Dlaczego z opony uchodzi powietrze? O tym powinienieś wiedzieć

Dlaczego z opony uchodzi powietrze? O tym powinienieś wiedzieć

ciśnienie i stan opony

Podaj dalej

Wbrew powszechnym opiniom, opona wcale nie musi być dziurawa, żeby schodziło z niej powietrze. Przyczyn nieszczelności opony może być bardzo wiele. Gdzie ich szukać?

Zadbaj o opony i sprawdzaj ich stan

Jeżeli musisz regularnie dopompowywać powietrze do koła, powinno to cię skłonić do poszukania przyczyny, dlaczego opona nie spełnia parametrów.
Wielu kierowców niestety nie zauważa faktu, że z opony powoli uchodzi powietrze. Jak wiadomo jazda ze zbyt niskim ciśnieniem, wpływa zarówno na bezpieczeństwo podróżowania, jak i przyspiesza zużycie ogumienia.

Dlatego warto, chociażby wizualnie oceniać stan, w jakim są opony i felgi. W przypadku wątpliwości co do ich stanu i szczelności, można skorzystać ze starego sposobu i użyć wody z mydłem, które pozwolą wykryć nieszczelności.

Bardziej profesjonale metody wykrycia nieszczelności należy przetestować w warsztacie wulkanizatora.

stan opony
freepic

Dlaczego z opony uchodzi powietrze? Przyczyn jest wiele

Najczęstszą, co nie znaczy, że jedyną przyczyną nieszczelności opony jest metalowy przedmiot wbity w czoło bieżnika, np gwoździe. W przypadku gdy trafisz na takie znalezisko, lepiej samodzielnie go nie wyciągać. Wbrew pozorom dopóki pozostaje w oponie, dopóty spowalnia ucieczkę powietrza.

Pozostali winowajcy to często wynik zaniedbań ze strony kierowcy, zatem podpowiadamy na co powinieneś zwrócić uwagę.

Stan, w jakim znajduje się łączenie opony z felgą

Podczas eksploatacji samochodu na rancie felgi gromadzą się zabrudzenia, mogą to być również pozostałości starej pasty montażowej. Wbrew pozorom mogą być powodem uchodzenia powietrza z opony.

W związku z tym, miejsce w którym opona styka się z obręczą, powinno być dokładnie czyszczone przy każdej wymianie opon.

stan opony

Stan wentyli w oponie

Sparciały wentyl to znany winowajca, który powoduje, że powietrze ucieka z opony. Korpusy wentyli wykonano z gumy, która z czasem parcieje i co za tym idzie traci szczelność. Dlatego trzeba je wymieniać co 3-4 lata.

Szczelność zaworu wentyla

Uszkodzony zawór wentyla to usterka, którą usuniemy sami, bez wizyty u wulkanizatora. Jeśli wkręcany w korpus wentyla zawór traci szczelność, co można sprawdzić korzystając z wyżej wspomnianej metody, wystarczy go wymienić.

Korozja w miejscu osadzenie wentyla

Otwór montażowy w feldze co do zasady powinien być czysty i pozbawiony korozji. Nieregularna powierzchnia sprawia, że jest idealny, jeśli chodzi o powstawanie nieszczelności. Miejsce, w którym są osadzone wentyle przy każdej ich wymianie, winno być wyczyszczone i posmarowane pastą.

Stan czujnika ciśnienia opony

Jeżeli posiadasz wentyle, zintegrowane z czujnikami ciśnienia opony powinieneś wiedzieć, że one też mogą się przyczynić do ubytku powietrza z kół. Za nieszczelność najczęściej są winne sparciałe gumowe uszczelki.

Powierzchnia i stan felg

Wbrew pozorom nie każde pęknięcie felgi jest widoczne gołym okiem. Bywa i tak, że usterkę ciężko jest dostrzec, jeśli „ukryje się” pod lakierem. Niestety nie wszystkie uszkodzenia felgi da się naprawić.

Podobnie jak korozja, pęknięcie może stać się źródłem nieszczelności opony. Skorodowana na wylot felga nie nadaje się już do naprawy i należy ją wymienić.
Jeżeli posiadasz stylowe skręcane obręcze kół, warto, abyś o nie szczególnie zadbał. Nieszczelności, jakie mogą powstać na połączeniu części, są często miejscem, przez które ucieka powietrze z kół.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News