Audi pokazało światu swoje nowe ulepszone spalinowe A5
Według zapowiedzi dyrektora generalnego marki premium Gernota Döllnera Audi oficjalnie zaprezentowało swoją nową rodzinę modelu A5. Zaprojektowane na unowocześnionej wersji platformy MLB Evo koncernu Volkswagen, według dyrektora marki Audi A5 ma być bardziej wydajne.
Nowe modele z rodziny A5 dzięki zaawansowanej technologii Matrix LED mają bardziej nowoczesną i konfigurowalną sygnaturę świetlną. Osłona chłodnicy Singleframe, teraz szersza i z wewnętrzną siatką, pomija cienkie chromowane listwy stosowane w Audi.
Audi podkreśliło muskularność modelu, co jest widoczne we wszystkich liniach nadwozia, które jest niższe i bardziej płaskie. Tył modelu także doczekał się ulepszeń pod kątem wizualnym. Reflektory przednie i tylne są zaprojektowane trójwymiarowo, oferują opcjonalne cyfrowe sygnatury świetlne, łącząc w ten sposób świat fizyczny z cyfrowym.
Nowa technologia oświetlenia zwiększa bezpieczeństwo na drodze – na przykład dzięki nowemu oświetleniu komunikacyjnemu. Dynamiczne efekty świetlne podczas odblokowywania i opuszczania pojazdu odzwierciedlają estetykę ruchu jako część DNA Audi light.
Nowoczesne technologie na pokładzie
Skoro Audi zastosowało zaawansowane technologie oświetlenia zewnętrznego, to takich samych nie zabrakło także w kabinie nowego Audi A5.
Deskę rozdzielczą zajmuje teraz duży cyfrowy ekran o wysokiej rozdzielczości, taki jaki znamy z pokładu SUV-a Q6 e-tron. Korzysta on z technologii OLED w dwóch tworzących go sekcjach.
Jedna znajduje zastosowanie dla głównego oprzyrządowania, a druga do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego system. Opcjonalnie nowe Audi A5 można wyposażyć w trzeci ekran – dla pasażera na przednim siedzeniu. Pokryto go specjalną folią tak, aby nie rozpraszał kierowcy.
Kolejna nowość to wielofunkcyjna kierownica z dotykowymi elementami sterującymi, spłaszczona z w górnej i dolnej krawędzi. Tunel środkowy także ma nowy wygląd i widzimy, że dźwignia zmiany biegów została zastąpiona selektorem.
Nowe A5 ma konfigurowalny wyświetlacz head-up, który został jeszcze bardziej rozwinięty w porównaniu do swojego poprzednika. Po raz pierwszy kierowcy mają teraz możliwość sterowania funkcjami pojazdu i systemu informacyjno-rozrywkowego za pośrednictwem wyświetlacza head-up.
W gamie modeli A5 wiele wydajnych silników do wyboru
Nie jest tajemnicą, że nowe Audi A5 bazuje na nowej, bardziej zaawansowanej platformie o nazwie PPC. Nie ma ona nic wspólnego z PPE, ale łączy je jedno: sieć elektryczna i elektroniczną 800 V, która umożliwia napędzanie tej limuzyny i kombi nową generacją silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w technologię MEV.
Jeśli chodzi o mechanikę, to podstawowy silnik ma pojemność 2,0-litra i moc 150 KM. Opcjonalnie dostępny jest ten sam silnik o mocy 204 KM i z napędem quattro ultra. Silnik TFSI wyposażono w turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny (VTG). Pracuje w oparciu o zmodyfikowany proces spalania, który jest szczególnie oszczędny pod względem zużycia paliwa przy częściowym obciążeniu.
Silnik 2.0 TDI o mocy 204 KM wyznacza nowe standardy w modelu A5 dzięki technologii MHEV plus. Rozwija moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Wariant wysokoprężny jest dostępny z dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem na przednie koła lub z quattro ultra. Aby zwiększyć wydajność i komfort, silnik jest częściowo zelektryfikowany za pomocą nowego 48-woltowego systemu MHEV plus.
Nowe Audi S5 z charakterystycznymi czterema rurami wydechowymi z tyłu dysponuje potężnym 3,0-litrowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o maksymalnej mocy 365 KM. Po raz pierwszy ma turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny (VTG) i technologię MHEV plus. Zmodyfikowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów S tronic w Audi S5, zaprojektowana z myślą o większym momencie obrotowym, zmniejsza ciężar na przedniej osi, co poprawia zwinność. To propozycja w sam raz dla spragnionych bardziej sportowych wrażeń.
Jakie ceny dostanie nowe Audi A5 i kiedy trafi do salonów?
Nowe Audi A5 zjedzie z taśm produkcyjnych fabryki w Neckarsulm trafi do dealerów przed końcem roku. Na początek w gamie podstawowych silników, która stopniowo się poszerzy w ciągu 2025 roku.
Audi A5 Sedan trafi do oferty w Niemczech od lipca w cenie początkowej zaczynającej się od 45 200 EUR. W standardzie otrzyma m.in. nawigację, elektrycznie sterowaną tylną klapę i funckję ładowania indukcyjnego telefonu.