Warto zaznaczyć, że dokładna liczba klientów indywidualnych nie jest możliwa do precyzyjnego ustalenia. Wszystko przez to, że w CEPiK do tego grona zalicza się też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a także spółki cywilne. Z opracowania przygotowanego przez IBRM Samar wynika, że klienci indywidualni w 2024 r. zarejestrowali 175 144 nowych aut osobowych. Ich udział w rynku był większy niż zwykle, bo osiągnął 31,75 proc. Dodajmy, że w zeszłym roku w Polsce zarejestrowano łącznie 551 565 nowych osobówek.
Jednak japoński crossover
Z ogólnego rankingu najpopularniejszych modeli wynika, że prym w Polsce wiodły Toyota Corolla i Skoda Octavia. Problem w tym, że przytłaczająca większość ich rejestracji pochodzi od firm. Osoby fizyczne tak jak rok wcześniej postawiły przede wszystkim na Toyotę Yaris Cross. Japoński crossover w tej grupie klientów zebrał prawie 9 tys. rejestracji (8 953), a to prawie 30-procentowy wzrost. Prywaciarze mieli zatem większy udział w sukcesie tego B-SUV-a, który wliczając floty uzyskał w 2024 r. 15 612 rejestracji.
Jednak godnym przeciwnikiem okazała się Kia Sportage, która rzutem na taśmę przekroczyła próg 8 tys. rejestracji (8 002) wśród osób fizycznych. Samochód koreańskiej marki był zarazem najchętniej wybieranym autem z segmentu C-SUV przez uogólniając osoby prywatne. Klienci indywidualni kupowali to auto dużo chętniej niż rok temu, bo wzrost sprzedaży w tej grupie wzrósł o prawie 50 proc.
Warto zwrócić uwagę też na trzecie miejsce, które przypadło Toyocie C-HR. Ten SUV zaczyna mocno zyskiwać, bo jego 6 892 rejestracje wśród klientów indywidualnych to skok o prawie 65 proc. Co ciekawe w ogólnym rankingu C-HR miało 14 516 rejestracji, wyprzedzając Kię Sportage (14 134). Warto też zauważyć, że wszystkie modele z podium kosztują powyżej 100 tys. zł.
Nadwozie SUV dominuje, ale są też kompaktowe perełki
Gdzie zatem są tańsze modele? Na czwartym miejscu niegdysiejsza królowa polskiego rynku, czyli Dacia Duster (jednak dzierżąc koronę była ok. 2 razy tańsza). Trudno klasyfikować to w kategoriach porażki, bo 5 743 rejestracji budżetowego SUV-a wśród osób fizycznych oznacza wzrost o ponad 37 proc. Mniejszą dynamiką wzrostu wykazał się najpopularniejszy nie-SUV w gronie klientów indywidualnych, czyli Toyota Yaris. Dla miejskiego hatchbacka wydano 5 137 imiennych dowodów rejestracyjnych.
Po dane o tym, co jeszcze Polacy rejestrowali na siebie zaglądamy do raportu Polskiego Związku Motoryzacyjnego (oba raporty mają minimalne różnice przy niektórych pojazdach). Szóste miejsce zajął Volkswagen T-Roc, któremu udało się przekroczyć próg 5 tys. rejestracji (5 106) wśród osób fizycznych. Bardzo niewiele, bo 5 sztuk zabrakło do tego pułapu Skodzie Kamiq (4 995). W pierwszej dziesiątce znalazły się też Hyundai Tucson (4 536), Toyota Corolla (4 315) i Renault Captur (4 255).
Drugą dziesiątkę rankingu rejestracji wśród klientów indywidualnych otwierają modele, które nie przekroczyły 4 tys. chętnych. Najbliżej tego progu były Dacia Sandero (3 636) i Toyota RAV4 (3 501). W 2024 r. dla osób fizycznych tym razem to Skoda Octavia (3 127) była popularniejsza od Fabii (2 821). Bestsellerem segmentu A był mini crossover Toyota Aygo X (2 724), a za nim uplasował się duży Volkswagen Tiguan (2 604). Osoby prywatne nie bały się nowości, bo w pierwszym pełnym roku sprzedaży do czołówki trafiło MG HS (2 557). Czołową dwudziestkę skompletowały Kia Xceed (2 550), Skoda Karoq (2 516) i Suzuki Vitara (2 462).
Z salonów których marek auta najczęściej trafiały do prywatnych garaży?
W rankingu marek klientów indywidualnych nie ma zaskoczenia. Podobnie jak wśród firm czy ogólnie dominuje Toyota. W 2024 r. na siebie Polacy zarejestrowali 35 120 samochodów tej japońskiej marki. Niewielką różnicę zaobserwowaliśmy za to w rywalizacji o drugie miejsce, gdzie Skoda (16 732) wyprzedziła Kię (16 524). Zeszły rok z pięciocyfrowym wynikiem kończą też przedstawicielstwa Volkswagena (13 238), Hyundaia (11 383) i Dacii (10 919).
Niezły wzrost, bo o 62,6 proc. widać w przypadku Renault (8 463). Zeszłoroczne wyniki wśród klientów indywidualnych poprawili też Suzuki (6 124), Audi (4 910), Mercedes (4 255) czy Lexus (4 201). Ponad dwukrotny wzrost zanotował Opel (4 098), nie mówiąc o marce MG, która w 2023 r. miała 12 rejestracji, a w 2024 r. 3 971. W zasadzie wśród klientów indywidualnych z czołówki spadek (-9 proc.) odnotowała tylko Mazda (3 603). Częstymi wyborami osób fizycznych były też auta marek Forda (3 242), Cupra (3 214) i Volvo (3 001). Do Top 20 weszły jeszcze Nissan (2 986), BMW (2 892) i Honda (2 173).