W teorii wytrzymają nawet 100 tysięcy kilometrów! Dla swojego dobra wymień je po 30 tysiącach

W teorii wytrzymają nawet 100 tysięcy kilometrów! Dla swojego dobra wymień je po 30 tysiącach

W teorii wytrzymają nawet 100 tysięcy kilometrów! Dla swojego dobra wymień je po 30 tysiącach

Podaj dalej

Producenci od wielu lat bardzo optymistycznie podchodzą do interwałów wymiany różnych podzespołów. Oleje long life, świece zapłonowe, które wytrzymają kosmiczne przebiegi, czy bezobsługowe skrzynie biegów. W sporej liczbie przypadków są to jedynie marketingowe błyskotki o niewielkim przełożeniu na rzeczywistość.

Najwięcej dyskusji wśród kierowców wzbudza temat wymiany oleju. Technologia long life, choć faktycznie istnieje i na podstawie opracowanych w laboratoriach olejów, może wydłużyć ich sprawność, funkcjonuje w środowisku, gdzie filtry muszą również „nadążyć” za tak dużymi przebiegiem. Niestety bardzo często jest tak, że ich sprawność znajduje się na dużo niższym poziomie i wymiana jest konieczna w okolicy 15 000 km. A jak jest ze świecami w samochodzie?

Świece zapłonowe – istotny element w silniku

Jeśli interesujemy się odrobinę motoryzacją, możemy zdawać sobie z tego sprawę, że silniki benzynowe mają świece zapłonowe. Działają one na innej zasadzie, niż świece żarowe stosowane w jednostkach napędowych na olej napędowy. Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej w motorze na benzynę jest generowanie iskry w momencie sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze.

lpg

Świeca zapłonowa musi doskonale oddawać ciepło, być wytrzymała na wstrząsy, nagłe zmiany temperatur i wiele innych negatywnych czynników. W prospektach reklamowych możemy przeczytać, że świece zachowują swoją sprawność do przebiegu rzędu 100 tysięcy kilometrów. Czy to jest prawda?

W teorii wytrzymają 100 tysięcy km, ale…

W motoryzacji sprawdza się działanie prewencyjne, ponieważ lepiej jest zapobiegać niż leczyć. W związku z tym warto diametralnie skrócić interwał ich wymiany. Eksperci proponują kontrolowanie ich stanu technicznego, co około 30 000 – 40 000 km. Wtedy mamy pewność, że każda ze świec zachowuje swoje parametry, przez co nasz silnik działa optymalnie. Gdy któraś ze świec zacznie się przepalać, auto zaczyna szarpać i silnik ma kłopoty z równą pracą. Można tego uniknąć.

diesel swiece zarowe

Coraz większa ilość elektroniki w samochodach wymusza korzystanie z warsztatów, ponieważ bez komputera diagnostycznego i specjalistycznych narzędzi trudno jest wymienić podstawowe części eksploatacyjne. Wymiana świec w zależności od wieku naszego auta, może być łatwą czynnością dla domorosłego mechanika lub wymagać umówienia wizyty w serwisie. Poziom skomplikowania takiej wymiany najlepiej jest ocenić samodzielnie.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News