Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Kajetanowicz i Szczepaniak mistrzami świata
Zgodnie z punktem 1. regulaminu ramowego Rajdowych Mistrzostw Świata na sezon 2023, WRC dzieliło się na kilka różnych klas. Mistrzostwo świata można było zdobyć m.in. w kategorii WRC 2 Challenger – zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i pilotów. Klasa Challenger przeznaczona była dla tych, którzy nie wygrywali wcześniej mistrzostwa w żadnej z kategorii oraz dla tych, którzy nie byli nominowani do zdobywania punktów przez zespoły fabryczne. Można powiedzieć w dużym skrócie, że były to mistrzostwa dla zespołów prywatnych.
![rajd japonii kajetan kajetanowicz wrc orlen team](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F11%2Frajd-japonii-kajetan-kajetanowicz-wrc-orlen-team-2-jpg.webp)
Zgodnie z punktem 6.5.3 regulaminu ramowego WRC, tytuły przyznane miały być kierowcy oraz pilotowi, który nazbiera najwięcej punktów w 6 z 7 rajdów, w których zgłosił się do punktowania. Wyjaśnijmy dokładnie jak to działa. Zawodnik w samochodzie Rally2 może przejechać wszystkie rundy sezonu. Bez względu na to, czy startuje w klasie WRC 2, czy WRC 2 Challenger, czy w obu. Natomiast może nominować wyłącznie 7 rajdów, w których będzie zbierał punkty. W pozostałych wystartować może, natomiast nie zapunktuje i nie odbierze tam punktów innym. Z tych 7 rajdów liczy się najlepszych 6 rezultatów – najgorszy zostaje skreślony.
Kajetanowicz i Szczepaniak rozpoczęli sezon mistrzostw świata od Rajdu Meksyku. Załoga ORLEN Rally Team wygrała 19 z 22 rozegranych odcinków specjalnych. Prowadziła w rajdzie od początku, do samego końca. Na mecie Polacy sygnowali się przewagą w wysokości 3 minut nad drugą załogą. Automatycznie Polacy objęli prowadzenie w mistrzostwach świata. Ex-aequo z duetami Nikołaj Griazin / Konstantin Aleksandrow, który wygrał w Monte Carlo i Sami Pajari / Enni Malkonen, który wygrał w Szwecji. Nikt wtedy nie miał świadomości, że to właśnie między tymi trzema duetami rozstrzygną się losy mistrzostwa świata.
![rajd japonii kajetan kajetanowicz wrc orlen team](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F11%2Frajd-japonii-kajetan-kajetanowicz-wrc-orlen-team-3-jpg.webp)
Droga pełna sukcesów
Następnie Polacy nominowali do punktowania bardzo dobrze im znany Rajd Sardynii. Załoga ORLEN Rally Team wygrała tam kilka prób i przez najdłuższą część rajdu była na prowadzeniu. Przede wszystkim był to pierwszy rajd, w którym cała trójka pretendentów do tytułu spotkała się na oesach. Polacy wygrali rajd, a dwie pozostałe załogi nawet nie zapunktowały, nie wytrzymując presji. Następnie załoga ORLEN Rally Team przeniosła się do Kenii, na Rajd Safari. Trzeci start – trzecie zwycięstwo. Tym razem również w WRC 2. Z przewagą prawie 11 i pół minuty nad drugą załogą…
![rajd japonii kajetan kajetanowicz wrc orlen team](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F11%2Frajd-japonii-kajetan-kajetanowicz-wrc-orlen-team-4-jpg.webp)
Kajetanowicz i Szczepaniak nominowali do punktowania również Rajd Akropolu w Grecji. Tam ostatecznie dojechali na drugim miejscu, ze stratą zaledwie 20 sekund do zwycięzców. Pechowym niestety okazał się Rajd Chile. Tam Polacy zmuszeni byli do wycofania się z rywalizacji z powodu problemów z zawieszeniem. Nasza załoga odbiła się jednak podczas Rajdu Europy Centralnej. Tam Kajetan i Maciek zajęli 3. miejsce. O losach tytułu miał zdecydować Rajd Japonii – finałowa runda Rajdowych Mistrzostw Świata.
Mistrzostwo w kraju kwitnącej wiśni
Przed startem Rajdu Japonii liderami WRC 2 Challenger byli Pajari i Malkonen. Oni mieli na swoim koncie 118 punktów… natomiast mieli też przejechane wszystkich 7 rajdów. To oznaczało, że w Japonii owszem – mogliby się pojawić – natomiast nie będą tam punktowali. Oczywistością było to, że fiński duet na daleki wschód nie pojedzie, ponieważ nie miało to dla nich żadnego sensu. Z żadnego punktu widzenia. Natomiast wciąż byli w walce o mistrzostwo świata – nawet siedząc w domu.
![rajd japonii kajetan kajetanowicz wrc orlen team](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F11%2Frajd-japonii-kajetan-kajetanowicz-wrc-orlen-team-5-jpg.webp)
Griazin z Aleksandrowem mieli 96 punktów, Kajetanowicz ze Szczepaniakiem 108. Czysto teoretycznie żadna z tych załóg mogła nie zdobyć wystarczającej liczby punktów w Japonii, aby prześcignąć Finów. Natomiast analizując listę zgłoszeń byliśmy raczej pewni tego, że tak się nie stanie. Mieliśmy przeświadczenie, że jedna z tych załóg rajd wygra, a druga zajmie drugie miejsce. I taki scenariusz dawałby tytuł Polakom. Kajetanowicz i Szczepaniak potrzebowali do mistrzostwa podium. Bez względu na to, które by to było miejsce na tym podium.
![rajd japonii kajetan kajetanowicz wrc orlen team](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F11%2Frajd-japonii-kajetan-kajetanowicz-wrc-orlen-team-6-jpg.webp)
Załoga ORLEN Rally Team miała swój cel i wypełniła go w 100 procentach. Polacy dojechali do mety na 2. miejscu i zostali mistrzami świata. Decydujący cios zostawili sobie na ostatnią rundę i spełnili swoje marzenie. To był wspaniały sezon Kajetanowicza i Szczepaniaka. Z niecierpliwością będziemy czekali na to, co przyniesie dla nich przyszłość. Kajto ma już tytuły mistrza Polski, Europy i świata. Chociaż – jak dobrze wiemy – w samym WRC jest jeszcze coś do wygrania…