Dlaczego ten samochód jest tak pożądany?
Dla wielu Polaków absolutną koniecznością jest samochód z napędem na wszystkie cztery koła. Kwestią umowną jest to, czy ma być to napęd stały, czy też „dołączany”. Teoretycznie lepszą opcją może być ten drugi. Kiedy nie trzeba, mamy napęd tylko na jedną oś, natomiast kiedy warunki się zmieniają, dołącza się drugi napęd i on wyciągnie nas z tarapatów. Z drugiej strony wiele zależy od tego, jak ten dołączany napęd działa. Są zwolennicy takiego rozwiązania, aby był to napęd stały. Szczególnie właśnie w przypadku mieszkańców gór i terenów podgórskich.
Bo jeśli, przykładowo, w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, albo Poznaniu śniegu nie ma, tak są miejsca, w których ten śnieg może zalegać. Na południu Polski śnieg pojawia się w grudniu i może występować tam do marca, albo kwietnia. Oczywiście w ostatnich latach zimy nie są aż tak ciężkie. Natomiast wciąż przez wiele dni, a nawet tygodni, niekorzystne warunki mogą się utrzymywać. Dodajmy do tego ewentualną drogę dojazdową do domu prowadzącą przez wzniesienie. Codzienne dojazdy do pracy i normalne życie mogą być niezwykle utrudnione, jeśli nie posiadamy napędu na cztery koła.
Warto się zabezpieczyć?
Oczywiście rynek jest pełny samochodów z napędem na cztery koła. Jedne cieszą się większą sympatią kierowców, inne mniejszą. Natomiast bardzo często w rozmowach powtarza się jedno auto – mianowicie, Subaru Justy. Samochód był produkowany w kilku generacjach na przestrzeni lat. W naszym kraju dużą popularność zyskała szczególnie druga i trzecia generacja. Jednak trzeba tutaj podkreślić, że auto było dostępne z napędem na cztery koła, jak i z napędem na przód. Właśnie ten pierwszy jest tak szczególnie pożądany. Trudno znaleźć go w dobrej cenie i w dobrym stanie, ale perełki się zdarzają.
Auta mają silniki benzynowe. W zależności od wariantu mówimy tutaj o mocy od 68 do 99 koni mechanicznych. Oczywiście prędkość maksymalna, czy też przyspieszenie, nie robią jakiegoś dużego wrażenia. Spalanie jest w miarę akceptowalne, bo wynosi ok. 6-7 litrów benzyny na 100 kilometrów. Natomiast największą zaletą jest doskonały napęd na cztery koła. To coś, w czym Subaru od zawsze było znakomite. Przed każdą kolejną zimą wiele osób wytrwale poszukuje tego auta. Auto do pracy na zimę, z napędem, to dla wielu osób konieczność.
Co z ceną?
Wszystko to, o czym wcześniej napisałem sprawia, że nie są to samochody najtańsze. W większości przypadków trzeba liczyć się tutaj z wydatkiem rzędu 10-15 tysięcy złotych. I jednak zazwyczaj mowa tutaj o trzeciej generacji auta. Ta ukochana przez wielu Polaków generacja druga, jest bardzo trudna do znalezienia. Dlatego kiedy tylko pojawiają się takie ogłoszenia, równie szybko znikają. Justy – choć niepozorne – ma w naszym kraju wielu fanów. Dlatego tak trudno go znaleźć.
Zdjęcie wyróżniające: FranckinJapan / Pixabay