianę ogumienia na zimę. Nie ma co prawda za to mandatu, ale konsekwencje jazdy zimą na oponach letnich mogą mieć wpływ na zasobność portfela. Co ważne istnieje także duże ryzyko utraty zdrowia. Zimowe opony ze względu na swoją konstrukcję stanowią lepsze zabezpieczenie przed utratą przyczepności na drodze zimą.
Nowe ogumienie to spory wydatek, im wyższej klasy opony, tym większy. Wiadomo jednak, że na tym elemencie nie warto oszczędzać. Czy w związku z tym zakup używanych zimówek to dobry pomysł?
Jak najbardziej tak. Warto jednak zwrócić uwagę na szereg czynników jeszcze przed takim zakupem. Podstawowym kryterium, na jakie należy zwrócić uwagę to data produkcji takiego ogumienia.
Wszystkie, które mają ponad 5 lat, nie gwarantują bezpiecznej jazdy nawet jeśli bieżnik ma jeszcze odpowiednią, wymaganą przepisami wysokość. Guma bowiem się starzeje, jak każdy materiał i po tym czasie traci swoje właściwości. Nie będzie już tak elastyczna, jak w tych nowszych. Ponadto mogą się na niej pojawiać pęknięcia, które zdyskwalifikują ją jako właściwą do jazdy. Taki zakup może się więc okazać stratą pieniędzy.
Skoro już mowa o bieżniku, to ten także powinien spełniać nie tylko kryteria określane przepisami, ale także uwzględniać fakt, że producenci nie zalecają korzystania z zimówek, jeśli bieżnik sięga poniżej 4-4,5 mm. Granica określona przepisami to 1,6 mm, ale co wielokrotnie podkreślano, jest ona zaniżona. Przeprowadzone badania wykazują, że zbliżający się do punktu krytycznego bieżnik nie gwarantuje skuteczności hamowania zimą. W związku z tym lepiej kupić oponę zimową z bieżnikiem od 4 mm w górę. Wszystko zależy bowiem, jak długo chcemy z niej korzystać, czy tylko jeden sezon, czy dłużej. Przypominamy, że badanie bieżnika warto przeprowadzić w kilku miejscach opony. To dlatego, że ogumienie nie ściera się równomiernie.
Jak nie przepłacić za używane zimowe opony?
Ważnym kryterium takiego zakupu zimowego ogumienia jest także cena. Niektórzy oferujący takie opony potrafią zawyżać ceny. Wtedy warto przemyśleć, czy nie lepiej opłaca się kupić nowe, ale z nieco niższej półki.
Utarło się wśród kierowców, że dobre opony używane nie powinny kosztować więcej niż 1/4 ceny swoich nowych odpowiedników. Gdyby jednak się okazało, że mają za sobą ledwo jedną zimę, są markowe i ich stan określamy jako idealny, to warto zapłacić nawet te 50- 60% ceny nowych.
To właśnie duży plus takich transakcji, bo często na zakup markowego, ale nowego ogumienia wysokiej klasy nas zwyczajnie nie stać. Zanim jednak zakupu dokonamy, warto jest takie opony obejrzeć na żywo. To pozwoli uniknąć rozczarowań pomiędzy rzeczywistą kondycją a towarem przedstawionym na zdjęciu.
Dlaczego nie warto kupować używanych opon zimowych?
Wśród kierowców nie brakuje przeciwników takich zakupów. Taka postawa ma zwykle źródło w zdobytym przez lata doświadczeniu. Zdarzało się bowiem, że zimowe opony używane w chwili zakupu nie wykazywały niepożądanych zmian w swojej strukturze, co zmieniało się z chwilą ich napompowania. Nierzadko pojawiały się także wibracje podczas jazdy, które były efektem ukrytych wad opony, trudnych do stwierdzenia w momencie zakupu. Ponadto takie często nie zapewniają maksymalnej trakcji na śniegu, lodzie oraz błocie pośniegowym.
Dla niektórych kierowców zaś zakup opony używanej jest nie do pomyślenia, bo jest równoznaczny z oszczędzaniem na własnym bezpieczeństwie, co jest niedopuszczalne. Kierowcy w tej grupie wolą skorzystać z mniej prestiżowych i wcale niezłych produktów tańszych marek, niż poszukiwać używanego ogumienia. Decyzję, czy kupić zimowe opony używane, czy nowe, podejmujemy według własnego uznania. Zawsze jednak ze świadomością, że będzie miał duże znaczenie nie tylko dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Także dla innych użytkowników ruchu.