Chiński producent po raz pierwszy w TOP 10 globalnego rankingu
Nie jest tajemnicą, że tempo rozwoju chińskich pojazdów oraz oferowane przez ich producentów technologie spędzają sen z oczu ich zagranicznym odpowiednikom. Zarówno w Europie, jak i za oceanem analitycy od dłuższego czasu ostrzegają przed pojazdami produkowanymi w Chinach. Zwłaszcza te elektryczne są pod lupą europejskich i amerykańskich polityków. Istnieją bowiem obawy, że korzystny stosunek jakości i ceny zagrozi pozycji uznanych producentów.
Wiadomo już, że USA podniesie cła importowe, o których w pierwszej kolejności mówiła Unia Europejska, która obecnie prowadzi dochodzenie, czy chińscy giganci nie sięgają po metody pozostające wbrew przepisom o konkurencyjności.
Nie jest tajemnicą, że cła importowe w UE dotknęłyby także np. Dacie Spring i Teslę Model 3. Nie są jednak tak przesadne, jak mogłoby się do niedawna wydawać. To chociażby dlatego, że nigdy wcześniej nie widzieliśmy ich w czołówce globalnego rankingu sprzedaży, a dziś Geely trafia do TOP 10. Czytaj także: Nowy SUV chińskiego giganta Geely będzie kosztował jedyne 54 000 zł. Ujawniono oficjalne zdjęcia
To pierwsza taka sytuacja, gdy BMW i Mercedes przegrywają z azjatyckim gigantem
Geely jest pierwszym chińskim producentem, który znalazł się w pierwszej dziesiątce globalnego rankingu sprzedaży samochodów.
Według Nikkei Asia w pierwszym kwartale 2024 r. Grupa Geely – formalnie Zhejiang Geely Holding Group – sprzedała 730 000 pojazdów na całym świecie. Taka sytuacja ma miejsce po raz pierwszy. Po raz pierwszy także marki tj. BMW i Mercedes przegrywają z chińskim producentem samochodów.
Geely jest właścicielem kilku uznanych marek. Należy do nich m.in. Volvo, Lotus, Polestar i Zeekr. Wolumen sprzedaży giganta wzrósł o 27% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to Geely znajdowało się na 12. miejscu na świecie.
Wyjątkowa promocja dla kierowców. Odbierz bon o wartości 120 zł na paliwo
Na szczycie rankingu znajduje się Toyota Motor, osiągając w pierwszym kwartale 2024 r., sprzedaż 2,52 mln pojazdów (spadek o 5% rok do roku). Tuż za nią znalazła się Grupa Volkswagen z 2,1 mln samochodów (wzrost o 3%). Na dalszej pozycji znajduje się Hyundai Motor Group z 1,76 mln pojazdów (spadek o 2%).
Warto wiedzieć, że inni giganci tj. BYD, Chery Automobile i SAIC Motor postarały się o miejsce na liście TOP 20 największej sprzedaży na świecie. Łącznie pięciu chińskich graczy odnotowało łączny wzrost sprzedaży o ponad 20% rok do roku.
W całym 2023 r. Chiny wyeksportowały 1,2 mln tzw. pojazdów nowej energii (hybrydy, hybrydy typu plug-in i w pełni elektryczne pojazdy). To o 78% więcej w stosunku do ubiegłego roku. Ten trend się nie zmieni. Mało tego eksperci szacują, że w przyszłym roku eksport pojazdów z Chin wzrośnie do 3,5 miliona pojazdów. Przyczynia się do tego coraz większa konkurencja na rodzimym rynku i nadwyżki pojazdów w Chinach.