Już od 1 listopada nowe paliwo na stacjach. Co teraz? Czy można go bezpiecznie wlać do baku auta?

Polskie paliwo jest aktualnie najtańsze w Europie. Przynajmniej jeśli mowa o tych europejskich krajach, które znalazły się w zestawieniu cen paliw na portalu „e-petrol.pl”. Nasi sąsiedzi mogliby o takich cenach w tym momencie tylko pomarzyć. Natomiast już 1 listopada dojdzie do pewnego rodzaju zmiany. Jest to zmiana bardzo istotna i może mieć wpływ na ceny w kolejnych tygodniach.

benzyna diesel ceny paliw paliwo
Podaj dalej

Nowe paliwo na polskich stacjach paliw już od 1 listopada

Ile kosztuje paliwo w waszej okolicy? Jeśli chodzi o krajową średnią, to mówimy o okolicach 6,10 zł w przypadku benzyny oraz 6,14 zł w przypadku oleju napędowego. Tak przynajmniej twierdzą analitycy na portalu „e-petrol.pl”, którzy raz w tygodniu aktualizują średnie ceny paliw w Polsce. Są oczywiście rejony naszego kraju, w których jest taniej, albo drożej. Są takie, gdzie ceny są bliżej bariery 6 zł… albo już zdecydowanie bliżej 6,20 zł. Co wydarzy się w tym zakresie w kolejnych dniach i tygodniach?

ceny paliw paliwo podatek vat benzyna diesel
Pixabay

Tego na ten moment nie wiemy. Wiemy natomiast, że w polskich rafineriach ceny paliw rosną… więc i na stacjach należy się spodziewać wzrostów. Jak dużych i kiedy? Oczywiście na takie wyrokowanie jest w tym momencie zdecydowanie za wcześnie. Zresztą zawsze są to wyłącznie prognozy, którymi można się zasugerować, natomiast nie można brać ich za pewnik. Już 1 listopada na stacjach dojdzie do pewnej istotnej zmiany. Nie każdy wie, co to tak naprawdę oznacza i jak się zachować…

Zobacz też: Ceny paliw w Polsce wystrzeliły! 

Otóż nie każdy wie, ale w naszym kraju istnieją konkretne przepisy odnośnie tego, jakie paliwo może być sprzedawane na stacjach w jakim okresie czasowym. Mowa tutaj o trzech odmianach paliwa. Zarówno benzyna, jak i diesel, dzielą się na trzy różne rodzaje. Jest to odmiana letnia, przejściowa oraz zimowa. W zależności od konkretnego okresu czasowego, na stacjach obserwujemy jedną z nich. Ludzie często zastanawiają się, jaka tak naprawdę jest różnica? Czy to może mieć jakieś konsekwencje? Na którym paliwie samochód lepiej będzie pracował? Jak się konkretnie zachować?

Jaka jest różnica w paliwie?

Jeśli chodzi o benzynę, to aktualnie kończy się okres przejściowy, który rozpoczął się 1 października. Zatem odmiana przejściowa benzyny była z nami zaledwie przez miesiąc. Od 1 listopada do końca lutego obowiązywała będzie już odmiana zimowa. Z dniem 1 marca przejdziemy po raz kolejny na odmianę przejściową, która zostanie z nami przez dwa miesiące – do 30 kwietnia. Zostaje nam jeszcze jeden okres, czyli od 1 maja do 30 września. Wtedy to na stacjach dostępna jest letnia benzyna.

A jak wygląda to w przypadku oleju napędowego? Pierwszy okres przejściowy trwa od 1 marca do 15 kwietnia. Zatem jest on krótszy, niż ten w przypadku benzyny. Już od 16 kwietnia kierowcy mogą się cieszyć paliwem w odmianie letniej. Ona jest dostępna na stacjach aż do 30 września. Zatem i w tym przypadku 1 października rozpoczyna się drugi okres przejściowy. Z tym, że w przypadku oleju napędowego, trwa on do 15 listopada – a więc dłużej niż w przypadku benzyny. Paliwo zimowe w przypadku diesla dostępne jest na stacjach od 16 listopada do końca lutego. Znamy więc już daty…

Zobacz też: Kto ma najtańsze paliwo w Europie? 

Ale co to tak naprawdę oznacza? Czym jest paliwo letnie, przejściowe i zimowe? W przypadku benzyny chodzi o prężność par. Co się stanie, kiedy mamy letnie paliwo zimą? Możemy mieć problemy z uruchomieniem silnika, natomiast kiedy to się uda, samochód powinien jechać już normalnie. Natomiast jeśli mamy zimowe paliwo latem, silnik odpali bez problemu, natomiast później może przerywać, a nawet gasnąć. Wersja przejściowa jest – jak wskazuje sama nazwa – gdzieś pomiędzy.

Co z olejem napędowym?

O wiele istotniejsza jest ta zmiana w przypadku diesla. Chodzi o to, aby paliwo zimą było taką mieszanką, która nie zablokuje filtra paliwa i w konsekwencji nie uniemożliwi jazdy. W teorii chodzi o to, że paliwo letnie poradzi sobie do temperatury na poziomie 0 stopni, przejściowe do -10 stopni, zaś zimowe do -20 stopni Celsjusza. Oczywiście nie ma tutaj reguły – jakieś problemy tak czy inaczej mogą występować – chociaż nie powinny.

W przypadku autogazu paliwo letnie różni się od zimowego proporcjami propanu oraz butanu. To sprawia, że zimą LPG może być droższe, niż latem. Koniec końców chodzi w tym wszystkim o to, aby nasz samochód pracował odpowiednio zarówno latem, jak i zimą. O każdej porze roku paliwo musi być nieco inne i jest narażone na coś innego. Dlatego też co jakiś czas ten rodzaj paliwa jest po prostu zmieniany.

Przeczytaj również